The levels of thought and knowledge contemplated in the Common National Base of High School curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254636

Keywords:

Mathematics learning, BNCC, high school, mathematics education

Abstract

This work is of a qualitative nature and aims to identify which levels of thought and knowledge are  included  in  the  Common  National  Base  (BNCC)  of  High  School  in  the  specific  area  of Mathematics.  For  this,  we  used  Bloom's  Taxonomy,  according  to  Ferraz  and  Belhot  (2010), which has six types of thoughts, which are: remembering, understanding, application, analysis, evaluation and creating. This theory also proposes the knowledge dimension, namely: effective, conceptual,  procedural  and  metacognitive. To  carry  out  the  analysis,  we  opted  for  the  Content Analysis methodology, Bardin’s (1977), which involves three steps, being: organization, coding and categorization. The analysis was made from the skills of the BNCC regarding the specific area  ofMathematics.  We  conclude  that  skills  emphasize  application  levels  and  none  on evaluation.  Regarding  knowledge,  the  conceptual  was  exalted  and  the  metacognitive  skill  that can  lead  students  to  build  a  critical  sense  was  not  addressed  in  any  skill.  We  hope  that  this research  may  contribute  to  discussions  about  the  BNCC  in  Basic  Education,  specifically,  in High School in the specific area ofMathematics and that mathematics teachers seek strategies to solve the gaps regarding student learning that the BNCC presents, such as those found in this study.

Author Biographies

Adriana Miola, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Educação Matemática
Universidade Federal da Grande Dourados  (UFGD)   - MS - Brasil

Evandro Vaz dos Santos, https://orcid.org/0000-0002-0035-4322

Licenciado em Matemática
Universidade Federal da Grande Dourados  (UFGD)   - MS - Brasil

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Franca: Edição 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n.º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 87-90, 15 abr. 2020.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.

MOREIRA, Marco Antonio. A aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review – V1(3), pp. 25-46, 2011

SILVA, Renildo Franco. Novas tecnologias e Educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação & Linguagem. Ano 1, no 1, Jun, p. 23‐35, 2014.

Published

2022-10-24

How to Cite

Miola, A., & Santos, E. V. dos. (2022). The levels of thought and knowledge contemplated in the Common National Base of High School curriculum. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(3), 56–76. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254636

Issue

Section

Novo Ensino Médio e os Itinerários Formativos