The importance of didactic-pedagogic practices and resources for teaching geography
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240719Keywords:
Ensino de Geografia, Formação de professoresAbstract
Currently, in contrast to what is specified in Brazil's educational legislation, the focus of education generally remains on training for the labor market, contrary to the perspective of integral education determined in the Federal Constitution and in the Law of Guidelines and Bases of National Education, through a decontextualized teaching regarding the different realities of the students in the national context. It is noteworthy that in this teaching format, old-fashioned methods and resources prevail that distancing students from school knowledge and environment, making the teaching-learning process extremely difficult. In this perspective, it isntended to show, through bibliographical research and the results of pedagogicalpractices of supervised internship, the possibilities of promising practices and methodologies to the teaching of geography, which can be considered as facilitators in the teaching-learning process. It is noteworthy that the use of languages such as movies, games, literary works, cartoons, comics, songs, as well as field lessons (technical visits), have educational potential of contextualization and approximation of students to knowledge related to the same Geography discipline or, often superior to the textbookReferences
BARBOSA, J. L. Geografia e cinema: em busca de aproximações e do inesperado. In: CARLOS, A. F. A.(Org.). A geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto: 2013.
BASTOS, A. P. Recursos didáticos e sua importância para as aulas de Geografia. In: Conhecimento Prático: Geografia. São Paulo, n. 37, maio 2011, p. 44-51.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, p.1-23, 2000.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. Santos-SP: Re-Novada, 1999.
CALLAI, H. C. A Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino? In: Terra Livre. São Paulo, n. 16, p. 133-152, 1 sem., 2001.
_____. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI A.C. (Org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2009.
CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.
FINATTI, R.; FERRAZ, C. B. O. Linguagem geográfica do jogo de xadrez: uma aproximação ao conceito de território e ao processo de ensino-aprendizagem. In: NUNES, F. G. (Orgs.). Ensino de geografia: novos olhares e práticas. Dourados, MS: UFGD, 2011.
MOURA, J. D. P.; ALVES, J. Pressupostos teórico-metodológicos sobre o ensino de geografia: Elementos para a prática educativa. Geografia, Londrina, v.11, n.2, p. 309-319, jul/dez. 2002.
PONTUSCHKA, N. N. A Geografia: pesquisa e ensino. In: CARLOS, A. F. A. (Org.). Novos caminhos da Geografia. 5 ed. São Paulo: Contexto, 2010.
SANTOS, B. dos; SANTOS, P. R.; NOVAES, L. M. Práticas de ensino através da linguagem não verbal. In: Revista Eletrônica da Faculdade José Augusto Vieira, Lagarto, ano VII, v.7, Agosto, 2014.
SOUZA, H. R. de; SOUZA, P. P. Q.. O mundo de Mafalda: ensinando e aprendendo Geografia através de outras linguagens. In: PORTUGAL, J. F.; OLIVEIRA, S. S. de; PEREIRA, T. R. D. S. (Orgs.). (Geo)grafias e linguagens: concepções, pesquisas e experiências formativas. 1 ed. Curitiba: CRV, 2013.
SILVA, I. A.; BARBOSA, T. O ensino de geografia e a literatura: uma contribuição estética. In: Caminhos de Geografia. Uberlândia, v.15, n.49 mar/2014. P.80-89.
SILVA, J. L.B. O que está acontecendo com o ensino de geografia? – Primeiras impressões. In: PONTUSCHKA, N.N; OLIVEIRA, A.U de. (orgs.) Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. São Paulo: Contexto, 2002.
VESENTINI, J. W. (et. al). Geografia e ensino: textos críticos. Campinas, SP: Papirus, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Cláudia Araújo Diniz, Mircia Ribeiro Fortes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.