Mathematics training for Libras interpreters: a thematic analysis of the I FORMAGEPAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.259762

Keywords:

educational interpreters, I FormaGepam, Inclusive Education for the Deaf, Mathematics, Libras

Abstract

This article seeks to present the results of a Master's research that had as research locus the I Encontro de formação em matemática para intérpretes educacionais de Libras – I FormaGepam, an event promoted by the Grupo de Estudos e Pesquisa em Alteridade e Educação Matemática – Gepam/ UFSC. It was the intention of the research to answer the following question: what are the potentialities of I FormaGepam, according to the participants? Therefore, the objective was to analyze, through a Thematic Analysis - TA, which are the potentialities of the I FormaGepam, according to the participants. TA is a methodology that consists of analyzing and identifying patterns within a data set in order to form themes and analyze them. For this, the answers of 42 participants in the registration and evaluation questionnaires of the event formed the research data set. During the methodological process, two themes were defined. In the analysis report of these themes it was verified, among other things, that one of the potentialities of I FormaGepam was that, from the study of some mathematical concepts explored in the event, the participants were able to choose/develop the best interpretation strategies. However, in the conclusions of the research, it is also highlighted that the mathematics teacher has an important role in the interpretation process, therefore, it becomes important that he pays attention to the language and to the discursive construction during the classes in favor of the student and the work of the educational interpreter.

Author Biographies

Dulcilene Freitas Palheta, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrado em Educação Cientifica e Tecnológica.

Rosilene Beatriz Machado, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação Cientifica e Tecnológica.

Janine Soares de Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Estudos da Tradução.

References

ALBRES, Neiva de Aquino; RODRIGUES, Carlos Henrique. As funções do intérprete educacional: entre práticas sociais e políticas educacionais. Bakhtiniana, São Paulo, 13 (3): 16-41, Set./Dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/xqrhbtpNkvwskKLQD5mb5ZK/?lang=pt. Acesso em: 05 set. 2021.

BARBOSA, M. A. S.; SILVA, M. R. da; NUNES, M. S. C. Pesquisa qualitativa no campo Estudos Organizacionais: explorando a Análise Temática. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 41., 2017, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: AnPAD, 2017. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/7085/2/PesquisaEstudosOrganizacionais.pdf. Acesso em: 09 out. 2021.

BRASIL. Lei nº 14.191, de 3 de agosto 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Presidência da República, 2021. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/Lei/L14191.htm. Acesso em: 14 de out. de 2021.

BRAUN, V.; CLARK, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006.

CAREGNATO, R. C. A.; MUTTI, R. Pesquisa Qualitativa: Análise de Discurso versus Análise de Conteúdo. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, out./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/9VBbHT3qxByvFCtbZDZHgNP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 24 ago. 2021.

MACHADO, Rosilene Beatriz, OLIVEIRA, Janine Soares de. A importância da construção discursiva por parte do professor [de matemática] para a atuação do intérprete de Libras em salas de aula inclusivas. REVEMAT, Florianópolis, 18(1), p. 01-28, 2023.

MACHADO, Rosilene Beatriz; Oliveira, Janine Soares de. Trigonometria. Coleção FOR-MA-TEMÁTICA: Matemática em Estudo. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2022.

MACHADO, Rosilene Beatriz; et. al. Funções. Coleção FOR-MA-TEMÁTICA: Matemática em Estudo. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2023.

MOURA, Anaisa Alves de; FREIRE, Edileuza Lima; FELIX, Neudiane Moreira. Escolas Bilingues para surdos no Brasil: uma luta a ser conquistada. RPGE–Revista online de Política e Gestão Educacional, v.21, n.esp.2, p.1283-1295, nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10172/7030. Acesso em: 20 de out. 2021.

OLIVEIRA, Janine Soares de; MACHADO, Rosilene Beatriz. A aula é de matemática! E agora? A importância do conhecimento extralinguístico para uma boa construção discursiva por parte do intérprete educacional, Cadernos de Tradução, Florianópolis, 43(1), p. 01-32, 2023.

PALHETA, Dulcilene Freitas. Formação em matemática para intérpretes de Libras: uma análise temática do I FormaGepam. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2022.

QUADROS, Ronice Müller de. O tradutor e intérprete de língua brasileira de sinais e língua portuguesa. 2. ed. Brasília: MEC; SEESP, 2004. 94 p.

ROSA, Liane Serra da; MACKEDANZ, Luiz Fernando. A Análise Temática como metodologia na pesquisa qualitativa em Educação em ciências. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 16, p. e8574, abr. 2021. ISSN 1809-0354. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8574. Acesso em: 23 abr. 2021.

RUSSO, Angela. Intérprete de língua brasileira de sinais: uma posição discursiva em construção. 2010. 130 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação, Departamento de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Cap. 7. Disponível em:http://pt.slideshare.net/alegnaossur/angela-russo-dissertao-de-mestrado-2010. Acesso em: 02 set. 2021.

SOUZA, Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arq. bras. psicol. [online]. 2019, vol.71, n.2, pp. 51-67. ISSN 1809-5267. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672019000200005. Acesso em: 23 abr. 2021.

Published

2024-07-15

How to Cite

Palheta, D. F., Machado, R. . B., & Oliveira, J. S. de. (2024). Mathematics training for Libras interpreters: a thematic analysis of the I FORMAGEPAM. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.259762

Issue

Section

ARTIGOS