Reflections on learning mathematics in integrated high school of IFPB of Campus de Patos / PB
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254639Keywords:
learning in mathematics, difficulty in discipline, high school, activity, classroomAbstract
The present exploratory study, which aims to cover a large number of individuals from a sample, aims to identify, ascertain these adversities through the perception of the students and some of the possible causes associated with learning difficulties in Mathematics, in the Federal Education Network C@mpus PATOS - PB, from a survey-type field survey that sought to answer the following concerns: Why is Mathematics one of the curricular components in which students present greater difficulty, from this context, what leads students to have these difficulties? And what are they? The analysis of the reasons for the learning difficulties presented by the students converged on the following aspects: the way of teaching teachers, relating theory to practice, interpreting the statement of the exercises proposed in the classroom and the disciplinary behavior of the class. The data collection used the methodology of the questionnaire, constructed with objective questions and applied to 82 students of the 1st, 2nd and 3rd years of integrated high school, it was identified that an interdisciplinary approach capable of making possible the diverse connections between the contents and their applicability in the day to day of society can help teachers and students to better position themselves in relation to the challenges of the teaching and learning process.References
BRUM, W. P. Crise no ensino de matemática: amplificadores que potencializam o fracasso da aprendizagem. São Paulo: Clube dos Autores, 2013.
DAMM, R. F. Registros de Representação. In: Educação Matemática: Uma introdução. Silvia Maria Machado et all (Org). (pp. 135-153). São Paulo: EDUC. 1999.
DEMO, P. Metodologia para quem quer aprender. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2003.310p.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2.ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.
MORGADO, J. C. O estudo de caso na investigação em educação. 1ª Ed. Portugal: Santos Tirso, 2012.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5 ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2012.
MISKULIN, R. G. S.; PENTEADO, M. G.; RICHIT, A.; MARIANO, C. R.. A Prática do Professor que Ensina Matemática e a Colaboração: uma reflexão a partir de processos formativos virtuais. Ed. 15. Boletim de Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, 2011, pp. 173-186. 25.vol. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=291223514009. Acesso em : 09 de abril de 2021.
PAIN, S. Diagnóstico e Tratamento dos Problemas de Aprendizagem. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1992.
PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SÁ, P. F.; MAFRA, J. R. S. A diversidade de abordagens nas pesquisas em educação matemática. REMATEC, [S. l.], v. 15, n. 36, p. 192-209, 2020. DOI: 10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n16.p192-209.id305. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/305. Acesso em: 28 mar. 2021.
SCHNEIDER, H. N. Um ambiente ergonômico de ensino-aprendizagem informatizado. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/83000. Acesso em: 17 mar. 2021.
ZABALZA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 1998. 224 p.
_____, A. A prática educativa: como ensinar [recurso eletrônico] / Antoni Zabala; tradução: Ernani F. da F. Rosa; revisão técnica: Nalú Farenzena. – Porto Alegre: Penso, 2014.
ZABALZA, M. O ensino universitário: seu cenário, seus protagonistas. Porto Alegre:
Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.