Geometry in the metaverse

an analysis of the Geometa app

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264128

Keywords:

Geometry, Mathematics, Geometa app, Metaverse, virtual reality

Abstract

This article reports on qualitative and quantitative field research into the use of the app "Geometa: learn geometry in the Metaverse" in a public primary school in Belém-PA, with the participation of 4th and 5th grade students.  The aim of the research was to evaluate the impact on math learning because of the employment of this application, which uses artificial intelligence (AI) to simulate and replicate three-dimensional (3D) virtual learning environments, as well as to recognize patterns in virtual reality (VR) and augmented reality (AR) environments in order to stimulate learning about geometric concepts in an interactive and playful way. The study was carried out in two distinct phases: classroom observation while using the app; and subsequent analysis of the data collected through diagnostic (pretest) and performance (posttest) assessments, and a satisfaction survey.  As a result, there was a lot of interest and involvement on the part of the students when carrying out the proposed tasks, which seems to have had a very positive impact on learning the content worked on, judging by the increase in grades in the performance assessment when compared statiscally to the grades obtained in the diagnostic assessment.

Author Biographies

Thalissa Moraes Costa Serejo, Universidade Federal do Pará

Graduada em Pedagogia

Universidade Federal do Pará – Pará – Brasil

Silvana Tabosa Salomão, Instituto de Educação da Universidade Federal do Pará

 

 

References

BOYER, Carl B. História da matemática. São Paulo: Edgard Blücher Ltda., 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 88 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2. versão revista. Secretaria da Educação Básica. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 09 jul. 2023.

CAMPOS, Ana Maria. A Teoria do Flow na construção de jogos para estudantes com deficiência intelectual. Hipátia, v. 1, n. 1, p. 121-130, jun. 2022. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/issue/view/184. Acesso em 02 nov. 2023.

COSTA, Priscila da et al. Educação Matemática na atualidade: considerações teóricas sobre tendências no ensino e formação docente. In: VIII Jornada Nacional de Educação Matemática e XXI Jornada Regional de Educação Matemática, 2020, Passo Fundo. Anais eletrônicos… Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2020.

CRUZ, Joana Lia A. da. A aplicação do jogo didático nas aulas de História e Geografia. 2012. Dissertação (Mestrado em Ensino de História e Geografia) - Faculdade de Letras do Porto, Porto-Portugal, 2012.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

DEMO, Pedro. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009.

FERREIRA, Alrineide de Melo; SILVA, Rosinângela Cavalcanti da. Geometria relacionada ao cotidiano. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, n. 2, suplementar, p. 490-495, 2017.

FIELD, Andy. Descobrindo a Estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GAGNÉ, Robert M.; BRIGGS, Leslie J.; WAGER, Walter W. Principles of Instructional Design. 4th ed. Orlando: HBJ College Publishers, 1992.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso: 27 out. de 2022.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 1990.

INTECELERI. Inteceleri Tecnologia para Educação. Página inicial. Disponível em: https://www.inteceleri.com.br/. Acesso em: 14 out. 2022.

MARCONI, Marina A.; LAKATOS, Eva V. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MATTAR, João. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos. T; BEHRENS, Maria Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. rev. e atual. Campinas: Papirus, 2013, p. 11-72.

OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Educação Infantil: muitos olhares. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

PAPERT, Seymour. A Máquina das Crianças: repensando a escola na Era da Informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PEREIRA, Francisco Lelos Faustino. O ensino de geografia e novas tecnologias: as perspectivas dos jogos eletrônicos como recurso metodológico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas: v. 2, n. 4, p. 173-191, 2012.

PEREIRA, Itamar Carvalho. Metaverso: interação e comunicação em mundos virtuais. 2009. 110 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, 2009. Disponível em: http://icts.unb.br/jspui/bitstream/10482/4863/1/2009_ItamardeCarvalhoPereira.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

PIAGET, Jean. A psicologia da inteligência. Rio de Janeiro: Forense, 1972.

RYAN, Richard M.; DECI, Edward L. Intrinsic and Extrinsic Motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, p. 54–67, 2000.

SALOMÃO, Silvana T.; PEDRO, Neuza. Mashup de Tecnologias sob a Égide da Teoria do Design Instrucional: um curso online de inglês para leitura académica. Interacçoes, v.17, p. 5 - 31, 2021. DOI: https://doi.org/10.25755/int.25189

SANTOS, Bruno G. dos; SANTOS, Felipe G. dos; COSTA, Micaelly S.; BRITO, Leonardo L. Trabalhando geometria plana por meio do jogo campeonato geométrico. In: Congresso Nacional de Educação (CONEDU), 6, 2019, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/62735. Acesso em: 20 set. 2023.

SINGER, Dorothy G.; SINGER, Jerome L. Imaginação e jogos na era eletrônica. Porto Alegre: Artmed, 2007.

STEPHENSON, Neal. Snow Crash. [S.l.]: Penguin, 1994.

TAROUCO, Liane M. R.; MACHADO, Luis Antonio L. M.; SILVA, Teresinha L. da; TIMÓTEO, Dúlcio J. A. Possibilidades do Metaverso como recurso educacional. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 56, n. 56, p. 1–22, 2023. DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1268. Acesso em: 02 ago. 2023.

TEIXEIRA, Carlos E. J. A Ludicidade na Escola. Loyola. São Paulo, 1995.

TUCKMAN, Bruce W. Manual de Investigação em Educação. 4. ed. Lisboa-Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian, 2012.

UNESCO. Os desafios do ensino de matemática na educação básica. Brasília: UNESCO; São Carlos: EdUFSCar, 2016. Disponível em: https://www.finom.edu.br/assets/uploads/cursos/categoriasdownloads/files/20190628210656.pdf. Acesso em: 02 ago. 2023.

Published

2025-06-25

How to Cite

Serejo, T. M. C., & Salomão, S. T. (2025). Geometry in the metaverse: an analysis of the Geometa app. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 16(1), 91–109. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.264128