Configuration of time and space: past, present and future in electronic games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264026

Keywords:

Education, electronic games, sample space, technology, time

Abstract

Electronic games are artifacts widely present in society, reaching people of various ages over the years and transforming our relationships with technology through the interactions we have with their stories and environments. These are elements capable of enhancing the construction of scientific knowledge through the representation of different spaces and times, and can be used in educational contexts that involve interaction between people and technology. In this article, our objective is to analyze how electronic games represent historical time and geographic space in relation to the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). To accomplish this, we review the relevant concepts from the subjects of history and geography and examine the presence of these concepts in the narratives, images, characters and scenarios of the games Assassin’s Creed Origins and Horizon Zero Dawn. Finally, we conclude that these games are artifacts that connect us to different times and places, allowing us to perceive our actions in the past and present as well as to reflect critically on the future.

References

BACKES, Luciana; LA ROCCA, Fábio; CARNEIRO, Eduardo Lorini. Configuração do espaço híbrido e multimodal: Literaturalização das Ciências na Educação Superior. Educação Unisinos, v.23, n. 4, outubro-dezembro, 2019. pp 639-657.

BAUM, Carlos; CARDOSO FILHO, Carlos; MARASCHIN, Cleci; COSTA, Luis Artur; GAVILLON, Póti; KROEFF, Renata. Políticas da representação na filosofia da diferença, enação e teoria ator-rede. In: MARASCHIN, Cleci; KROEFF, Renata; GAVILLON, Póti (Org). Oficinando com jogos digitais: experiências de aprendizagem inventiva. Curitiba: CRV, 2017. pp. 65-84.

BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 24/08/2024.

CARNEIRO, Eduardo Lorini; BACKES, Luciana. A representação do espaço e da paisagem nas telas de videogame: possibilidades para o ensino de geografia. Geografares, Vitória, Brasil, n. 27, 2018.

CARNEIRO, Eduardo Lorini; BACKES, Luciana. Para além do gameplay: a compreensão dos jogos eletrônicos enquanto artefatos. Antares, v. 12, n. 28, dez. 2020.

CENTURIÃO, Luiz Ricardo Michaelsen. Tempo e cultura. In: GAUER, Ruth (Coord.); SILVA, Mozart Linhares da (Org). Tempo/História. 1 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1998. pp. 09-15.

COSTA, Caio Túlio Olímpio Pereira da; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes Pimenta de. O ser cibernético e os futuros humanos a partir da imersão em videogames: uma análise de Snatcher (1988). In: LEMES, David de Oliveira; OLIVEIRA, Fabiana Martins de; ESCOBAR, Francisco; CESTARI, Guilherme; BITTENCOURT, Levy Henrique (orgs). Imaginação no jogo: criar, desenvolver e compartilhar. São Paulo: EDUC, p 206-227, 2022.

CRUMB, Robert. A short story of América. 1979. Disponível em: https://i.imgur.com/h1D5Qo3.jpg. Acesso em 24/08/2024.

GAUER, Ruth. Falar em tempo, viver o tempo! In: GAUER, Ruth (Coord); SILVA, Mozart Linhares da (Org.). Tempo/História. 1 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1998. pp. 17-30.

GUERRILLA GAMES. Horizon Zero Dawn. Dirigido por Mathijs de Jonge. Publicado por Sony Interactive Entertainment, 2017.

HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2019.

MATURANA, Humberto; YÁÑEZ, Ximena Davila. Habitar humano em seis ensaios de biologia-cultural. São Paulo: Palas Athena, 2009.

PGB. Pesquisa Game Brasil. Go Gamers, SX Group. 2024. Disponível em: https://www.pesquisagamebrasil.com.br/pt/. Acesso em 24/08/2024.

RABARDEL, Pierre. Les hommes et les Technologies: approche cognitive des instruments contemporains. Armand Colin. 239 p. 1995.

SANTOS, Milton. A redescoberta da natureza. Aula inaugural da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, em 10 de março de 1992.

SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 5ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. 6ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.

SATO, Adriana Kei Ohashi. Do mundo real ao mundo ficcional: a imersão no jogo. In: SANTAELLA, Lucia; FEITOZA, Mirna (Org.). Mapa do jogo: a diversidade cultural dos games. São Paulo: Cengage Learning, 2009. pp. 37-48.

SOUZA, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 6ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.

UBISOFT MONTREAL. Assassin's Creed Origins. Dirigido por Jean Guesdon e Ashraf Ismail. Publicado por Ubisoft, 2017.

WEHLING, Arno. A invenção da história: estudos sobre o historicismo. 1 ed. Rio de Janeiro: Editoria Central da Universidade Gama Filho; Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 1994.

Published

2024-12-10

How to Cite

Carneiro, E. L., Backes, L., & Campos, D. F. (2024). Configuration of time and space: past, present and future in electronic games. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(2), 251–269. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264026