Non-formal spaces in geography education: the importance of observatório astronômico antares in Feira de Santana /BA
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240473Keywords:
Teaching-Learning, Non-formal spaces, Didactic resourcesAbstract
The teaching of Geography, in non-formal spaces, allows an exit from the four walls of the classroom, favoring the desire to be at a distance with other possibilities of knowledge construction. In this sense, the general objective is how non-formal educational spaces are defended by secondary school teachers. Therefore, we used a qualitative approach for an investigation, with the case study of the Antares Astronomical Observatory in Feira de Santana-Ba. The instruments for data collection were viewed, questionnaires and interviews with teachers of Geography of basic education. Two thematic categories were elaborated: The first one, the relevance of the non-formal spaces of teaching: the discourse to the practice, reporting as contradictions the speeches andthe practices of the teachers of Geography, another one, on the use of the spaces nonforms in the Geography teaching. It was found that a large number of teachers are still available in the school environment, and sometimes the possibilities of a non-formal teaching space. However, many Geography teachers use the unformed spaces, although they are little informed about the non-institutionalized, for expository and dialogic classes, collaborating with meaningful learning and making even more sense for the students' world
References
CASTROGIOVANNI, A.C.; SOLER, J.M. Representando conheço o mundo: conhecer provisoriamente o mundo para a compreensão da vida incompreensiva. In: Conferência Internacional sobre os Sete Saberes necessários à Educação do Presente, 2010, Fortaleza: Anais da Conferência Internacional sobre os Sete Saberes necessários à Educação do Presente, 2010. v. 1.
GOHN, M. G. M. Educação não-formal e cultura Política: impactos sobre o associativismo no terceiro setor. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos Espaços Não-formais de Educação para a Formação da Cultura Científica. Uberlândia: Em Extensão, v. 7, p. 55-66, 2008.
MARTINS, H.H.T.S. Metodologia qualitativa de pesquisa. São Paulo: Educação e Pesquisa, v.30, n.2, p. 289-300, maio/ago. 2004.
NASCIMENTO, F.N.; SGARBI, A.D.; ROLDI, K. A Utilização de espaços educativos não-formais na construção de conhecimentos – Uma experiência com alunos do ensino fundamental. Revista da SBEnBIO – v. 7, p. 2130-2139, 2014.
PAZ, W.C.; ANDRADE JR, A.R.; GUIMARÃES, C.J.; BASTIANI, A.C. O papel da educação não-formal e suas contribuições na formação cultural do cidadão. Revista Conexão UEPG, v. 7, p. 184-193, 2011.
PINTO, L.T.; FIGUEIREDO, V.A. O ensino de Ciências e os espaços não-formais de ensino. Um estudo sobre o ensino de Ciências no município de Duque de Caxias/RJ. In: II Simpósio Nacional de ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa; PR: Anais, 2010.
QUEIROZ, R.M.; TEIXEIRA, H.B.; VELOSO, A.S.; TERÁN, A. F.; QUEIROZ, A. G. A caracterização dos espaços não-formais de educação científica para o ensino de ciências. Manaus; AM: UEA, 2011.
ROMANZINI, J.; BATISTA, I. L. Os planetários como ambientes não-formais para o ensino de ciências. In: VII Enpec, Florianópolis, Anais, 2009.
SANTANA, V.R.; JÚNIOR, W. B. S. Estágio Supervisionado no Ensino de Geografia em Espaços não-formais. Natal-RN: ENALIC, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jonathas Jesus dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.