Reflections on learning mathematics in integrated high school of IFPB of Campus de Patos / PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254639

Keywords:

learning in mathematics, difficulty in discipline, high school, activity, classroom

Abstract

The  present  exploratory  study,  which  aims  to  cover  a  large  number  of  individuals  from  a sample, aims to identify, ascertain these adversities through the perception of the students and some of the possible causes associated with learning difficulties in Mathematics, in the Federal Education  Network  C@mpus  PATOS  -  PB,  from  a  survey-type  field  survey  that  sought  to answer the following concerns: Why is Mathematics one of the curricular components in which students  present  greater  difficulty,  from  this  context,  what  leads  students  to  have  these difficulties?  And  what  are  they?  The  analysis  of  the  reasons  for  the  learning  difficulties presented  by  the  students  converged  on  the  following  aspects:  the  way  of  teaching  teachers, relating theory to practice, interpreting the statement of the exercises proposed in the classroom and  the  disciplinary  behavior  of  the  class.  The  data  collection  used  the  methodology  of  the questionnaire,  constructed  with  objective  questions  and  applied  to  82  students  of  the  1st,  2nd and  3rd  years  of  integrated  high  school,  it  was  identified  that  an  interdisciplinary  approach capable of making possible the diverse connections between the contents and their applicability in  the  day  to  day  of  society  can  help  teachers  and  students  to  better  position  themselves  in relation to the challenges of the teaching and learning process.

Author Biographies

Douglas da Silva Cunha, Instituto Federal da Paraíba

Mestre em Sistemas Agroindustriais

André Luis Canuto Duarte Melo, Instituto Federal de Alagoas

Mestre em Educação

Muriell Francisco da Costa, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrando em Educação

References

BRUM, W. P. Crise no ensino de matemática: amplificadores que potencializam o fracasso da aprendizagem. São Paulo: Clube dos Autores, 2013.

DAMM, R. F. Registros de Representação. In: Educação Matemática: Uma introdução. Silvia Maria Machado et all (Org). (pp. 135-153). São Paulo: EDUC. 1999.

DEMO, P. Metodologia para quem quer aprender. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2003.310p.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2.ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.

MORGADO, J. C. O estudo de caso na investigação em educação. 1ª Ed. Portugal: Santos Tirso, 2012.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5 ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2012.

MISKULIN, R. G. S.; PENTEADO, M. G.; RICHIT, A.; MARIANO, C. R.. A Prática do Professor que Ensina Matemática e a Colaboração: uma reflexão a partir de processos formativos virtuais. Ed. 15. Boletim de Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, 2011, pp. 173-186. 25.vol. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=291223514009. Acesso em : 09 de abril de 2021.

PAIN, S. Diagnóstico e Tratamento dos Problemas de Aprendizagem. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1992.

PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

SÁ, P. F.; MAFRA, J. R. S. A diversidade de abordagens nas pesquisas em educação matemática. REMATEC, [S. l.], v. 15, n. 36, p. 192-209, 2020. DOI: 10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n16.p192-209.id305. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/305. Acesso em: 28 mar. 2021.

SCHNEIDER, H. N. Um ambiente ergonômico de ensino-aprendizagem informatizado. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/83000. Acesso em: 17 mar. 2021.

ZABALZA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 1998. 224 p.

_____, A. A prática educativa: como ensinar [recurso eletrônico] / Antoni Zabala; tradução: Ernani F. da F. Rosa; revisão técnica: Nalú Farenzena. – Porto Alegre: Penso, 2014.

ZABALZA, M. O ensino universitário: seu cenário, seus protagonistas. Porto Alegre:

Artmed, 2004.

Published

2022-10-24

How to Cite

Cunha, D. da S., Melo, A. L. C. D., & Costa, M. F. da. (2022). Reflections on learning mathematics in integrated high school of IFPB of Campus de Patos / PB. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(3), 77–99. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254639

Issue

Section

Novo Ensino Médio e os Itinerários Formativos