Evolution and impact of gamification models in higher education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264095Keywords:
Gamification, Higher Education, Active Methodologies, Student Engagement, Gamified ProjectsAbstract
This article analyzes the evolution of gamification models implemented in an undergraduate licentiate program in higher education, focusing on their effects on teaching and learning processes. Three distinct gamification projects are examined: the “Colmeia” Project, the REGRID-20 Project, and the Sages’ Challenge Project (“Desafio dos Sábios”). The theoretical foundation draws on discussions about pedagogical innovation, active methodologies, and the Octalysis framework’s eight core motivational drives, in articulation with the observed pedagogical practices. Additionally, a qualitative analysis of student responses was conducted. The findings indicate that, when intentionally applied, gamification enhances student engagement and promotes the development of competencies aligned with 21st-century demands. The article promotes active methodologies in higher education by highlighting the gamification process and emphasizing student identity as a key factor in creating a meaningful learning environment.
References
AUSUBEL, D. P. Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1968.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n.º 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 44, 24 maio 2016. Disponível em: https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2016/resolucao-no-510.pdf/view. Acesso em: 15 julho 2024.
RAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 15 julho 2024.
BUSARELLO, R. I.; ULBRICHT, V. R.; FADEL, L. M. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, L. M. et al. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/gamificacao-na-educacao/. Acesso em: 10 julho 2024.
CUNHA, M. I. Inovação Pedagógica: rupturas e possibilidades na prática educativa. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 30-50, 2008.
CHOU, Yu-kai. Actionable Gamification: Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Birmingham: Packt Publishing, 2019. Ebook. Disponível em: https://www.amazon.com/Actionable-Gamification-Beyond-Points-Leaderboards/dp/1511744049. Acesso em: 13 julho 2024.
DETTERDING, S., DIXON, D., KHALED, R., & NACKE, L. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining "Gamification". In: Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, 2011, Tampere, New York: ACM, 2011. p. 9-15. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2181037.2181040. Acesso em: 05 julho 2024.
KAPP, Karl M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.
KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino: Implicações para a prática docente. Educação & Sociedade, v. 36, n. 132, p. 433-451, 2015.
KRIPPENDORFF, Klaus. Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2004.
MILES, M. B.; HUBERMAN, A. M.; SALDAÑA, J. Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2014.
MORAN, J. M. Inovação e Mudança na Educação Superior: Desafios e Perspectivas. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, n. 10, p. 15-24, 2018.
SANCHO, Juana. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Penso, 2004.
VYGOTSKY, L. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.
ZABALZA, M. A. A Docência no Ensino Superior: Práticas Pedagógicas e Curriculares. Porto Alegre: Artmed, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paulo André Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.