Implications of teacher education for the integration of digital educational technologies in Early Childhood Education in Campo Grande - MS
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264096Keywords:
Digital Skills, Initial and Continuing Training, BNCC, Cyberculture, PNED.Abstract
This work presents an investigation conducted during the professional master's degree in education, aiming to measure the performance level of teachers' digital competencies, based on national legal and normative frameworks applicable to Early Childhood Education in the context of cyberculture. The methodology adopted is empirical in nature, with a quantitative and descriptive approach, including bibliographic and documentary review, focusing on the National Common Curricular Base (Brazil, 2017) and the National Digital Education Policy (Brazil, 2023). Data collection was carried out through a structured questionnaire, based on the DigCompEdu instrument (2022). The study results revealed that the careful selection of digital educational resources is part of the daily routine of approximately 44.4% of teachers, who were classified at the leader level. In contrast, 55.6% of participants were at the newcomer level regarding the creation and modification of digital content, indicating a need for guidance and encouragement to expand their repertoire. Furthermore, it was found that difficulties in pedagogical practices in digital environments may be associated with the absence of technology disciplines in curricula and course syllabi at the undergraduate level, which impacts teachers' initial and continuing education.
References
ALMEIDA, M. E. B. Formação de professores para a era da informação e das tecnologias digitais. In: REUNIÃO ANNUAL SBPC, 72., 2020, Natal. Anais […]. Natal: UFRN; SBPC, 2020. Disponível em: http://reunioes.sbpcnet.org.br/72RA/textos/COMariaElizabethBAlmeida.pdf. Acesso em 10 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em 10 jul. 2024.
BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), e 13.005, de 25 de junho de 2014 (Plano Nacional de Educação 2014-2024). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/l14533.htm. Acesso em 11 jul 2024.
BRASIL. Resolução CNE/CP N. 4/2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissional do Magistério da Educação Escolar Básica [...]. Brasília: MEC, 2024. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192. Acesso em 11 jul 2024.
FERREIRA, A. A.: SILVA, B. D. Colaboração online: uma estratégia para o desenvolvimento profissional de professores. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 8., 2011, Braga. Atas [...]. Braga: Universidade do Minho, 2010. p. 277-288. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/14367. Acesso em: 23 jun. 2024
FRANCO, C. da C. C. A utilização de recursos educativos digitais na sala de aula: um componente fundamental no ensino?. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ensino da História e da Geografia). Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. Universidade Nova de Lisboa. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/13761/1/Tese%20RED%20CatarinaFranco.pdf. Acesso em 21 mai. 2024.
CANO GARCIA, E.; LLUCH MOLINS, L.; FURTES-ALPISTE, M. Práticas de avaliação online durante a pandemia nas escolas secundárias da Catalunha. Tecnologia, Pedagogia e Educação, v. 33, n. 4, p. 495–511, maio 2024. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1475939X.2024.2342354. Acesso em: 20 maio 2024.
GATTI, B. A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 53, p. 721–737, 2017. Disponível em: https://doi. org/10.7213/1981-416X.17.053.AO01. Acesso em 23 jun. 2024.
GATTI, B. A. (coord); BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000184682.
GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002. Acesso em: 23 jun. 2024.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KENSKI, V. M. Educação e Comunicação: interconexões e convergências. Educ. Soc, v. 29, n. 104 - Especial., p. 647-665, out. 2008 Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/nxvgntWSLXhgNjZrydx7sHK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 23 jun. 2024.
KENSKI, V. M. Novas tecnologias: o redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, n. 08, p. 58-71, 1998. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n08/n08a06.pdf. Acesso em: 29 ago. 2024.
LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. [São Paulo]: Editora 34, 1999.
LUCAS, M.; MOREIRA, A. DigCompEdu: quadro europeu de competência digital para educadores. Aveiro: UA. 2018. Disponível em: https://aefreamunde.com/attachments/article/185/2_DigCompEdu_Quadro%20Europeu%20Competência%20Digital%20Educadores.pdf. Acesso em 20 maio 2024.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986. 99 p.
MILAGRES, A. O.; SILVA, L. C. L. Educação e desafios com as novas tecnologias: formação de professores em alerta. In: CASTRO, P. A.; TEIXEIRA, M. C. Formação de professores. Campina Grande: Realize Eventos, 2024. v. 2. Disponível: https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2023/GT01/22042024142821-CONEDU---FORMACAO-DE-PROFESSORES--VOL--02-.pdf. Acesso em 18 jul. 2024.
MINAYO, M. C. S. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: MINAYO, M. C. S (org.); DESLANDES; S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. Cap. 3. p. 61-78. Disponível em: https://cursosextensao.usp.br/pluginfile.php/300166/mod_resource/content/1/MC2019%20Minayo%20Pesquisa%20Social%20.pdf.
MORAN, J. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Editora UNESP, 2013.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt . Acesso em 20 mai. 2024.
NÓVOA, A. Professores: libertar o futuro. São Paulo: Diálogos Embalados, 2023.
PEDRO, N.; SANTOS, C.; MATTAR, J. Competências digitais na educação: uma visão global. In: PEDRO, N.; SANTOS, C.; MATTAR, J. (coord.). Competências digitais: desenvolvimento e impacto na educação atual. Lisboa: Instituto de Educação; Universidade de Lisboa, 2023. E-book (169 p.) (Coleção Educação XXI). Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/376782374_Competencias_Digitais_Desenvolvimento_e_Impacto_na_Educacao_Atual#pfa. Acesso em: 18 fev. 2024.
TURCHI, L.; CODES, A. L.; ARAÚJO, H. Formação continuada dos professores e a política nacional de educação digital. Brasília, DF: Ipea, 2024. 31 p. (Texto para Discussão, n. 2983). Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/13500/1/TD_2983_web.pdf. Acesso em 20 mai. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Djanires Lageano Neto de Jesus, Alessandra Lopes da Rocha, Ananda Marcella Dutra Anizelli, Maria Aparecida Rondis Nunes de Abreu, Silvana Rodrigues Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.