The formation of operative groups in robotics classes in the initial grades of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.257787Keywords:
Socioemotional skills, group work, formation of operative groups, robotics, Basic EducationAbstract
This study highlights the relevance of group work as a teaching strategy capable of promoting the development of socio-emotional skills and abilities in a context based on the use of technology in the classroom. The study, therefore, aimed to analyze and understand all the dynamics and complexity that involves the formation of groups by students from a 5th year elementary school class at a public school in the interior of the state of São Paulo during the performance of an activity. of assembling robots in the classroom. More specifically, the study proposes to investigate the different patterns of group interaction and leadership, as well as evaluate how the dynamics of group composition/formation impact student performance and learning. To this end, a case study was carried out where data collection involved direct observations (documented by video recording) around the object of study. In turn, the analysis included the comparison of data collected based on the theoretical references of Pichón-Rivière's theory of group development and the classification of groups proposed by W.R. Bion aims to understand, therefore, the dynamics of group formation, the identification of leadership focuses, conflicts and collaboration strategies. As a result, the study revealed the existence of different group work dynamics and emphasized the importance of the teacher's role in promoting a collaborative learning environment and developing socio-emotional skills among students.
References
ANDRIOLA, W. B.; CAVALCANTE, R. B. Lógica de programação e estrutura de dados em C. LTC, 1999.
ANDRIOLA, W. B.; ANDRIOLA, L. S.; MOURA, L. S. Programação estruturada em Lógica Pascal. LTC, 2006.
ARAÚJO, A. C. B.; ANDRIOLA, W. B.; COELHO, F. A. A Robótica Educacional como estratégia interdisciplinar no ensino de matemática. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 3, n. 2, p. 92-104, 2018.
BAROLLI, E.; VILLANI, A. Laboratório didático e subjetividade. Investigações em Ensino de Ciências, v. 3, n. 3, p. 145-164, 1998.
BION, W. R. Experiências com Grupos. Imago Editora e Editora da Universidade de São Paulo. RJ, 2ª edição, 1970.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1982.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum, 2018. Recuperado: http://basenacionalcomum.mec.gov.br.
ENGESTRÖM, Y.; SANNINO, A. Dicursive manifestations of contradictions in organizational change efforts: a methodological framework. Journal of Organizational Change Management, Bradford, v. 24, n. 3, p. 368-87, 2011.
GOLEMAN, D. O cérebro e a inteligência emocional: novas perspectivas. Objetiva. Rio de Janeiro, ed. 1, p. 1-120, 2011.
GONDIN, S. M. G; MORAIS, F. A; BRANTES, C. A. A. Competências Socioemocionais: Fator chave no Desenvolvimento de competências para o trabalho. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho. p. 394-406, 2014.
LIMA, R. M.; ANDRIOLA, W. B. Robótica educacional: Uma proposta de ensino na formação do técnico em informática. Novas Tecnologias na Educação, v. 11, n. 2, p. 1-12, 2013.
MONTEIRO, M. A. A. Interações dialógicas em aulas de ciências nas séries iniciais do Ensino Fundamental: Um estudo do discurso do professor e as argumentações construídas pelos alunos. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Ciências da UNESP, Campus de Bauru. 2002.
NORA, T. V. D. et. al. A percepção do docente acerca das competências socioemocionais do sujeito criança a partir da metodologia Impare educação. Anais do III Congresso Internacional Uma Nova Pedagogia para a Sociedade Futura. p. 310-316, 2018.
OLIVEIRA, R. M.; SILVA, L. C.; SOUSA JR., R. F. Robótica educacional como estratégia para o desenvolvimento de habilidades em ciência e tecnologia. Revista Práxis Educacional, v. 15, n. 36, p. 131-146, 2019.
PICHON-RIVIÈRE, H. O processo grupal. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
PICHON-RIVIÈRE, H. Teoria do Vínculo. 5. ed. São Paulo, Martins Fontes, 1995.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marco Aurélio Alvarenga Monteiro, Fredy Coelho Rodrigues, Gisele Silva Ceciliano Lins, Idmaura Calderaro Martins Galvão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

