Mapping teacher education in digital technologies and its impacts on pedagogical practices in a municipality of Vale do Rio dos Sinos

Authors

  • Andrea Dreher Muller Universidade Feevale
  • Débora Nice Ferrari Barbosa Universidade Feevale
  • Sandra Teresinha Miorelli Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264056

Keywords:

teacher education, digital technologies, pedagogical practices, Digital Inclusion, Digital Culture

Abstract

The article presents the teacher training process in digital technologies offered by a municipality in the Vale do Rio do Sinos from 2020 to 2022, and the impacts of these training programs on teachers' pedagogical practices. It discusses the concept of competencies, analyzes the training programs considering the courses offered, their duration, and the knowledge and skills developed. A ranking was developed based on concluding participants, and a sample of these teachers was selected for semi-structured interviews. The article concludes with an analysis of the interview statements regarding the importance of each training program in effectively integrating the use of these digital technologies into the school context.

Author Biography

Andrea Dreher Muller, Universidade Feevale

Atualmente trabalha no Núcleo de Tecnologia e Educação Municipal de São Leopoldo, é concursada como professora da Rede Municipal de Ensino de São Leopoldo (+20 anos), foi gestora publica, bolsista de CNPq, graduada em Pedagogia (2006), Especialista em Gestão e Supervisão Escolar (2010) e Mestre em Diversidade Cultural e Inclusão Social pela Feevale. Tem experiência na área de Educação Infantil, Ensino Fundamental e atuou como professora de Inglês no Ensino Médio e também nas várias etapas do EJA Educação de Jovens e Adultos em São Leopoldo.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BEHAR, Patrícia Alejandra. Competências em Educação a Distância. 1. ed. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

ELICKER, Ana Teresinha; BARBOSA, Débora Nice Ferrari. Literacia digital. 1. ed. Porto Alegre: Cirkula, 2021.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Por uma metodologia formativo-emancipatória: articulando teoria e práxis. Reflexões que Transformam e Inspiram, Mamanguape, PB, v. 4, maio 2020. p. 1-9.

GONSALES, Priscila; BIANCCONI, Giulliana. Lea Fagundes tecnologias digitais. Biografia colaborativa sobre o trabalho da educadora. 2022. Disponível em: https://www.fundacaotelefonicavivo.org.br/noticias/conheca-a-historia-de-lea-fagundes-professora-pioneira-da-educacao-digital-em-sala-de-aula/. Acesso em: 01 maio 2024.

MODELSKI, Daiane; GIRAFFA, Lúcia M. M.; CASARTELLI, Alam de Oliveira. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 45, e180201, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/qGwHqPyjqbw5JxvSCnkVrNC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 maio 2024.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

MORAN, José. Caminhos que facilitam a aprendizagem. In: MORAN, José. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica, 21. ed., São Paulo, 2013, p. 27-29. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/textos/tecnologias_eduacacao/camin.pdf. Acesso em: 01 maio 2024.

OSMUNDO, Lidiana. BNCC e a Cultura Digital. CIEB – Centro de Inovação para a Educação Brasileira. Instituto de Singularidades. São Paulo, 2018. Disponível em: https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2018/10/BNCC-e-cultura-digital.pdf. Acesso em: 02 maio 2024.

PEOPLE Tech and English. Existe uma idade mínima para aprender robótica? 18 abr. 2022. Disponível em: https://www.people.com.br/noticias/robotica/existe-uma-idade-minima-para-aprender-robotica. Acesso em: 01 maio 2024.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013. 277 p. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 23 maio 2021.

RESNICK, Mitchel. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso, 2020.

Published

2024-12-10

How to Cite

Muller, A. D., Barbosa, D. N. F., & Miorelli, S. T. (2024). Mapping teacher education in digital technologies and its impacts on pedagogical practices in a municipality of Vale do Rio dos Sinos. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(2), 186–205. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264056