Estimation on Commom Corr and textbooks for Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.261577

Keywords:

estimation, curriculum, textbook, Math Literacy

Abstract

We discuss in this paper how the ability to estimate appears in the National Common Core and in a collection of Mathematics textbooks for the Elementary School. We seek to identify the situations in which the estimate appears in the official curriculum and how it materializes in activities in textbooks. The methodological assumptions are that of documentary research and descriptive analysis. The data produced indicates that there are four broad categories of situations with estimation: calculations, discrete quantities, probabilities and magnitudes. Regarding the quality of the activities proposed in the books it is noted that only a small part is suitable for developing the ability to estimate. There are situations in which estimation is employed but not linked to related objectives. Most situations are inappropriate or lead to other procedures and strategies that avoid the use of estimates. Solving activities with estimation requires two types of parameters to support inferences: mathematical parameters that involve numerical sense and approximate calculation and physical parameters for estimating measurements of physical quantities.

Author Biographies

João Alberto da Silva, Universidade Federal do Rio Grande

Doutor em Educação

Universidade Federal do Rio Grande – Rio Grande do Sul – Brasil

Sarys Amanda Avila Petito , Universidade Federal do Rio Grande

Graduada em Pedagogia – Mestranda de Educação em Ciências

Universidade Federal do Rio Grande – Rio Grande do Sul – Brasil

Charlene Origuela Gaspar de Pinho, Universidade Federal do Rio Grande

Graduada em Ciências Sociais e Pedagogia – Mestranda de Educação em Ciências

Universidade Federal do Rio Grande – Rio Grande do Sul – Brasil

Maristel Carrilho da Rocha Tunas, Universidade Federal do Rio Grande

Mestre em Ciências – Doutoranda de Educação em Ciências

Universidade Federal do Rio Grande – Rio Grande do Sul – Brasil

Luciane de Oliveira Hentsch Vasconcelos, Universidade Federal do Rio Grande

Mestre de Educação em Ciências – Doutoranda de Educação em Ciências

Universidade Federal do Rio Grande – Rio Grande do Sul – Brasil

References

DURO, Mariana Lima. Desenvolvimento da estimativa numérica: instrumentos de avaliação e estratégias de solução. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, 2017.

DURO, Mariana Lima; DORNELES, Beatriz Vargas. Estratégias de estimativa numérica de quantidades. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666779 . Acesso em: 23 dez. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 1° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.

JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 2° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.

JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 3° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.

JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 4° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.

JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 5° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.

MORETTIN, Pedro. Estatística Básica. São Paulo: Saraiva, 2017.

SEGOVIA, Isidoro; CASTRO, Encarnacion; CASTRO, Enrique; RICO, Luís. Estimación en cálculo y medida. Madrid: Sintesis, 1989.

SMOOTHEY, Marion. Atividades e jogos com estimativas. São Paulo: Scipione, 1998.

SOUZA, Adiléia da Silva. Trabalhando com unidades de medida e estimativas na Educação Infantil. Dissertação de Mestrado. UNIVATES, 2016.

SPINILLO, Alina Galvão. Usos e funções do número em situações do cotidiano. In: BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Quantificação, registros e agrupamentos. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.

SPINILLO, Alina Galvão. O conceito de chance em situações de julgamento e de construção. In: NOVAES, M.; BRITO, M. (Orgs.). Psicologia na educação: articulação entre pesquisa, formação e prática pedagógica. Rio de Janeiro: Xenon Editora, 1996.

SPINILLO, Alina Galvão. O conceito de chance em crianças: noções iniciais e possibilidades de ensino. Anais da II Semana de Estudos em Psicologia da Educação Matemática, Recife: EDUFPE, 1997a.

SPINILLO, Alina Galvão. Chance estimates by young children: strategies used in on ordering task. Procedures da “21st. International Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, 182-189, 1997b.

PARRA, Cecília. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, Cecília; SAIZ, Irma (Orgs.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 186-235.

Published

2024-07-15

How to Cite

Silva, J. A. da, Petito , S. A. . A., Pinho, C. O. G. de, Tunas, M. C. da R., & Vasconcelos, L. de O. H. (2024). Estimation on Commom Corr and textbooks for Elementary School. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.261577

Issue

Section

ARTIGOS