Algebraic Thinking and Music
interconnections in the São Paulo City Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264517Keywords:
Algebraic thinking, musicalization, curriculum, Municipal NetworkAbstract
This article analyzes the possibility of developing Algebraic Thinking in the Early Years through music, based on the Mathematics Curriculum of the São Paulo City School System. We seek to answer the central question “How can music relate to Algebraic Thinking in the Early Years within the scope of the São Paulo City School System?”. The objectives are to analyze how Algebraic Thinking is being prescribed in the Early Years in the Mathematics Curriculum of the São Paulo City School System and to investigate the possibility of developing Algebraic Thinking in the Early Years through music. The research, with a qualitative approach and documentary typology, explores the combination of music and mathematics, proposing an innovative and playful methodology for teaching patterns, regularities and generalizations — central concepts of Algebraic Thinking. The City School System Curriculum offers a flexible structure that allows implementing this approach, creating an engaging environment for students to build and strengthen social and mathematical skills. The work presents possibilities for this methodological integration and discusses how it can enrich teaching and promote learning in the early years.
References
ABELSON, P. As sete artes liberais: um estudo sobre a cultura medieval. Campinas, SP: Kírion, 2019.
ALENCAR, Eliete Alves de et al. O papel da música no desenvolvimento das habilidades socioemocionais na construção das aprendizagens. Revista Tópicos, 2025. Disponível em: https://revistatopicos.com.br/artigos/o-papel-da-musica-no-desenvolvimento-das-habilidades-socioemocionais-na-construcao-das-aprendizagens. Acesso em: 3 jun. 2025.
APRILE, A. Musicalization: Early Childhood Music Access, Discourse, and Praxis in NYC Charter Schools. Academic Works, 2021. Disponível em: https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/2255. Acesso em: 3 jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 2 out. 2024.
KAPUT, J. J. Teaching and learning a new algebra with understanding. In: FENNEMA, E.; ROMBERG, T. A. (Eds.). Mathematics classrooms that promote understanding. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1999. p. 133-155. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED441662. Acesso em: 3 jun. 2025.
KAPUT, J. J. What Is Algebra? What Is Algebraic Thinking? In: KAPUT, J. J.; CARRAHER, D. W.; BLANTON, M. L. (Eds.). Algebra in the Early Grades. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2008. p. 5-17.
LEE, L. Early Algebra - But Which Algebra? In: CHICK, H.; STACEY, K.; VINCENT, J. (Eds.). Proceedings of the 12th ICMI Study Conference: The Future of the Teaching and Learning of Algebra. Melbourne: University of Melbourne, 2001. v. 1, p. 392–399.
LUNA, A. V. A.; SOUZA, C. C. C. F. Discussões sobre o ensino de álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 817–835, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/17747. Acesso em: 1 fev. 2025.
PENNA, Maura. Educação musical: contribuições para o desenvolvimento cognitivo e afetivo das crianças nos primeiros anos escolares. Revista Brasileira de Educação Musical, v. 34, n. 1, p. 45-60, 2018. Disponível em: https://www.abemed.org.br/revista/index.php/rbem/article/view/34. Acesso em: 3 jun. 2025.
PONTE, J. P. Problemas de Matemática e situações da vida real. Revista de Educação, v. 2, n. 2, p. 95-108, 1992.
PONTE, J. P. Uso de tarefas na aula de matemática: contribuir para a compreensão dos alunos. Quadrante, v. 14, n. 1, p. 5-31, 2005.
PONTE, J. P. A Matemática na Educação Básica: Perspectivas e Desafios. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.
PONTE, J. P. Investigar para Aprender Matemática. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Matheus Duellberg Aniceto de Freitas, Priscila Bernardo Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.