The music in play: exploring the potential of digital games in music education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264049

Keywords:

Elementary Education, Music Education, Law No. 13,278/2016, Tap Tap Music, Geometry Dash

Abstract

With the growing popularity of digital games among young people and the need to include music education in schools, there is an opportunity to integrate these games into music education. In this context, this study aims to investigate the influence of digital games on the music education of elementary school students. To this end, a qualitative and quantitative study was conducted with the participation of 5th and 9th grade students from a private school in the interior of São Paulo, involving 10 students from each class, who voluntarily participated in an intervention. The pedagogical intervention, carried out over the course of a week, used the game "Tap Tap Music" for the 5th grade and "Geometry Dash" for the 9th grade. Data collection included the application of a questionnaire before and after the intervention. The results demonstrated a significant improvement in the musical knowledge of the students who participated in the intervention, with advances in the understanding of musical concepts such as rhythm, pitch and timbre. The research showed that the use of digital games as educational tools can make music teaching more dynamic and meaningful for elementary school students.

Author Biographies

Beatriz Oliveira Ogata, Universidade do Oeste Paulista

Cantora, Professora e Empresária. Mestre em Educação pela Universidade do Oeste Paulista. Possui graduação em Licenciatura em Música (2016) e Especialização em Arte na Educação (2017) pela mesma instituição. Atualmente é Sócia e Professora do Espaço Musical e Produtora Duas Muié Produções. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Música e Tecnologias Digitais. 

Sidinei Oliveira Sousa, Universidade do Oeste Paulista

Bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Licenciado em Informática pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (2008). Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista - Unesp (2010). Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista - Unesp (2015). Atualmente é professor no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, na Faculdade de Informática de Presidente Prudente Fipp/Unoeste e Faculdade de Medicina de Presidente Prudente Famepp/Unoeste. Atua no programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Unoeste como Professor Permanente. Integrante dos grupos de pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias (vice-líder) e Grupo de Pesquisa em Sistemas de Informação (participante). Atua nas linhas de pesquisa de Metodologias Ativas em processos educativos na perspectiva deweyana; Utilização de Serious Games e Gamificação na educação; Blended Learning com foco na sala de aula invertida; Estratégias Ativas de aprendizagem com apoio das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), Educação Médica, Mineração de Dados Educacionais e Learning Analytics.

References

BALOGH JÚNIOR, C. H. P. O Uso dos Games Digitais para a Educação Musical no Ensino Fundamental I. 2019. 115 f. Dissertação (Mestrado Profissional Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2019.

BARRETO, Daniele Marques dos Santos. Arte e música para o desenvolvimento cognitivo das crianças. Revista Primeira Evolução, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 43, p. 11–18, 2023. Disponível em: https://primeiraevolucao.com.br/index.php/R1E/article/view/460. Acesso em: 15 out. 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB Nº. 12/2013. Diretrizes Nacionais para a operacionalização do ensino de Música na Educação Básica. Brasília, 4 dez. 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=14875&Itemid=. Acesso em: 22 maio 2024.

BRASIL. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a LDB nº 9.394/96, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm. Acesso em: 20 ago. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 10 de maio de 2016. Define Diretrizes Nacionais para a operacionalização do ensino de Música na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, 11 de maio de 2016b, Seção 1, p. 42. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=40721-rceb002-16-pdf&category_slug=maio-2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 mai. 2024.

BRASIL. Presidência da República. Lei n.º 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6.º do artigo 26 da Lei n.º 9394/96, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2016a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13278.htm. Acesso em: 22 mai. 2024.

CARNEIRO, R. G. M. Informática na educação: representações sociais no cotidiano. São Paulo: Cortez, 2002.

CHAMORRO, A. L. A educação musical infantil e o uso das tecnologias de informação e comunicação: percepção dos docentes. Dissertação. 2015. (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2015.

FARIA RODRIGUES, T. D. DE F.; SARAMAGO DE OLIVEIRA, G.; ALVES DOS SANTOS, J. AS PESQUISAS QUALITATIVAS E QUANTITATIVAS NA EDUCAÇÃO. Revista Prisma, v. 2, n. 1, p. 154-174, 25 dez. 2021. Disponível em: https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/view/49. Acesso em: 21 ago 2025.

FARIA, L. C. F. Da Sala de Estar à Sala de Aula: Educação Musical por Meio de Jogos Eletrônicos. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2014.

FERNÁNDEZ, Olivia Hernández. A escuta e a percepção na construção da expressão sonora na linguagem audiovisual. 2023. 137 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2023.

FIGUEIREDO, S. Retratos da Educação Musical na Escola Brasileira. Revista Portuguesa de Educação Artística, v. 3, p. 115-117, 2013.

FILÉ, V. Novas Tecnologias, antigas estruturas de produção de desigualdades. In: FREIRE, W. (Org.). Tecnologia e educação: as mídias na prática docente. Rio de Janeiro: Wak, 2008. p. 31-47.

FONTANA, Paulo Gabriel Alves; CLASSE, Tadeu Moreira de. ONDABEAT: Uma proposta de ensino de ritmo através de jogos digitais. In: Anais da Escola Regional de Sistemas de Informação do Rio de Janeiro (ERSI-RJ), 7, 2021, Evento Online. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 112-115. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ersi-rj/article/view/16988. Acesso em: 23 jun 2024.

FREITAS, Victor; MORAIS, Alana. Ensino de Música apoiado pelo uso de serious games: revisão sistemática sobre o panorama de publicações nacionais e internacionais. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), v. 30, n. 1, 833. 2019. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/sbie/article/view/8811. Acesso em: 4 dez. 2023.

HUIZINGA, J. Homo ludens. 4. ed., São Paulo: Perspectiva, 2000.

HUMMES, Júlia Maria. Por que é importante o ensino de música? Considerações sobre as funções da música na sociedade e na escola. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 11, 17-25, set. 2004. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/343. Acesso em: 15 out. 2024.

NIGRE, Raquel Mariano; PIMENTEL, Florinda Cerdeira. Os benefícios da música na escola. Caderno Intersaberes, Curitiba, v. 10, n. 24, p. 102-112, 2021. Disponível em: https://cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/article/view/1702. Acesso em: 22 jun 2024.

PAULA, B. H.; VALENTE, J. A. Jogos digitais e educação: uma possibilidade de mudança da abordagem pedagógica no ensino formal. Revista Ibero-americana de Educação, v. 70, n. 1, p. 9-28, 2016. Disponível em: https://www.ces.uc.pt/myces/UserFiles/livros/1097_Artigo%20revista%20OEI-RIE70_1.pdf#page=9. Acesso em: 10 jan. 2024.

SANTAELLA, L; FEITOZA, M. Mapa do jogo: a diversidade cultural dos games. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

TELES, Jane Nunes; NERI, Sidônia Vieira; SILVA, José Carlos Ribeiro. As Contribuições da Música no Processo de Aprendizagem das Crianças na Educação Infantil. Epitaya E-books, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 38-52, 2022. DOI: 10.47879/ed.ep.2022663p38. Disponível em: https://portal.epitaya.com.br/index.php/ebooks/article/view/598. Acesso em: 15 out. 2024.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Editora Cortez; 18ª edição. 2018.

Published

2024-12-10

How to Cite

Ogata, B. O., & Sousa, S. O. (2024). The music in play: exploring the potential of digital games in music education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(2), 98–119. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264049