Statistics as a subject in the development of early education teachers

Authors

  • Michel da Costa Universidade Bandeirante de São Paulo
  • Maria Elisabette Brisola Brito Prado Universidade Anhanguera de São Paulo
  • Angélica Fontoura Garcia Silva Universidade Anhanguera de São Paulo

Keywords:

statistical literacy, PARFOR, professional knowledge, elementary education teaching, mathematics teacher

Abstract

This study aims to understand how the teaching of Statistics was developed in an Elementary Education Teaching Course at a private university in the state of São Paulo, Brazil. For data collection, we used interviews of six students and we analyzed the lesson plans of the three professors who have taught statistics to them, through the Teacher Training Program (PARFOR) the federal government. The research is based on theories that deal with teachers' professional knowledge and the pedagogical knowledge of teaching statistics based on Shulman and Batanero, as well as in studies of the Gal that discuss statistical literacy. The analysis of lesson plans submitted by teachers, with the vision of the students on the experience during the course allowed us to conclude that the distribution of statistics content generally emphasized descriptive statistics and only one teacher also discussed questions that would allow for the broadening of curriculum knowledge. This study pointed out indications that lead us to reflect and argue about the need for the teacher to be prepared in terms of statistical literacy to develop his practice with the future teachers who will be working on Statistics teaching in the early years of elementary school.

Author Biographies

Michel da Costa, Universidade Bandeirante de São Paulo

Diretor de Escola da Educação Básica - na Prefeitura Municipal de Cubatão - litoral do Estado de São Paulo. Professor Efetivo na Rede Estadual Paulista;Mestre em Educação Matemática pela Universidade Bandeirante de São Paulo - UNIBAN

Maria Elisabette Brisola Brito Prado, Universidade Anhanguera de São Paulo

Doutora em Educação: Currículo

Angélica Fontoura Garcia Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo

Doutora em Educação Matemática

References

BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática, 2001. Disponível em: <http://www.ugr.es/~batanero>. Acesso em: 27 nov. 2014.

BATANERO, C. Estadística y didáctica de la matemática: Relaciones, problemas y aportaciones mutuas. In: PENALVA, C., TORREGROSA, G.; VALLS, J. (Eds.). Aportaciones de la didáctica de la matemática a diferentes perfiles profesionales. Alicante (ES): Universidad de Alicante, 2002, pp. 95-120.

BIAJONE, J. Projeto estatístico na pedagogia: promovendo aprendizagens e (re)significando atitudes. In: LOPES, C.; COUTINHO, C. de Q. e S.; ALMOULOUD, S. (Orgs.). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010, p. 173-192.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum (BNCC). 2ª Versão Revista. Brasília: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=36131 > Acesso em: 15 maio 2016.

CARZOLA, I.; KATAOKA, V. Y.; SILVA, C. B. da. Trajetória e perspectivas da educação estatística no Brasil: um olhar a partir do GT12. In: LOPES, C.; COUTINHO, C. de Q. e S.; ALMOULOUD, S. (Orgs). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010, p. 19-44.

COSTA, G. D. F. A metodologia de projetos como uma alternativa para ensinar estatística no ensino superior. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 2012.

CURI, E. Formação de Professores Polivantes: uma análise dos conhecimentos para ensinar Matemática e das crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. 2004. 278 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática: Currículo e Formação de Professores) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2004.

D’AMBRÓSIO, U. Reflexões sobre conhecimento, currículo e ética. In: MACHADO, N. J.; D’AMBRÓSIO, U. (Orgs.). Ensino de Matemática. São Paulo: Summus, 2014.

GAL, I. Adults Statistical Literacy: meaning, components, responsibilities. International Statistical Review, Netherlands v. 70, n. 1, 2002, p. 1-25. Disponível em: < http://iaseweb.org/documents/intstatreview/02.Gal.pd f> Acesso em: 10 maio 2016.

GAL, I. Statistical literacy: meanings, components, responsibilities. In: BEN-ZVI, D.; GARFIELD, J. (Eds). The challenge of developing statistical literacy reason and thinking. The Netherlands: Kluwwer, 2004, p. 47-78.

GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FLORES, P. El análisis didáctico del contenido matemático como recurso en la formación de profesores. In: Homenaje al profesor Oscar Sáenz Barrio. Granada: Departamento de Didáctica y Organización Escolar, 1999, p. 165-185.

LEMOS, M. P. F. O desenvolvimento profissional de professores do 1º ao 5º ano do ensino fundamental em um processo de formação para o ensino e a aprendizagem das medidas de tendência central. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2011.

LOBO DA COSTA, N. M. Formação de professores para o ensino da matemática com a informática integrada à prática pedagógica: exploração e análise de dados em bancos computacionais. 2004. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2004.

LOPES, C. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 2003.

LOPES, C. E. Os desafios para educação estatística no currículo de matemática. In: LOPES, C.; COUTINHO, C. de Q. e S.; ALMOULOUD, S. (Orgs). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010, p. 47-63.

SILVA, C. B. Pensamento estatístico e raciocínio sobre variação: um estudo com professores de matemática. 2007. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2007.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher. Washington, D.C., v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Massachusetts, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

SOUZA, A. C. O desenvolvimento profissional de educadoras da infância: uma aproximação à Educação Estatística. 2013. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2013.

WATSON, J. Profiling teachers competence and confidence to teach particular mathematics topics: The case of chance and data. Journal of Mathematics Teacher Education, New York City, v. 4, n. 4, p. 305-337, 2001.

Published

2016-09-17

How to Cite

Costa, M. da, Prado, M. E. B. B., & Silva, A. F. G. (2016). Statistics as a subject in the development of early education teachers. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3885