Presentation and use of tables in mathematics textbooks in the end of primary school
Keywords:
tables, statistics, textbook, early yearsAbstract
The textbook can be an important resource for teaching statistics in primary school. Teachers use up this pedagogical tool to develop concepts and activities presented in their classes. Thus, it is necessary that this feature be guided by quality to help significantly in the process of teaching and learning. In the present study we analyze how the table is presented and used in four (4) textbooks math in the end of primary school, approved by PNLD 2016. We seek to identify what the books called table and the data presented were real or fictitious. We can point out that in many instances the books appoint a table as a schedule, which involved only mathematical operations. By positive is the presence of activities that have tables and database with real data thus contributing to the construction of a Statistics teaching that makes sense for students and can make reference to the Statistics is present in the world around them.
References
BARBOSA, J. S. D. A importância da estatística na educação matemática. In: X Encontro Nacional de Educação Matemática. Educação Matemática, Cultura e Diversidade Salvador – BA, 7 a 9 de Julho de 2010. Anais.... 2010.
BASTOS, M. S. O Livro didático nas aulas de matemática: um estudo a partir das concepções dos professores. In: VIII ENEM – Encontro nacional de educação matemática. Anais ... Recife, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. 3. v. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: Educação estatística. Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Guia do Livro Didático PNLD 2016: Alfabetização matemática e matemática, ensino fundamental, anos iniciais. Brasília: MEC/SEB, 2015.
CAZORLA, I. M.; CASTRO, F. C. O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. UEPG: Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Linguística, Letras e Artes, Ponta Grossa, v. 16, n. 1, p. 45-53, jun. 2008.
DÍAZ, O. R. T. A atualidade do livro didático como recurso curricular. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 34, p. 609-624, set./dez. 2011.
EVANGELISTA, M. B.; GUIMARÃES, G. Análise de atividade de livros didáticos de matemática do 4° e 5° ano que exploram o conceito de escala. In: VII CIBEM. Montevideo, Uruguay, 16 al 20 de setiembre de 2013. Anais... 2013.
GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; MELO, M.; CAVALCANTI, M. Livro Didático: análise sobre representação em gráficos e tabelas. Anais do SIPEMAT. Recife, Programa de PósGraduação em Educação-Centro de Educação – Universidade Federal de Pernambuco, 2006,
p.
GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. G. F.; CAVALCANTE, M.; MARQUES, M. Livros didáticos de matemática nos anos iniciais: análise das atividades sobre gráficos e tabelas. In: IX Encontro Nacional de Educação Matemática, Anais... Belo Horizonte, 2007.
QUEIROZ, E. O uso do livro didático de Matemática por professores de Ensino Fundamental. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, UFPE, Recife, 2007.
BIVAR, D;. SELVA, A. C. V. Analisando atividades envolvendo gráficos e tabelas nos livros didáticos de matemática. XIII Conferência interamericana de educação matemática - XIII CIAEM-IACME. Anais... Recife, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.