Estimation on Commom Corr and textbooks for Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.261577Keywords:
estimation, curriculum, textbook, Math LiteracyAbstract
We discuss in this paper how the ability to estimate appears in the National Common Core and in a collection of Mathematics textbooks for the Elementary School. We seek to identify the situations in which the estimate appears in the official curriculum and how it materializes in activities in textbooks. The methodological assumptions are that of documentary research and descriptive analysis. The data produced indicates that there are four broad categories of situations with estimation: calculations, discrete quantities, probabilities and magnitudes. Regarding the quality of the activities proposed in the books it is noted that only a small part is suitable for developing the ability to estimate. There are situations in which estimation is employed but not linked to related objectives. Most situations are inappropriate or lead to other procedures and strategies that avoid the use of estimates. Solving activities with estimation requires two types of parameters to support inferences: mathematical parameters that involve numerical sense and approximate calculation and physical parameters for estimating measurements of physical quantities.
References
DURO, Mariana Lima. Desenvolvimento da estimativa numérica: instrumentos de avaliação e estratégias de solução. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, 2017.
DURO, Mariana Lima; DORNELES, Beatriz Vargas. Estratégias de estimativa numérica de quantidades. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666779 . Acesso em: 23 dez. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 1° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.
JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 2° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.
JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 3° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.
JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 4° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.
JÚNIOR, José Ruy Giovanni. A conquista: matemática 5° ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1° ed. São Paulo: FTD, 2021.
MORETTIN, Pedro. Estatística Básica. São Paulo: Saraiva, 2017.
SEGOVIA, Isidoro; CASTRO, Encarnacion; CASTRO, Enrique; RICO, Luís. Estimación en cálculo y medida. Madrid: Sintesis, 1989.
SMOOTHEY, Marion. Atividades e jogos com estimativas. São Paulo: Scipione, 1998.
SOUZA, Adiléia da Silva. Trabalhando com unidades de medida e estimativas na Educação Infantil. Dissertação de Mestrado. UNIVATES, 2016.
SPINILLO, Alina Galvão. Usos e funções do número em situações do cotidiano. In: BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Quantificação, registros e agrupamentos. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.
SPINILLO, Alina Galvão. O conceito de chance em situações de julgamento e de construção. In: NOVAES, M.; BRITO, M. (Orgs.). Psicologia na educação: articulação entre pesquisa, formação e prática pedagógica. Rio de Janeiro: Xenon Editora, 1996.
SPINILLO, Alina Galvão. O conceito de chance em crianças: noções iniciais e possibilidades de ensino. Anais da II Semana de Estudos em Psicologia da Educação Matemática, Recife: EDUFPE, 1997a.
SPINILLO, Alina Galvão. Chance estimates by young children: strategies used in on ordering task. Procedures da “21st. International Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, 182-189, 1997b.
PARRA, Cecília. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, Cecília; SAIZ, Irma (Orgs.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 186-235.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Charlene Origuela Gaspar de Pinho, João Alberto da Silva, Sarys Amanda Avila Petito , Maristel Carrilho da Rocha Tunas, Luciane de Oliveira Hentsch Vasconcelos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.