Students' Participation Ways in Maths Classes Exploring Geometry within Situations with Reference to Reality

Authors

  • Meline Nery Melo Pereira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Andreia Maria Pereira de Oliveira Universidade Federal da Bahia

Keywords:

geometry, situations with reference toreality, participation, students

Abstract

In this paper, our goal is to identify and analyze the forms of participation in mathematics classes that approach topics of geometry that explore situations with reference to reality. To analyze this participation, we use the situated learning perspective according to Jean Lave and Etienne Wenger (1991). The nature of the research is qualitative and data were collected through observation, interviews and documents. The results show that students participate at least in two different ways: recognizing geometric figures in the situation with reference to reality and adapting the geometric knowledge of the situation with reference to reality.

References

ADOLPHUS, T. Problems of Teaching and Learning of Geometry in Secondary Schools in Rivers State, Nigeria. International Journal of Emerging Sciences, Port Harcourt,v. 1, n. 2, p. 143-152. Jun.2011.

ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O.Dialogue and learning in Mathematics Education: Intention, Reflection Critique. New York: Kluwer AcademicPublisheres, 2003.288p.

ALVES-MAZZOTI, A. J. O Método nas ciências sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas Ciências Naturais e Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2.ed.SãoPaulo: Pioneira, 1999. p. 107-188.

CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada: Guia Prático para Análise Qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009. 272p.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S.Introduction: the discipline and practice of qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.).Handbook of qualitative research.3.ed. Thousand Oaks: Sage, 2005. p.1-32.

FRADE, C. Componentes Tácitos e Explícitos do Conhecimento Matemático de Áreas e Medidas. 2003. 251 f. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2003.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M.Pesquisa pedagógica:do projeto a implementação.Porto Alegre: Artmed, 2008. 326 p.

LAVE, J.; WENGER, E. Situatedlearning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991. 138 p.

MORACO, A. S. C. T. Um estudo sobre os conhecimentos geométricos adquiridos por alunos do Ensino Médio.2006. 107f. Dissertação (Mestradoem Ensino de Ciências e Matemática) −Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2006.

NACARATO,A.M.Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 9, n.9 e 10, p. 1-6, 2005.

PAIS, L. C. Estratégias de ensino do teorema de Pitágoras em Livros Didáticos das séries finais do ensino fundamental. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2006, Águas de Lindóia. Anais...Águas de Lindóia: SBEM, 2006. p. 1-18.

PAVANELLO, R. M. Matemáticae cotidiano: algumas considerações sobre o conceito de distância entre dois pontos. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2003, São Paulo. Anais...São Paulo: SBEM, 2003. p.1-10.

PAVANELLO, R. Por que ensinar /aprender geometria? In: ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2004. Anais eletrônicos... São Paulo, 2004. Disponível em: http://sbempaulista.org.br/epem/anais/mesas_redondas/mr21-Regina.doc Acesso em: 31ago. 2010.

PIROLA, N. A.; QUINTILIANO, L. C.; PROENÇA, M. C. Estudo sobre o desempenho de alunos no Ensino Médio em tarefas envolvendo o conceito de polígonos e poliedros. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2003, São Paulo. Anais...São Paulo: SBEM, 2003.p. 1-14.

PROENÇA, M. C.; PIROLA, N. A. O Conhecimento de Polígonos e Poliedros: uma análise do desempenho de alunos do ensino médio em exemplos e não-exemplos. Ciência e Educação, Bauru, v. 17, n.1, p. 199-217. Fev.2011.

SANNI, R. Teaching geometry in schools: an investigative rather than instructive process. Pythagoras,South Africa, v.65,p. 39-44. Jun.2007.

SILVA, J. Diferenciação entre quadriláteros: métodos aplicados a partir do software Régua e Compasso. In: ENCONTRO PARAIBANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2010, Campina Grande. Anais...Campina Grande: SBEM, 2010. p.1-9.

SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Boletim de Educação Matemática.Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.

SOUZA, J. V. B. Os materiais manipuláveis e a participação dos alunos na aula de Matemática. 2011. 74f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) –Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2011.

WENGER, E. Comunities of Pratices Learning, Meaning, and Identity.Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 318p.

ZENI,J.R.R.Três Jogos para o Ensino e Aprendizagem de Números e Operações no Ensino Fundamental. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE MATEMÁTICA, 3., 2007, Canoas.Anais... Canoas: ULBRA, 2007. p. 1-7.a

Published

2017-02-03

How to Cite

Pereira, M. N. M., & Oliveira, A. M. P. de. (2017). Students’ Participation Ways in Maths Classes Exploring Geometry within Situations with Reference to Reality. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(3). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/5045

Issue

Section

ARTIGOS