Software PIXTON©: uma proposta de recurso para a ilustração de possibilidades combinatórias
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250198Keywords:
combinatorics, software Pixton©, illustrations, elementary schoolAbstract
Inorder to investigate the use of Pixton© software to represent solutions to combinatorial problems, based on their pre-defined illustrations, the responses presented by 12 students of the 5th gradeof Elementary School,in three stages,wereanalyzed. The analyseswere structured based on three elements–combinatorialsituations, theirinvariantsandsymbolic representationsused, to verify the level of understanding of the participants about Combinatorics in its four types of situations: arrangements, combinations, permutationsand productsof measures. It was noticed a great difficulty in solving the eightsituations contained in the initial test, two questions of each type. As an intervention proposal, pairs were formedfor the teachingsessions, which occurred with the use of Pixton© as a facilitating resource in the learning of combinatorial properties. The results ofthe final test, with the same structure as the initial test, showed that in compliance with the experiences of teachingsessions, students started to demonstrate a better combinatorial understanding. Thus, it is evident that the way Pixton©was worked on contributed to the advances of those who handled it.References
AGUIRRE, C. Diagrama de Árbol. Multimídia. 2005.
AZEVEDO, J. Alunos de anos iniciais construindo árvores de possibilidades: é melhor no papel ou no computador? 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE, Recife, 2013.
BORBA, R. O raciocínio combinatório na educação básica. In: X Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. Salvador, 2010. Anais...Educação Matemática, Cultura e Diversidade. Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2010.
BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Base Nacional Curricular Comum - BNCC. Brasília, 2018.
CHAMORRO, M. C. Didáctica de las Matemáticas para Primaria. Madrid: Pearson Educación, 2003.
GADELHA, D. Resolução de Problemas Combinatórios nos Anos Iniciais: uso de material manipulável concreto (fichas) e de material manipulável virtual (Pixton©). 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE, Recife, 2020.
LEITE, M.; PESSOA, C.; FERRAZ, M.; BORBA, R. Softwares Educativos e Objetos de Aprendizagem: um olhar sobre a Análise Combinatória. Anais... X Encontro Gaúcho de Educação Matemática – X EGEM, Ijuí. 2009.
PESSOA, C.; BORBA, R. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1a a 4a série. p.105-150. Zetetiké - Revista de Educação Matemática, Campinas, v. 17, n. 31, dez. 2009.
PIXTON, C. A melhor maneira de criar quadrinhos. Disponível em: <https://www.Pixton©.com/br/> Acesso em: 21 out. 2020.
RIVED. Rede Interativa Virtual de Educação. SEED/MEC. Objetos de Aprendizagem Combinação, Permutação, Arranjo, 2008.
SILVA, A. Um estudo exploratório e interventivo sobre conhecimentos iniciais de Combinatória na Educação Infantil in: XXII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Belo Horizonte, 2018. Anais... do XXII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2018, p. 1-12.
VERGNAUD, G. A Teoria dos Campos Conceptuais. In: BRUM, Jean (org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.