Algebraic Thinking and Music

interconnections in the São Paulo City Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264517

Keywords:

Algebraic thinking, musicalization, curriculum, Municipal Network

Abstract

This article analyzes the possibility of developing Algebraic Thinking in the Early Years through music, based on the Mathematics Curriculum of the São Paulo City School System. We seek to answer the central question “How can music relate to Algebraic Thinking in the Early Years within the scope of the São Paulo City School System?”. The objectives are to analyze how Algebraic Thinking is being prescribed in the Early Years in the Mathematics Curriculum of the São Paulo City School System and to investigate the possibility of developing Algebraic Thinking in the Early Years through music. The research, with a qualitative approach and documentary typology, explores the combination of music and mathematics, proposing an innovative and playful methodology for teaching patterns, regularities and generalizations — central concepts of Algebraic Thinking. The City School System Curriculum offers a flexible structure that allows implementing this approach, creating an engaging environment for students to build and strengthen social and mathematical skills. The work presents possibilities for this methodological integration and discusses how it can enrich teaching and promote learning in the early years.

Author Biographies

Matheus Duellberg Aniceto de Freitas, Universidade Cruzeiro do Sul

Graduado em Pedagogia, Mestrando em Ensino de Ciências.

Priscila Bernardo Martins, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora no ensino de Ciências e Matemática. Mestra no ensino de Ciências e Matemática. Professora  do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática.

References

ABELSON, P. As sete artes liberais: um estudo sobre a cultura medieval. Campinas, SP: Kírion, 2019.

ALENCAR, Eliete Alves de et al. O papel da música no desenvolvimento das habilidades socioemocionais na construção das aprendizagens. Revista Tópicos, 2025. Disponível em: https://revistatopicos.com.br/artigos/o-papel-da-musica-no-desenvolvimento-das-habilidades-socioemocionais-na-construcao-das-aprendizagens. Acesso em: 3 jun. 2025.

APRILE, A. Musicalization: Early Childhood Music Access, Discourse, and Praxis in NYC Charter Schools. Academic Works, 2021. Disponível em: https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/2255. Acesso em: 3 jun. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 2 out. 2024.

KAPUT, J. J. Teaching and learning a new algebra with understanding. In: FENNEMA, E.; ROMBERG, T. A. (Eds.). Mathematics classrooms that promote understanding. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1999. p. 133-155. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED441662. Acesso em: 3 jun. 2025.

KAPUT, J. J. What Is Algebra? What Is Algebraic Thinking? In: KAPUT, J. J.; CARRAHER, D. W.; BLANTON, M. L. (Eds.). Algebra in the Early Grades. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2008. p. 5-17.

LEE, L. Early Algebra - But Which Algebra? In: CHICK, H.; STACEY, K.; VINCENT, J. (Eds.). Proceedings of the 12th ICMI Study Conference: The Future of the Teaching and Learning of Algebra. Melbourne: University of Melbourne, 2001. v. 1, p. 392–399.

LUNA, A. V. A.; SOUZA, C. C. C. F. Discussões sobre o ensino de álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 817–835, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/17747. Acesso em: 1 fev. 2025.

PENNA, Maura. Educação musical: contribuições para o desenvolvimento cognitivo e afetivo das crianças nos primeiros anos escolares. Revista Brasileira de Educação Musical, v. 34, n. 1, p. 45-60, 2018. Disponível em: https://www.abemed.org.br/revista/index.php/rbem/article/view/34. Acesso em: 3 jun. 2025.

PONTE, J. P. Problemas de Matemática e situações da vida real. Revista de Educação, v. 2, n. 2, p. 95-108, 1992.

PONTE, J. P. Uso de tarefas na aula de matemática: contribuir para a compreensão dos alunos. Quadrante, v. 14, n. 1, p. 5-31, 2005.

PONTE, J. P. A Matemática na Educação Básica: Perspectivas e Desafios. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.

PONTE, J. P. Investigar para Aprender Matemática. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2009.

Published

2025-08-27

How to Cite

Freitas, M. D. A. de, & Martins, P. B. (2025). Algebraic Thinking and Music: interconnections in the São Paulo City Curriculum. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 16(1), 130–1`50. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264517