The teaching of mathematics to students with intellectual disabilities under the brazilian research lens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.246396

Keywords:

intellectual disability, inclusive Mathematics education, bibliographical research

Abstract

This article consists of a bibliographical research in which we sought to analyze which aspects have been highlighted in Brazilian research on the teaching of Mathematics to students with IntellectualDisabilities (ID). For this purpose, articles published in Brazilian online scientific journals focusing on Mathematical Education or Special Education, qualified in Qualis Capes (2013-2016) as A1, A2 and B1, in the area of Education, were considered, totalizing 37 journals. From that point on, the selection of the articles obeyed the following criteria: i) to refer to Brazilian research; ii) to have been published between 2009 and 2019; and iii) to contain in the abstract at least one of the following expressions: "Intellectual Disability" or "Down Syndrome" (for Mathematics Education journals); and "Intellectual Disability", "Down Syndrome" or "Mathematics" (for Special Education journals). Therefore, 15 texts were  selected  whose  analysis  was  guided  by Content  Analysis  from  the  following  units:  i)  The inclusion of students with ID in Mathematics classes from the tasks provided; ii) Teaching practices in the  teaching  of  Mathematics  for  students  with  ID;  iii)  The  use  of  non-traditional  approaches  for students with ID; iv) The focus on mathematical concepts of the Early Years of Elementary School; and v) The role of Specialized Educational Care for students with ID. The results showed that students with ID have better opportunities to learn when their differences are legitimized, which manifests itself particularly from methodological diversification and planning based on the potential of these learners.

Author Biography

Fábio Alexandre Borges, Universidade Estadual do Paraná - Campus de Campo Mourão

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (2006) e Doutorado pelo mesmo Programa (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente com a temática surdez. Editor da Revista Paranaense de Educação Matemática e docente da Universidade Estadual do Paraná-Câmpus de Campo Mourão.

References

ALBUQUERQUE, R. A.; MORI, N. R.; LACANALLO, L. F. Salas de recursos e o uso de jogos para o ensino de conceitos matemáticos. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 34, v. 22, p. 155-164. 2009.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION et al. Intellectual disability fact sheet-DSM5. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para Educação Especial na Educação Básica. Brasília, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 6.571 de 17 de set. de 2008. Brasília, 2008a.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SECADI, 2008b. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman& view=download&alias=16690- politica-nacional-de-educacao-especial-na perspectiva-da-educacao-inclusiva05122014&Itemid=30192 >. Acesso em: 22 maio 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de educação. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: MEC/CNE, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf>. Acesso em: 22 maio 2017.

BRITO, J.; CAMPO, J. A. P. P.; ROMANATTO, M. C. Ensino da matemática a alunos com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação Especial. Bauru, n. 4, v. 20, p. 525-540, 2014.

CARRAHER, T.; SCHLIEMANN, A.; CARRAHER, D. Na vida dez, na escola zero. Recuperado em http://www.inep.gov.br/PESQUISA/BBE-ONLINE/det.asp? cod=49906&type=M São Paulo: Cortez, 2001. COSTA, M. P. R. Fundamentos matemáticos e cognitivos para o ensino de matemática para alunos deficientes mentais. Temas psicol. n.1, vol.3, pp. 69-82. 2018

COSTA, A.; PICHARILLO, A. D. M.; ELIAS, N. C. Avaliação de habilidades matemáticas em crianças com síndrome de Down e com desenvolvimento típico. Revista Brasileira de Educação Especial. Bauru, n. 1, v. 23, p. 255-272, 2017.

COSTA, C. S.; SOUZA, M. C. de A. R. O aluno com Deficiência Intelectual e a Resolução de Problemas. Educação Matemática em Revista. Brasília, n. 47, p. 29, 2015.

FREITAS, P. M.; RIBEIRO, D. O. Neuroplasticidade na Educação e Reabilitação Cognitiva da Deficiência Intelectual. Revista de Educação Especial. Santa Maria, v. 32, p. 469-483, 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GROENWALD, C. L. O.; SEIBERT, E. T.; MORENO, L.; MUÑOZ, V.; HORA, G. S.; MATOS, A. C.; SALLENAVE, J. A. C.; CAFESEIRO, J. S. Eixos convergentes na aprendizagem matemática de alunos com Síndrome de Down. Revemat - Revista Eletrônica de Educação Matemática – UFSC. n. 1, v. 5, p. 25-37, 2010.

MELLO, A. F. G.; HOSTINS, R. C. Construção mediada e colaborativa de instrumentos de avaliação da aprendizagem na escola inclusiva. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 63, v. 31, p. 1025-1038, 2018.

MIRANDA, A. D.; PINHEIRO, N. A. M. O ensino da matemática ao deficiente intelectual: projetos de trabalho em uma perspectiva contextualizada e interdisciplinar. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 56, v. 29, p. 695-708, 2016.

MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MODENUTTE, S. C.; MONTEIRO, M. A. A.; SUSIKI, P. A. Fenomenologia e Filosofia Existencialista de Heidegger no estudo de um deficiente intelectual e suas dificuldades na aprendizagem de matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia – UTFPR. n. 1, v. 12, p. 450-461, 2019.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Santa Maria, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

RELVAS, M. P. Neurociência na aprendizagem escolar. Rio de Janeiro: Wak, 2008.

RODRIGUES, D. Inclusão e Educação: doze olhares sobre a Educação Inclusiva. São Paulo: Sumos Editoriais, 2006.

ROSSIT, R. A. S.; GOYOS, C. Deficiência intelectual e aquisição matemática: currículo como rede de relações condicionais. Psicol. Esc. Educ. (Impr.) [online]. n. 2, v. 13, p. 213- 225, 2009.

ROSSO, T. R. F.; DORNELES, B. V. Contagem numérica em estudantes com síndromes de X-Frágil e Prader-Willi. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, n. 2, v. 18, p. 231- 244, 2012.

SEIBERT, E. S.; GROENWALD, C. L. O. Contribuições das neurociências para a educação matemática de uma pessoa com necessidades educativas especiais intelectivas. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 48, v. 27, p. 233-248, 2014.

SILVA, M. C. L.; OLIVEIRA, M. S. Concepção dos professores sobre a apropriação de conhecimentos matemáticos por crianças com síndrome de Down. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 37, v. 23, p. 65, 2010.

VALVERDE, V.; SOUSA, P. B.; SANTOS, P. Ensino de números naturais associado àliteratura infantil para alunos com Síndrome de Down. Revista Paranaense de Educação Matemática - Universidade Estadual do Paraná. n. 6, v. 11, p. 233-258, 2017.

ZUFFI, E. M. A inclusão de alunos portadores de deficiência intelectual e/ou paralisia cerebral em salas de aula regulares de matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática. Uniban, São Paulo, n. 17, v. 2, 2014.

Published

2020-11-08

How to Cite

Tabaka, N. E. W., Borges, F. A., & Estevam, E. J. G. (2020). The teaching of mathematics to students with intellectual disabilities under the brazilian research lens. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.246396

Issue

Section

ARTIGOS