Evolution and impact of gamification models in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264095

Keywords:

Gamification, Higher Education, Active Methodologies, Student Engagement, Gamified Projects

Abstract

This article analyzes the evolution of gamification models implemented in an undergraduate licentiate program in higher education, focusing on their effects on teaching and learning processes. Three distinct gamification projects are examined: the “Colmeia” Project, the REGRID-20 Project, and the Sages’ Challenge Project (“Desafio dos Sábios”). The theoretical foundation draws on discussions about pedagogical innovation, active methodologies, and the Octalysis framework’s eight core motivational drives, in articulation with the observed pedagogical practices. Additionally, a qualitative analysis of student responses was conducted. The findings indicate that, when intentionally applied, gamification enhances student engagement and promotes the development of competencies aligned with 21st-century demands. The article promotes active methodologies in higher education by highlighting the gamification process and emphasizing student identity as a key factor in creating a meaningful learning environment.

Author Biography

Paulo André Silva, Universidade Federal de Pernambuco - Ciências Biológicas no Centro Acadêmico de Vitória (PE)

Professor adjunto (CAV/UFPE). Pedagogo (UFPE). Doutor em Educação e Tecnologia (EDUMATEC/UFPE). Mestre em Educação e Tecnologia (EDUMATEC/UFPE). Coordenador Laboratório de Educação e Inovação (CAV/UFPE). Pós doutorado em Tecnologias Educacionais pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, com pesquisa na área de plataformas adaptativas para práticas de ensino.

 

References

AUSUBEL, D. P. Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1968.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n.º 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 44, 24 maio 2016. Disponível em: https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2016/resolucao-no-510.pdf/view. Acesso em: 15 julho 2024.

RAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 15 julho 2024.

BUSARELLO, R. I.; ULBRICHT, V. R.; FADEL, L. M. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, L. M. et al. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/gamificacao-na-educacao/. Acesso em: 10 julho 2024.

CUNHA, M. I. Inovação Pedagógica: rupturas e possibilidades na prática educativa. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 30-50, 2008.

CHOU, Yu-kai. Actionable Gamification: Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Birmingham: Packt Publishing, 2019. Ebook. Disponível em: https://www.amazon.com/Actionable-Gamification-Beyond-Points-Leaderboards/dp/1511744049. Acesso em: 13 julho 2024.

DETTERDING, S., DIXON, D., KHALED, R., & NACKE, L. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining "Gamification". In: Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, 2011, Tampere, New York: ACM, 2011. p. 9-15. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2181037.2181040. Acesso em: 05 julho 2024.

KAPP, Karl M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino: Implicações para a prática docente. Educação & Sociedade, v. 36, n. 132, p. 433-451, 2015.

KRIPPENDORFF, Klaus. Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2004.

MILES, M. B.; HUBERMAN, A. M.; SALDAÑA, J. Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2014.

MORAN, J. M. Inovação e Mudança na Educação Superior: Desafios e Perspectivas. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, n. 10, p. 15-24, 2018.

SANCHO, Juana. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Penso, 2004.

VYGOTSKY, L. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.

ZABALZA, M. A. A Docência no Ensino Superior: Práticas Pedagógicas e Curriculares. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Published

2025-05-22

How to Cite

Silva, P. A. (2025). Evolution and impact of gamification models in higher education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 16(1), 69–90. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264095