Theory of Graphs:a pedagogical possibility for elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.245187

Keywords:

graphs theory, ludic challenge, elementary school, Theory of Didactic Situations, Math teaching

Abstract

This paper presents a pedagogical possibility for approaching in Elementary School the basic concepts  ofGraphs  Theory,  aTopology  concept  which  is  widely  referred  to  in  mainly  in computing, urban planning and communication systems nowadays. This approach is suggested by using a ludic challenge produced for didactical purposes according to the methodological guidelines from theTheory of Didactic Situations by Guy Brousseau, which main goal is the interaction between student, teacher and knowledge through didactical models suggested or developed by the teacher. Planning the ludic challenge aimed for the understanding of the following concepts inGraphs Theory:vertices, edge, graph, graph diagram, connected graph disconnected graph and planar graph.

Author Biographies

Jonathan Gil Müller, Universidade Regional de Blumenau (FURB) – SC

Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática - FURB/PPGECIM

Tânia Baier, Universidade Regional de Blumenau (FURB) – SC

Doutora em Educação Matemática pela UNESP

References

ALDOUS, Joan M.; WILSON, Robin J. Graphs and applications: an introductory approach. London: Springer, 2000. 444p, il. ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007. 217p, il.

ASSIS, Danila de Fátima Chagas. Resolução de problemas via teoria de Grafos: uma possibilidade de tornar a Matemática mais atraente na Educação Básica. 2017. 150p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Departamento de Matemática e Estatística, Universidade Federal de São João del-Rei. São João del-Rei, 2017.

BELL, Eric Temple. Historia de las matematicas. México, D.F: Fondo de Cultura Economica, 1985. 656p.

BOAVENTURA NETTO, Paulo Oswaldo. Teoria e modelos de grafos. São Paulo: Ed. Blücher, 1979. 248p, il.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: < http://basenaciona lcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf > . Acesso em: 19 fev 2021.

BROUSSEAU, Guy. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008. 128p.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 1996. 121p, il.

FARMER, David W.; STANFORD, Theodore B. Nós e superfícies. Lisboa: Gradiva, 2003.

FEOFILOFF, Paulo; KOHAYAKAWA, Yoshiharu; WAKABAYASHI, Yoshiko. Uma introdução sucinta à teoria dos grafos. São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.ime.usp.br/~pf/teoriadosgrafos/. Acessado em: 20 de fevereiro de 2021.

FERREIRA, Edinalva Rodrigues. Ensino de Frações na Educação de Jovens e Adultos: obstáculos didáticos e epistemológicos. 2014. 183p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

JURKIEWICZ, Samuel. Grafos: uma introdução. Rio de Janeiro, 2009. Apostila 5 de Programa de iniciação científica da OBMEP.

MÜLLER, Jonathan Gil. Teoria dos Grafos para o ensino fundamental: desafios lúdicos. 2015. 185p. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Centro de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2015.

RABUSKE, Márcia Aguiar. Introdução à teoria dos grafos. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1992. 173p.

SILVA, Liliana Mota Cardoso Marques da. A teoria dos grafos no ensino. 2009. 136p. Dissertação (Mestrado em Matemática/Educação) – Universidade Portucalense Infante D. Henrique, Porto, 2009.

SILVA, Luis Antonio de Souza da. Grafos: uma abordagem através de questões da OBEMEP e do Canguru de Matemática. 2020. 58p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2020.

SOUZA, Renato Ferreira de. Resolução de problemas via teoria dos grafos. 2014. 48p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2014.

SZWARCFITER, Jayme Luiz. Grafos e algoritmos computacionais. Rio de Janeiro: Campus, 1984. 216p, il.

Published

2021-05-06

How to Cite

Müller, J. G., & Baier, T. (2021). Theory of Graphs:a pedagogical possibility for elementary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.245187

Issue

Section

ARTIGOS