Proportional reasoning of students entering integrated high school: Results of a diagnostic evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.255219

Keywords:

Proportional Reasoning, proportionality, additive and multiplicative reasoning, diagnostic assessment, Integrated High School

Abstract

Proportional reasoning goes beyond the concept of proportionality. Its relevance is because it offers a great contribution to the learning of mathematics, as well as it has applications in other areas of knowledge. Therefore, this article aims to present the results of a diagnostic evaluation, conducted with students entering the first year of technical high school at Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Araquari, to verify the level of knowledge and skills they have concerning proportional reasoning. The construction of the evaluation instrument was based on the research by Bright, Joyner, and Wallis (2003). A total of 232 students who attended the Technical courses in Agriculture, Internet Information Technology, and Chemistry participated in the activity. The results indicate that most students have difficulties solving the proposed problem situations, given that the percentage of correct answers was between 37% and 51% in the objective questions and that only 10% correctly answered the dissertative exercise. Most students face difficulties interpreting problems involving multiplicative comparisons, a weakness that leads to new thoughts on the quality of learning experiences in their school trajectories since they are focused mostly on the use of algorithms, techniques of memorization, and mechanical problem-solving, which do not provide enough opportunities for them to interpret, consider and understand concepts.

Author Biographies

Luí Fellippe da Silva Bellincantta Mollossi, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutorando no Programa de Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari.

Lucélia Peron, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda no Programa Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Rosilene Beatriz Machado, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Educação Científica e Tecnológica.

References

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 15 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 15 dez. 2021.

BRIGH, George; JOYNER, Jeane; WALLIS, Charles. Assessing proportional thinking. Mathematics Teaching in the Middle School, v. 9, n. 3, p. 166-172. 2003. Disponível em: http://cunycci.pbworks.com/f/mtms2003-11-166a.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.

COSTA, Sara; PONTE, João Pedro da. O raciocínio proporcional dos alunos do 2.º ciclo do ensino básico. Revista da Educação, v. 16, n. 2, 2008, p. 65-100. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4074/1/08-Costa%20e%20Ponte%20%28RE%29.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.

FARIA, Rejane Waiandt de Schuwartz de Carvalho. Raciocínio proporcional: integrando aritmética, geometria e álgebra com o GeoGebra. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2016. 278 f. Disponível em: https://www.lareferencia.info/vufind/Record/BR_188251ff245860c255c244d7d431a830. Acesso em: 15 fev. 2022.

FARIA, Rejane Waiandt de Schuwartz de Carvalho; MALTEMPI, Marcus Vinícius. Raciocínio proporcional na matemática escolar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 57, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/20024. Acesso em: 15 fev. 2022.

LAMON, Susan. Teaching fractions and ratios for understanding: Essential content knowledge and instructional strategies for teachers. 2. ed. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2005.

RIBEIRO, Mayara de Souza; RIBEIRO, Bruno de Souza. O raciocínio proporcional utilizado pelos alunos do 1° ano do ensino médio ao resolver problemas. In: VIII Encontro Paraibano de Educação Matemática. Anais do VIII Encontro Paraibano de Educação Matemática, 2014. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/epbem/2014/Modalidade_4datahora_15_10_2014_17_42_15_idinscrito_137_f7109bd215274f51313bf55807433fef.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.

VAN DE WALLE, John. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre (RS): ARTMED, 2009.

Published

2023-11-21

How to Cite

Mollossi, L. F. da S. B., Peron, L., & Machado, R. B. (2023). Proportional reasoning of students entering integrated high school: Results of a diagnostic evaluation. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 14(3), 183–200. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.255219

Issue

Section

ARTIGOS