Getting to know and collecting recyclable materialsstimulus to the learningof geography and other sciences
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.241519Keywords:
Aprendizagem, Material reciclável, Construção de conhecimentoAbstract
The article reflects and problematizes the teaching experience and offers subsidies to the improvement of teaching methodology that involves the socio-cultural aspect of students and teachers as well as parents and other members of the school community through themes present in their daily lives.The aim was to align learning strategies using the knowledge brought by the students involved in the activity -collection of recyclables, identification of the composition of the materials, disposition, market value and life time in the environment. The work of collectors of recyclable materials and their socio-environmental aspect became known. The results showed that when students are stimulated to be active agents in the learning process, greater effectiveness in the construction of knowledge and sensitivity on environmental issues occurs.
References
CALLAI, Helena C.; Estudar o lugar para compreender o mundo. In CASTROGIOVANNI, Antônio C. (org.). Ensino de geografia: práticas e textualização no cotidiano / Antônio Carlos Castrogiovanni; Helena Copetti Callai, Nestor André Kaercher. – 11. ed. – Porto Alegre: Mediação, 2014. pp. 71-114.
CASTROGIOVANNI, Antônio C. (org.). Ensino de geografia: práticas e textualização no cotidiano / Antônio Carlos Castrogiovanni; Helena Copetti Callai, Nestor André Kaercher. – 11. ed. – Porto Alegre: Mediação, 2014.
CASTELLAR, Sonia M. V.; JULIASZ, Paula C. S.; Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial 2017. pp.160-178
CAVALCANTI, Lana de S.; ARAÚJO, Manoel V. P.; Segregação socioespacial no ensino da Geografia: um conceito em foco. Acta Geográfica, Boa Vista, Edição Especial, 2017. pp. 140-159.
CORRÊA, Roberto L. Trajetórias geográficas. 3. ed. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
FERREIRA, Luiz A.M. Os direitos sociais e sua regulamentação: coletânea de leis. – São Paulo: Cortez, 2011.
FREITAS, Joádson R.S; ZAÚ, André S. A educação ambiental a partir da interação entre a sala de aula e arredores da comunidade. Revbea – Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V 10, nº 2: pp. 249-269, 2015.
GRIPPI, Sidney. Lixo reciclagem e sua história: guia para as prefeituras brasileiras. 2. Ed. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas / Shoko Kimura. – 2. Ed., 1ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2011.
LAYRARGUES, P. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: Loureiro, C.F.B.; Layrargues, P. & Castro, R.C. De (Org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez. 2006, pp. 72-86.
LIBÂNEO, José C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MELO, C. A reciclagem do lixo urbano como contribuição ao ensino de geografia (Urban waste recycling as a contribution to Geography learning).Geosaberes – Revista de Estudos Geoeducacionais, América do Norte, 321 07 2012.
MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. – 15ª ed. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
PASSOS, Cláudio R.F.; SOARES, Deivide B. DA SILVA, Josinaldo J; Políticas socioambientais para os Catadores de Recicláveis em Olinda, Pernambuco. Revista Brasileira de Geografia Física, v.10, nº 05, 2017, pp.1496-1510.
SANTOS, Milton. Metamorfose do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia / Milton Santos; em colaboração com Denise Elias. – 6. ed. 2. reimp. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.
SILVA DOS SANTOS, F.; CAVALCANTI, N.; SALES, R.. Educação ambiental crítica e princípios formativos para a construção da cidadania. Revista de Geografia (Recife), América do Norte, novembro, 2014.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Indisciplina e disciplina escolar: Fundamentos para o trabalho docente. – 1. Ed. – São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Claudio Roberto Farias Passos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.