Statistics as a subject in the development of early education teachers
Keywords:
statistical literacy, PARFOR, professional knowledge, elementary education teaching, mathematics teacherAbstract
This study aims to understand how the teaching of Statistics was developed in an Elementary Education Teaching Course at a private university in the state of São Paulo, Brazil. For data collection, we used interviews of six students and we analyzed the lesson plans of the three professors who have taught statistics to them, through the Teacher Training Program (PARFOR) the federal government. The research is based on theories that deal with teachers' professional knowledge and the pedagogical knowledge of teaching statistics based on Shulman and Batanero, as well as in studies of the Gal that discuss statistical literacy. The analysis of lesson plans submitted by teachers, with the vision of the students on the experience during the course allowed us to conclude that the distribution of statistics content generally emphasized descriptive statistics and only one teacher also discussed questions that would allow for the broadening of curriculum knowledge. This study pointed out indications that lead us to reflect and argue about the need for the teacher to be prepared in terms of statistical literacy to develop his practice with the future teachers who will be working on Statistics teaching in the early years of elementary school.
References
BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática, 2001. Disponível em: <http://www.ugr.es/~batanero>. Acesso em: 27 nov. 2014.
BATANERO, C. Estadística y didáctica de la matemática: Relaciones, problemas y aportaciones mutuas. In: PENALVA, C., TORREGROSA, G.; VALLS, J. (Eds.). Aportaciones de la didáctica de la matemática a diferentes perfiles profesionales. Alicante (ES): Universidad de Alicante, 2002, pp. 95-120.
BIAJONE, J. Projeto estatístico na pedagogia: promovendo aprendizagens e (re)significando atitudes. In: LOPES, C.; COUTINHO, C. de Q. e S.; ALMOULOUD, S. (Orgs.). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010, p. 173-192.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum (BNCC). 2ª Versão Revista. Brasília: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=36131 > Acesso em: 15 maio 2016.
CARZOLA, I.; KATAOKA, V. Y.; SILVA, C. B. da. Trajetória e perspectivas da educação estatística no Brasil: um olhar a partir do GT12. In: LOPES, C.; COUTINHO, C. de Q. e S.; ALMOULOUD, S. (Orgs). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010, p. 19-44.
COSTA, G. D. F. A metodologia de projetos como uma alternativa para ensinar estatística no ensino superior. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 2012.
CURI, E. Formação de Professores Polivantes: uma análise dos conhecimentos para ensinar Matemática e das crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. 2004. 278 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática: Currículo e Formação de Professores) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2004.
D’AMBRÓSIO, U. Reflexões sobre conhecimento, currículo e ética. In: MACHADO, N. J.; D’AMBRÓSIO, U. (Orgs.). Ensino de Matemática. São Paulo: Summus, 2014.
GAL, I. Adults Statistical Literacy: meaning, components, responsibilities. International Statistical Review, Netherlands v. 70, n. 1, 2002, p. 1-25. Disponível em: < http://iaseweb.org/documents/intstatreview/02.Gal.pd f> Acesso em: 10 maio 2016.
GAL, I. Statistical literacy: meanings, components, responsibilities. In: BEN-ZVI, D.; GARFIELD, J. (Eds). The challenge of developing statistical literacy reason and thinking. The Netherlands: Kluwwer, 2004, p. 47-78.
GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FLORES, P. El análisis didáctico del contenido matemático como recurso en la formación de profesores. In: Homenaje al profesor Oscar Sáenz Barrio. Granada: Departamento de Didáctica y Organización Escolar, 1999, p. 165-185.
LEMOS, M. P. F. O desenvolvimento profissional de professores do 1º ao 5º ano do ensino fundamental em um processo de formação para o ensino e a aprendizagem das medidas de tendência central. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2011.
LOBO DA COSTA, N. M. Formação de professores para o ensino da matemática com a informática integrada à prática pedagógica: exploração e análise de dados em bancos computacionais. 2004. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2004.
LOPES, C. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 2003.
LOPES, C. E. Os desafios para educação estatística no currículo de matemática. In: LOPES, C.; COUTINHO, C. de Q. e S.; ALMOULOUD, S. (Orgs). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010, p. 47-63.
SILVA, C. B. Pensamento estatístico e raciocínio sobre variação: um estudo com professores de matemática. 2007. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2007.
SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher. Washington, D.C., v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Massachusetts, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.
SOUZA, A. C. O desenvolvimento profissional de educadoras da infância: uma aproximação à Educação Estatística. 2013. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2013.
WATSON, J. Profiling teachers competence and confidence to teach particular mathematics topics: The case of chance and data. Journal of Mathematics Teacher Education, New York City, v. 4, n. 4, p. 305-337, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.