An evaluation of prospective Mathematics teachers’ performance in classifying numerical sequences from its graphical representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.259612

Keywords:

algorithmic, intuitive and formal aspects interaction, advanced mathematical thinking, Calculus teaching, Real Analysis teaching, teachers initial training

Abstract

In this article, we analyze the answers given by a group of undergraduate students in Mathematics to a question involving classification of graphically represented numerical sequences, at the end of disciplines Sequences and Series (6th semester) and Introduction to Real Analysis (8th semester). Semi-structured interviews with professors of these disciplines and reading of research done in this area guided the design of the proposed questions to the participants. The interaction of algorithmic, intuitive and formal aspects and the development of Advanced Mathematical Thinking processes are the theoretical ideas that support our analyses. The data reveal that participants, at the end of the Introduction to Real Analysis course, continue to have difficulties in recognizing some characteristics of numerical sequences, such as being increasing (or decreasing), limited, monotonous or having a limit, when represented graphically, and in relating them to the convergence of sequences.

Author Biographies

William Vieira, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Guarulhos

Docente e membro do Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores (CEPIN) do Instituto Federal de São Paulo (IFSP – Guarulhos).

Vera Helena Giusti de Souza, Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo – IME – USP.

Docente do Mestrado Profissional em Ensino de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo - IME - USP.

Roberto Seidi Imafuku, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Guarulhos

Docente e membro do Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores (CEPIN) do Instituto Federal de São Paulo (IFSP – Guarulhos).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018a.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018b.

BATISTA, Bárbara Regina da Silveira. Sequências numéricas a partir da geometria fractal para licenciandos em Matemática. Dissertação de Mestrado. Centro Universitário Franciscano, 2017. Recuperado de http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/595

BISOGNIN, Eleni; BISOGNIN, Vanilde; LEIVAS, José Carlos Pinto. Aprendizagem de sequências numéricas: pesquisa sobre dificuldades de Licenciandos em Matemática. Zetetiké, Campinas, SP, v.24, n.3, set./dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/zet.v24i3.8648090

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, 2, n. 1 (3), janeiro-julho 2005. P. 68-80.

BROETTO, Geraldo Claudio; SANTOS-WAGNER, Vânia Maria Pereira dos. O Ensino de Números Irracionais na Educação Básica e na Licenciatura em Matemática: um círculo vicioso está em curso? Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 64, p. 728-747, ago. 2019. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n64a14

COURANT, Richard; ROBBINS, Herbert. What is mathematics? An elementary approach to ideas and methods. Oxford: Oxford University Press, 1978.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

DREYFUS, Tommy. Advanced Mathematical Thinking Processes. In TALL, D. (Org.). Advanced Mathematical Thinking. Londres: Kluwer Academic Publisher, 1991. p. 25-41.

ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição; BAIRRAL, Marcelo Almeida. Refletindo sobre Análise Real com professores da Educação Básica em um curso a distância. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v.9 n.3 set/dez, 2019.

FISCHBEIN, Efraim; TIROSH, Dina; MELAMED, Uri. Is it possible to measure the intuitive acceptance of a mathematical statement? In GOOS, M. (Org.). Educational Studies in Mathematics. Dordrecht: D. Reidel Publishing Co., 1981. p. 491–512.

FISCHBEIN, Efraim. The interaction between the formal, the algorithmic, and the intuitive components in a mathematical activity. In BIEHLER, R. et al. (Org.) Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, 1994. p. 328-375.

GOMES, Danilo Olímpio; OTERO-GARCIA, Sílvio César; SILVA, Luciano Duarte da; BARONI, Rosa Lúcia Sverzu. Quatro ou Mais Pontos de Vista sobre o Ensino de Análise Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 53, p. 1242-1267, dez. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a22

MARCHETTO, Raquel. O uso do software GeoGebra no estudo de progressões aritméticas e geométricas, e sua relação com funções afins e exponenciais. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017.

MOREIRA, Plinio Cavalcanti; VIANNA, Carlos Roberto. Por Que Análise Real na Licenciatura? Um Paralelo entre as Visões de Educadores Matemáticos e de Matemáticos. Bolema. Rio Claro (SP), v. 30, n. 55, ago. 2016. p. 515 – 534. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a11

OEHRTMAN, Michael; SWINYARD, Craig; MARTIN, Jason. Problems and solutions in students’ reinvention of a definition for sequence convergence. The Journal of Mathematical Behavior, 33, p. 131-148. 2014. http://dx.doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.11.006

TALL, David. The Psychology of Advanced Mathematical Thinking. In TALL, D. (Org.), Advanced Mathematical Thinking. Londres: Kluwer Academic Publisher, 1991. p. 3-21.

VIEIRA, William. Do cálculo à análise real: um diagnóstico dos processos de ensino e de aprendizagem de sequências numéricas. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br//handle/123456789/21826

WASSERMAN, Nicholas; WEBER, Keith; VILLANUEVA, Matthew; MEJIA-RAMOS, Juan Pablo. Mathematics teachers’ views about the limited utility of real analysis: A transport model hypothesis, The Journal of Mathematical Behavior, 50, 2018, Pages 74-89. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2018.01.004

Published

2023-11-21

How to Cite

Vieira, W., Souza, V. H. G. de, & Imafuku, R. S. (2023). An evaluation of prospective Mathematics teachers’ performance in classifying numerical sequences from its graphical representations. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 14(3), 135–156. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.259612

Issue

Section

ARTIGOS