Software PIXTON©: uma proposta de recurso para a ilustração de possibilidades combinatórias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250198

Keywords:

combinatorics, software Pixton©, illustrations, elementary school

Abstract

Inorder to investigate the use of Pixton© software to represent solutions to combinatorial problems, based on their pre-defined illustrations, the responses presented by 12 students of the 5th gradeof Elementary School,in  three stages,wereanalyzed.  The  analyseswere  structured based  on three elements–combinatorialsituations, theirinvariantsandsymbolic representationsused, to verify the level  of  understanding  of  the  participants  about  Combinatorics  in  its  four  types  of  situations: arrangements, combinations, permutationsand productsof measures. It was noticed a great difficulty in  solving  the eightsituations contained  in  the  initial  test,  two  questions  of  each  type.  As  an intervention proposal, pairs were formedfor the teachingsessions, which occurred with the use of Pixton© as a facilitating resource in the learning of combinatorial properties. The results ofthe final test, with the same structure as the initial test, showed that in compliance with the experiences of teachingsessions, students started to demonstrate a better combinatorial understanding. Thus, it is evident that the way Pixton©was worked on contributed to the advances of those who handled it.

References

AGUIRRE, C. Diagrama de Árbol. Multimídia. 2005.

AZEVEDO, J. Alunos de anos iniciais construindo árvores de possibilidades: é melhor no papel ou no computador? 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE, Recife, 2013.

BORBA, R. O raciocínio combinatório na educação básica. In: X Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. Salvador, 2010. Anais...Educação Matemática, Cultura e Diversidade. Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2010.

BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Base Nacional Curricular Comum - BNCC. Brasília, 2018.

CHAMORRO, M. C. Didáctica de las Matemáticas para Primaria. Madrid: Pearson Educación, 2003.

GADELHA, D. Resolução de Problemas Combinatórios nos Anos Iniciais: uso de material manipulável concreto (fichas) e de material manipulável virtual (Pixton©). 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE, Recife, 2020.

LEITE, M.; PESSOA, C.; FERRAZ, M.; BORBA, R. Softwares Educativos e Objetos de Aprendizagem: um olhar sobre a Análise Combinatória. Anais... X Encontro Gaúcho de Educação Matemática – X EGEM, Ijuí. 2009.

PESSOA, C.; BORBA, R. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1a a 4a série. p.105-150. Zetetiké - Revista de Educação Matemática, Campinas, v. 17, n. 31, dez. 2009.

PIXTON, C. A melhor maneira de criar quadrinhos. Disponível em: <https://www.Pixton©.com/br/> Acesso em: 21 out. 2020.

RIVED. Rede Interativa Virtual de Educação. SEED/MEC. Objetos de Aprendizagem Combinação, Permutação, Arranjo, 2008.

SILVA, A. Um estudo exploratório e interventivo sobre conhecimentos iniciais de Combinatória na Educação Infantil in: XXII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Belo Horizonte, 2018. Anais... do XXII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2018, p. 1-12.

VERGNAUD, G. A Teoria dos Campos Conceptuais. In: BRUM, Jean (org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 1996.

Published

2021-08-03

How to Cite

Gadelha, D. da S., Borba, R., & Montenegro, J. A. (2021). Software PIXTON©: uma proposta de recurso para a ilustração de possibilidades combinatórias. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250198

Issue

Section

Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática nos anos iniciais