The levels of thought and knowledge contemplated in the Common National Base of High School curriculum
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254636Keywords:
Mathematics learning, BNCC, high school, mathematics educationAbstract
This work is of a qualitative nature and aims to identify which levels of thought and knowledge are included in the Common National Base (BNCC) of High School in the specific area of Mathematics. For this, we used Bloom's Taxonomy, according to Ferraz and Belhot (2010), which has six types of thoughts, which are: remembering, understanding, application, analysis, evaluation and creating. This theory also proposes the knowledge dimension, namely: effective, conceptual, procedural and metacognitive. To carry out the analysis, we opted for the Content Analysis methodology, Bardin’s (1977), which involves three steps, being: organization, coding and categorization. The analysis was made from the skills of the BNCC regarding the specific area ofMathematics. We conclude that skills emphasize application levels and none on evaluation. Regarding knowledge, the conceptual was exalted and the metacognitive skill that can lead students to build a critical sense was not addressed in any skill. We hope that this research may contribute to discussions about the BNCC in Basic Education, specifically, in High School in the specific area ofMathematics and that mathematics teachers seek strategies to solve the gaps regarding student learning that the BNCC presents, such as those found in this study.References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Franca: Edição 70, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n.º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 87-90, 15 abr. 2020.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.
MOREIRA, Marco Antonio. A aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review – V1(3), pp. 25-46, 2011
SILVA, Renildo Franco. Novas tecnologias e Educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação & Linguagem. Ano 1, no 1, Jun, p. 23‐35, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.