Proportional reasoning of students entering integrated high school: Results of a diagnostic evaluation
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.255219Keywords:
Proportional Reasoning, proportionality, additive and multiplicative reasoning, diagnostic assessment, Integrated High SchoolAbstract
Proportional reasoning goes beyond the concept of proportionality. Its relevance is because it offers a great contribution to the learning of mathematics, as well as it has applications in other areas of knowledge. Therefore, this article aims to present the results of a diagnostic evaluation, conducted with students entering the first year of technical high school at Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Araquari, to verify the level of knowledge and skills they have concerning proportional reasoning. The construction of the evaluation instrument was based on the research by Bright, Joyner, and Wallis (2003). A total of 232 students who attended the Technical courses in Agriculture, Internet Information Technology, and Chemistry participated in the activity. The results indicate that most students have difficulties solving the proposed problem situations, given that the percentage of correct answers was between 37% and 51% in the objective questions and that only 10% correctly answered the dissertative exercise. Most students face difficulties interpreting problems involving multiplicative comparisons, a weakness that leads to new thoughts on the quality of learning experiences in their school trajectories since they are focused mostly on the use of algorithms, techniques of memorization, and mechanical problem-solving, which do not provide enough opportunities for them to interpret, consider and understand concepts.
References
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 15 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 15 dez. 2021.
BRIGH, George; JOYNER, Jeane; WALLIS, Charles. Assessing proportional thinking. Mathematics Teaching in the Middle School, v. 9, n. 3, p. 166-172. 2003. Disponível em: http://cunycci.pbworks.com/f/mtms2003-11-166a.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
COSTA, Sara; PONTE, João Pedro da. O raciocínio proporcional dos alunos do 2.º ciclo do ensino básico. Revista da Educação, v. 16, n. 2, 2008, p. 65-100. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4074/1/08-Costa%20e%20Ponte%20%28RE%29.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
FARIA, Rejane Waiandt de Schuwartz de Carvalho. Raciocínio proporcional: integrando aritmética, geometria e álgebra com o GeoGebra. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2016. 278 f. Disponível em: https://www.lareferencia.info/vufind/Record/BR_188251ff245860c255c244d7d431a830. Acesso em: 15 fev. 2022.
FARIA, Rejane Waiandt de Schuwartz de Carvalho; MALTEMPI, Marcus Vinícius. Raciocínio proporcional na matemática escolar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 57, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/20024. Acesso em: 15 fev. 2022.
LAMON, Susan. Teaching fractions and ratios for understanding: Essential content knowledge and instructional strategies for teachers. 2. ed. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2005.
RIBEIRO, Mayara de Souza; RIBEIRO, Bruno de Souza. O raciocínio proporcional utilizado pelos alunos do 1° ano do ensino médio ao resolver problemas. In: VIII Encontro Paraibano de Educação Matemática. Anais do VIII Encontro Paraibano de Educação Matemática, 2014. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/epbem/2014/Modalidade_4datahora_15_10_2014_17_42_15_idinscrito_137_f7109bd215274f51313bf55807433fef.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
VAN DE WALLE, John. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre (RS): ARTMED, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luí Fellippe da Silva Bellincantta Mollossi, Lucélia Peron, Rosilene Beatriz Machado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

