Scientific collaboration network analysis of Pos-Graduation Program in Mathematics and Technology at Federal University of Pernambuco

Authors

  • Carlos Henryque Pompeu Gomes Universidade Federal de Pernambuco
  • Patrícia Smith Cavalcante Universidade Federal de Pernambuco
  • Walquíria Castelo Branco Lins Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

coauthorship, scientific collaboration, social network analysis, bibliometrics, Google Academic

Abstract

This work presents results of coauthoship network analysis research of scientific production from professors from graduate program in mathematics and technology at Federal University of Pernambuco. We analyze bibliographic and technical work from coauthors available at Currículo Lattes from National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) with Longitudinal network data from triennial datasets from 2007 through 2015. The main purpose of this research was find emerging patterns between articles published at estrato Qualis and Google Academic, using social network analysis and bibliometrics methodologies. We analyze the datasets and the whole network is radial with low density. All triennials we find hubs and influential nodes with high level of degree centrality and reciprocity. The overall results suggest correlations between collaboration and the quality of articles, also indicates better citations at scientific databases. The graduate program developed internal projects and international partnerships, showing the route for new research endeavors and network growth.

Author Biographies

Carlos Henryque Pompeu Gomes, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação Tecnológica na Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnologia (EDUMATEC) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Desenvolveu e implantou projetos de educação inovadora, planejamento educacional, planejamento de centros de juventude, planejamento estratégico de marketing, desenvolvimento de novos produtos, monitoração de redes sociais, pesquisa de mercado, criação e mentoring de empresas Startups. 

Patrícia Smith Cavalcante, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco e Ph.D. em Educação pela University Of Newcastle Upon Tyne. É professora da Universidade Federal de Pernambuco e participa do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC. É líder do grupo de pesquisa GENTE - Grupo de Estudos em Novas Tecnologias e Educação (CNPq). Coordenadora do Conecte - Inovação Educacional da UFPE. Atua principalmente nos seguintes temas: educação e aprendizagem móvel, novas tecnologias e educação, educação a distância online, produção de material didático para cursos a distância e modelagem de cursos a distância em diferentes suportes.

Walquíria Castelo Branco Lins, Universidade Federal de Pernambuco

Consultora do CESAR, vem atuando em projetos de inovação na área de Tecnologia. Atua junto aos Mestrado Profissional em Design e Mestrado Profissional em Engenharia de Software do CESAR e também junto ao Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE. Pós-doutora em Tecnologia e Educação Científica. Doutora em Educação pela UFPE. Com experiência no Ensino Superior, vem atuando com o uso e desenvolvimento de softwares no ensino de Matemática.

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Published

2016-12-13

How to Cite

Gomes, C. H. P., Cavalcante, P. S., & Lins, W. C. B. (2016). Scientific collaboration network analysis of Pos-Graduation Program in Mathematics and Technology at Federal University of Pernambuco. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(2). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2784

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ARTIGOS