BNCC for Computing and Preschool Children: Insights into Experiences Involving Computational Thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264086

Keywords:

Computational Thinking, BNCC Computing, children, participation

Abstract

Children have increasingly gained prominence in research, becoming active participants in investigations. However, when it comes to public policies, they are still rarely heard. Thus, this study aimed to highlight the perspectives and meanings that children attribute to the practices developed with them based on the BNCC for Computing, focusing on the Computational Thinking axis. Theoretical support was provided by Dahlberg, Moss, and Pence (2019) and Sarmento (2008), which helped us understand the child as a subject of rights. To reflect on the relationship between children and the media, Belloni (2009), Valente (2016), and Cordeiro (2021; 2023) were referenced, and to address computational thinking, we referred to SBC (2019), CIEB (2020), Wing (2006; 2011), and Brackmann (2017). The study involved 22 preschool children from a public institution in Parnamirim-RN. The research is based on a qualitative methodology, in which the multiple languages of the children were analyzed through the nuances of ATD. Their interests were organized into three categories of analysis that support the idea that children enjoy learning through digital media, games, and nature. The results underscore the importance of child participation. Through their multiple languages, the children reveal what they think, how they understand, and how they experience the activities proposed in the BNCC supplement.

Author Biographies

Renata Larissa de Paiva Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora da rede municipal de Parnamirim. Atua como técnica na Secretaria Municipal de Educação - Setor de Tecnologias Educacionais. Mestre em Inovação em Tecnologias Educacionais (PPgITE/UFRN). Desenvolve pesquisa em Educação Infantil com foco em currículo, tecnologias e participação da criança.

Akynara Aglaé Rodrigues Santos da Silva Burlamaqui, Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA

Akynara Aglaé Burlamaqui, pedagoga (Centro de Educação, UFRN, 2002). Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFRN. Professora Adjunta da Universidade Federal Rural do Semiárido (UFERSA). Professora do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Inovação em Tecnologias Educacionais (IMD- UFRN). Coordenadora do Laboratório de Tecnologias da Informação e Comunicação Aplicadas ao Contexto Educacional (LATIC - UFERSA, Angicos). Líder do grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Inovação, Tecnologias e Acessibilidade (EITA).Coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) - LCI, UFERSA, Angicos. Vice coordenadora do Curso de Pedagogia (UFERSA, Angicos). Cofundadora da RoboEduc, Escola de Programação e Robótica, Natal, RN. Participa como pesquisadora do Laboratório de Tecnologias Educacionais, Assistivas e Multimídia (Npiti, IMD, UFRN). Participa de projetos de pesquisa / extensão envolvendo Tecnologias Educacionais, Aprendizagem Criativa, Robótica Educacional, Jogos Digitais Educacionais, Formação e Prática Docente.

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Published

2024-12-10

How to Cite

Ferreira, R. L. de P., & Burlamaqui, A. A. R. S. da S. (2024). BNCC for Computing and Preschool Children: Insights into Experiences Involving Computational Thinking. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(2), 59–80. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264086