Disciplinary pedagogical practice and school geography
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.257420Keywords:
School Geography, disciplinary power, educationAbstract
This paper is the result of discussions held in the course “Space, Body and Power”, within the scope of the Graduate Program in Geography at the State University of Rio de Janeiro (PPGEO/ UERJ). The objective of this article is is to discuss the participation of school Geography as a discipline that maintains disciplinary power relations in Basic Education schools.. The main reference used is the book “Discipline and Punish: the birth of the prison”, by Michel Foucault, originally published in 1975 and translated into Portuguese in 1987. In this sense, this proposal presents an initial debate on this discussion, exposing ideas from Foucault and other authors who dealt with the intersections between Geography, Education and disciplinary power.
References
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado: Notas para uma investigação. Lisboa: Editorial Presença, 1980. 120p.
ALVES, Fernando Roberto Jayme. A dimensão espacial do poder: diálogos entre Foucault e a Geografia. Geografia em Questão, v. 6, n. 1, p. 231 – 245, 2013.
BATISTA, Bruno Nunes. Ensino de Geografia: olhares foucaultianos. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2019. 188p.
BATISTA, Bruno Nunes. Quando é preciso manter sob vigilância o ensino de Geografia. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 3, n. 3, p. 323-339, ago./ dez. 2017.
BITTAR, Marisa; BITTAR, Mariluce. História da Educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Acta Scientiarium Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 157-168, jul./ dez. 2012.
BRASIL. DECRETO Nº 21.241, DE 4 DE ABRIL DE 1932. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-21241-4-abril-1932-503517- publicacaooriginal-81464-pe.html. Acesso em: 07 set. 2021.
BRASIL. DECRETO-LEI Nº 4.244, DE 9 DE ABRIL DE 1942. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155- publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 07 set. 2021.
BRASIL. LEI Nº 4.024, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1961. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722- publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 07 set. 2021.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 177-229, 1990.
CONTI, José Bueno. A reforma do ensino de 1971 e a situação da Geografia. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n.51, p.57-73, jun. 1976.
CRUZ, P.; FREITAS, S. Disciplina, controle social e educação escolar: um breve estudo à luz do pensamento de Foucault. Revista LEVS/UNESP, Marília, ano 2011, ed. 7, jun. 2011.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1999. 288p.
GONÇALVES, Amanda Regina. A Geografia escolar como campo de investigação: história da disciplina e cultura escolar. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Barcelona, v. 15, n. 905, jan, 2011. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/b3w-905.htm. Acesso em: 11 jul. 2021.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Curso de Informações Geográficas – 1961. Rio de Janeiro. 1962.
MATOS, Júlia Silveira. Memória e história do ensino das Humanidades: do nascimento do conceito de disciplinas escolares à atual Ciências Humanas. Momento, v. 25, n. 2, p. 111-127, jul./dez. 2016.
OLIVEIRA, Marcos Marques de. As Origens da Educação no Brasil: da hegemonia católica às primeiras tentativas de organização do ensino. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.12, n.45, p. 945-958, out./dez. 2004.
PINHEIRO, Antônio Carlos. Trajetória da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Geografia no Brasil - 1972 - 2000. 277f. Tese (Doutorado em Ciências) - Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, 2003.
PIZZATO, Maria Dilonê. A geografia no contexto das reformas educacionais brasileiras. Geosul, Florianópolis, v.16, n.32, p 95-137, jul./dez. 2001.
ROCHA, Genylton Odilon Rêgo da. Uma breve história da formação do (a) professor (a) de Geografia no Brasil. Terra Livre, São Paulo, n.15, p.129-144, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O projeto educacional moderno: identidade terminal?. In: VEIGA-NETO, Alfredo. (org.). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 2018. p. 245-260.
STRAFORINI, Rafael. Ensinar geografia: o desafio da totalidade-mundo nas séries iniciais.. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2008. 190p.
VALONES, Neide Maria Alves. O poder disciplinar na relação pedagógica no cotidiano escolar. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco. Recife, p. 217. 2003.
VESENTINI, José William. Repensando a Geografia Escolar para o Século XXI. São Paulo: Plêiade, 2009. 102p.
VESENTINI, José William. Para uma Geografia Crítica na Escola. São Paulo: Ática, 1992. 136p.
VLACH, Vânia Rúbia Farias. O Ensino de Geografia no Brasil: Uma Perspectiva Histórica. In: VESENTINI, José William (Org.). O Ensino de Geografia no Século XXI. 7. ed. Campinas: Papirus, 2013. 288p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Larissa Romana de Oliveira Araujo, Letícia Alves Pessanha, Victoria Vicente Rodrigues Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.