The teaching of mathematics to students with intellectual disabilities under the brazilian research lens
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.246396Keywords:
intellectual disability, inclusive Mathematics education, bibliographical researchAbstract
This article consists of a bibliographical research in which we sought to analyze which aspects have been highlighted in Brazilian research on the teaching of Mathematics to students with IntellectualDisabilities (ID). For this purpose, articles published in Brazilian online scientific journals focusing on Mathematical Education or Special Education, qualified in Qualis Capes (2013-2016) as A1, A2 and B1, in the area of Education, were considered, totalizing 37 journals. From that point on, the selection of the articles obeyed the following criteria: i) to refer to Brazilian research; ii) to have been published between 2009 and 2019; and iii) to contain in the abstract at least one of the following expressions: "Intellectual Disability" or "Down Syndrome" (for Mathematics Education journals); and "Intellectual Disability", "Down Syndrome" or "Mathematics" (for Special Education journals). Therefore, 15 texts were selected whose analysis was guided by Content Analysis from the following units: i) The inclusion of students with ID in Mathematics classes from the tasks provided; ii) Teaching practices in the teaching of Mathematics for students with ID; iii) The use of non-traditional approaches for students with ID; iv) The focus on mathematical concepts of the Early Years of Elementary School; and v) The role of Specialized Educational Care for students with ID. The results showed that students with ID have better opportunities to learn when their differences are legitimized, which manifests itself particularly from methodological diversification and planning based on the potential of these learners.References
ALBUQUERQUE, R. A.; MORI, N. R.; LACANALLO, L. F. Salas de recursos e o uso de jogos para o ensino de conceitos matemáticos. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 34, v. 22, p. 155-164. 2009.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION et al. Intellectual disability fact sheet-DSM5. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para Educação Especial na Educação Básica. Brasília, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 6.571 de 17 de set. de 2008. Brasília, 2008a.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SECADI, 2008b. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman& view=download&alias=16690- politica-nacional-de-educacao-especial-na perspectiva-da-educacao-inclusiva05122014&Itemid=30192 >. Acesso em: 22 maio 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de educação. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: MEC/CNE, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf>. Acesso em: 22 maio 2017.
BRITO, J.; CAMPO, J. A. P. P.; ROMANATTO, M. C. Ensino da matemática a alunos com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação Especial. Bauru, n. 4, v. 20, p. 525-540, 2014.
CARRAHER, T.; SCHLIEMANN, A.; CARRAHER, D. Na vida dez, na escola zero. Recuperado em http://www.inep.gov.br/PESQUISA/BBE-ONLINE/det.asp? cod=49906&type=M São Paulo: Cortez, 2001. COSTA, M. P. R. Fundamentos matemáticos e cognitivos para o ensino de matemática para alunos deficientes mentais. Temas psicol. n.1, vol.3, pp. 69-82. 2018
COSTA, A.; PICHARILLO, A. D. M.; ELIAS, N. C. Avaliação de habilidades matemáticas em crianças com síndrome de Down e com desenvolvimento típico. Revista Brasileira de Educação Especial. Bauru, n. 1, v. 23, p. 255-272, 2017.
COSTA, C. S.; SOUZA, M. C. de A. R. O aluno com Deficiência Intelectual e a Resolução de Problemas. Educação Matemática em Revista. Brasília, n. 47, p. 29, 2015.
FREITAS, P. M.; RIBEIRO, D. O. Neuroplasticidade na Educação e Reabilitação Cognitiva da Deficiência Intelectual. Revista de Educação Especial. Santa Maria, v. 32, p. 469-483, 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GROENWALD, C. L. O.; SEIBERT, E. T.; MORENO, L.; MUÑOZ, V.; HORA, G. S.; MATOS, A. C.; SALLENAVE, J. A. C.; CAFESEIRO, J. S. Eixos convergentes na aprendizagem matemática de alunos com Síndrome de Down. Revemat - Revista Eletrônica de Educação Matemática – UFSC. n. 1, v. 5, p. 25-37, 2010.
MELLO, A. F. G.; HOSTINS, R. C. Construção mediada e colaborativa de instrumentos de avaliação da aprendizagem na escola inclusiva. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 63, v. 31, p. 1025-1038, 2018.
MIRANDA, A. D.; PINHEIRO, N. A. M. O ensino da matemática ao deficiente intelectual: projetos de trabalho em uma perspectiva contextualizada e interdisciplinar. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 56, v. 29, p. 695-708, 2016.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MODENUTTE, S. C.; MONTEIRO, M. A. A.; SUSIKI, P. A. Fenomenologia e Filosofia Existencialista de Heidegger no estudo de um deficiente intelectual e suas dificuldades na aprendizagem de matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia – UTFPR. n. 1, v. 12, p. 450-461, 2019.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Santa Maria, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
RELVAS, M. P. Neurociência na aprendizagem escolar. Rio de Janeiro: Wak, 2008.
RODRIGUES, D. Inclusão e Educação: doze olhares sobre a Educação Inclusiva. São Paulo: Sumos Editoriais, 2006.
ROSSIT, R. A. S.; GOYOS, C. Deficiência intelectual e aquisição matemática: currículo como rede de relações condicionais. Psicol. Esc. Educ. (Impr.) [online]. n. 2, v. 13, p. 213- 225, 2009.
ROSSO, T. R. F.; DORNELES, B. V. Contagem numérica em estudantes com síndromes de X-Frágil e Prader-Willi. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, n. 2, v. 18, p. 231- 244, 2012.
SEIBERT, E. S.; GROENWALD, C. L. O. Contribuições das neurociências para a educação matemática de uma pessoa com necessidades educativas especiais intelectivas. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 48, v. 27, p. 233-248, 2014.
SILVA, M. C. L.; OLIVEIRA, M. S. Concepção dos professores sobre a apropriação de conhecimentos matemáticos por crianças com síndrome de Down. Revista de Educação Especial. Santa Maria, n. 37, v. 23, p. 65, 2010.
VALVERDE, V.; SOUSA, P. B.; SANTOS, P. Ensino de números naturais associado àliteratura infantil para alunos com Síndrome de Down. Revista Paranaense de Educação Matemática - Universidade Estadual do Paraná. n. 6, v. 11, p. 233-258, 2017.
ZUFFI, E. M. A inclusão de alunos portadores de deficiência intelectual e/ou paralisia cerebral em salas de aula regulares de matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática. Uniban, São Paulo, n. 17, v. 2, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.