Reflections on a geographical cosmography and guidance workshop: writing reports of pibid geography practice ufsm 2018

Authors

  • Fabiano Dal Ongaro UFSM
  • Maicon Douglas Herber UFSM
  • Natália Lampert Batista UFSM

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.241418

Keywords:

pedagogical workshop, elementary school, didactic proposal

Abstract

Thinking about the relationship between cosmography and geographical orientation is fundamental for the development of notions about spatial location in students of basic education. Thus, the scholarship holders of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), Geography subproject, of the Universidade Federal de Santa Maria(UFSM), thought of thepresent pedagogical practice to be developed in their classes in the second semester of 2018. With Based on this, the present work aims to present and discuss a pedagogical workshop on cosmography and geographic orientation conducted by the PIBID UFSM Geography fellows at Escola Municipal de Ensino Fundamental Junto ao CAIC Luizinho de Grandi, located in the southern administrative region of Santa Maria/RS. The workshop was held with two 7th grade classes. For the workshop, the scholarship students first observed two classes in each class and briefly learned about the students' context. At this time of observation, they conducted a survey of topics of interest of students to define which subject could address. Afterwards, they developed a lesson planfor the workshop and organized the materials needed to perform the practices. Finally, they applied the activities and systematized this text reflecting on the pedagogical proposal undertaken. The workshop motivated the students when the resumption of thethemes that had already been worked on the previous year and helped in the construction and revival of the geographic knowledge about the theme

Author Biographies

Fabiano Dal Ongaro, UFSM

Graduando em Geografia na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)  e Bolsistas no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) Geografia da UFSM

Maicon Douglas Herber, UFSM

Graduando em Geografia na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)  e Bolsistas no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) Geografia da UFSM

Natália Lampert Batista, UFSM

Graduada em Geografia (Licenciatura) pelo Centro Universitário Franciscano (2013). Mestra e Doutora em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGGeo), da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2015 e 2019 respectivamente). Pós-doutoranda em Geografia pelo PPGGeo/UFSM (PNPD/CAPES). Foi Supervisora do PIBID Geografia UFSM, na Escola Municipal de Ensino Fundamental Junto ao CAIC Luizinho de Grandi, em 2018 e 2019.

References

ASCENÇÃO, V. O. R.; VALADÃO, R. C. Abordagem do conteúdo “relevo” na educação básica. In: CAVALCANTI, L. S. Temas da Geografia na escola básica. Campinas, SP: Papirus, 2013.

BATISTA, N. L. et al. S. O mapa de orientação como recurso didático na alfabetização cartográfica. XXVI Congresso Brasileiro de Cartografia, V Congresso Brasileiro de Geoprocessamento e XXV Exposicarta. Gramado, RS, 2014.

BATISTA, N. L. et al. Geografia e ensino I: uma experiência de integração universidade-escola na formação de professores de Geografia. Geographia meridionalis, v. 3, p. 364, 2017.

BRASIL. Portaria GAB nº 45, de 12 de março de 2018: Dispõe sobre a concessão de bolsas e o regime de colaboração no Programa de Residência Pedagógica e no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). 2018. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/ legislacao/01032018-portaria-n-38-de-28- 02-2018-residencia-pedagogica.pdf. Acessado em 11 de dezembro de 2018

DAMBROS, G. Por uma cartografia interativa: jogo digital para a alfabetização cartográfica no ensino fundamental. 122 páginas. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Geografia. Santa Maria/RS: Universidade Federal de Santa Maria, 2014.

LIMA, E.F. (Org.). Sobrevivências no início de carreira. Brasília: Líber Livro Editora, 2006.

PASSINI, E. Y. Alfabetização cartográfica e a aprendizagem de geografia. São Paulo: Cortez, 2012.

RODRIGUES, T. T. A cosmografia geográfica como objeto de estudo para a compreensão das dinâmicas terrestres. Cadernos de Geografia (Coimbra), v. 1, p. 55-65, 2019.

SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, A. F. A. A. (Org.). Geografia em sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999.

SOBREIRA, P. H. A. Cosmografia Geográfica: a astronomia no ensino de Geografia. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Geografia Física, Universidade de São Paulo – USP, 2005.

SOBREIRA, P. H. A. Releitura do conceito de cosmografia: a interface entre os estudos astronômicos e geográficos. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), n. 1, v. 32, 2012, 161- 175.

TEIXEIRA, C. C; CASTROGIOVANNI, A. C. Orientação e lateralidade: uma proposta à luz da epistemologia genética. II Encontro de Práticas de Ensino de Geografia da Região Sul. Florianópolis: Anais eletrônicos UFSC, 2014.

Published

2019-10-11

How to Cite

Dal Ongaro, F., Herber, M. D., & Batista, N. L. (2019). Reflections on a geographical cosmography and guidance workshop: writing reports of pibid geography practice ufsm 2018. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(2), 83–98. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.241418