Presentation and use of tables in mathematics textbooks in the end of primary school

Authors

  • Natália Dias de Amorim Universidade Federal de Pernambuco
  • Regina de Lima Silva Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

tables, statistics, textbook, early years

Abstract

The textbook can be an important resource for teaching statistics in primary school. Teachers use up this pedagogical tool to develop concepts and activities presented in their classes. Thus, it is necessary that this feature be guided by quality to help significantly in the process of teaching and learning. In the present study we analyze how the table is presented and used in four (4) textbooks math in the end of primary school, approved by PNLD 2016. We seek to identify what the books called table and the data presented were real or fictitious. We can point out that in many instances the books appoint a table as a schedule, which involved only mathematical operations. By positive is the presence of activities that have tables and database with real data thus contributing to the construction of a Statistics teaching that makes sense for students and can make reference to the Statistics is present in the world around them.

References

BARBOSA, J. S. D. A importância da estatística na educação matemática. In: X Encontro Nacional de Educação Matemática. Educação Matemática, Cultura e Diversidade Salvador – BA, 7 a 9 de Julho de 2010. Anais.... 2010.

BASTOS, M. S. O Livro didático nas aulas de matemática: um estudo a partir das concepções dos professores. In: VIII ENEM – Encontro nacional de educação matemática. Anais ... Recife, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. 3. v. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: Educação estatística. Brasília: MEC, SEB, 2014.

BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Guia do Livro Didático PNLD 2016: Alfabetização matemática e matemática, ensino fundamental, anos iniciais. Brasília: MEC/SEB, 2015.

CAZORLA, I. M.; CASTRO, F. C. O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. UEPG: Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Linguística, Letras e Artes, Ponta Grossa, v. 16, n. 1, p. 45-53, jun. 2008.

DÍAZ, O. R. T. A atualidade do livro didático como recurso curricular. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 34, p. 609-624, set./dez. 2011.

EVANGELISTA, M. B.; GUIMARÃES, G. Análise de atividade de livros didáticos de matemática do 4° e 5° ano que exploram o conceito de escala. In: VII CIBEM. Montevideo, Uruguay, 16 al 20 de setiembre de 2013. Anais... 2013.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; MELO, M.; CAVALCANTI, M. Livro Didático: análise sobre representação em gráficos e tabelas. Anais do SIPEMAT. Recife, Programa de PósGraduação em Educação-Centro de Educação – Universidade Federal de Pernambuco, 2006,

p.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. G. F.; CAVALCANTE, M.; MARQUES, M. Livros didáticos de matemática nos anos iniciais: análise das atividades sobre gráficos e tabelas. In: IX Encontro Nacional de Educação Matemática, Anais... Belo Horizonte, 2007.

QUEIROZ, E. O uso do livro didático de Matemática por professores de Ensino Fundamental. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, UFPE, Recife, 2007.

BIVAR, D;. SELVA, A. C. V. Analisando atividades envolvendo gráficos e tabelas nos livros didáticos de matemática. XIII Conferência interamericana de educação matemática - XIII CIAEM-IACME. Anais... Recife, 2011.

Published

2016-09-17

How to Cite

Amorim, N. D. de, & Silva, R. de L. (2016). Presentation and use of tables in mathematics textbooks in the end of primary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3893