Geographical education, ecoformation and ecocidadania: the search for wisdom
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242049Keywords:
Geografia Escolar, Ecocidadania, EcoformaçãoAbstract
In the face of the needs of the present century, in which the teaching of geography requires a necessary break with the permanent contentious split between man and nature, still programmed in its pedagogical scripts, ecoformation and ecocity are presented as articulating tendencies and proposers of trajectories. reformulators, who delve into the contemporary plots that urge for transformative active responses. In this sense, the present theoretical-reflexive text raises the need to (re) think and, therefore, propose other non-normative scripts for geographic education, which promote a geographical wisdom, weaving analytical and critical convergences between social knowledge (the understanding of society) and environmental knowledge (the understanding of nature) through a dialogue between eco-training and eco-citizenship. Our aim is to enable an understanding situated in terms of ecoforming and eco-citizenship for the formulation of other practices in geography training
References
AIRES, B. F. C.; SUANNO, J. H. A criatividade no âmbito da ecoformação: Uma perspectiva a partir da complexidade e da Transdisciplinaridade. Revista Signos, Lajeado, v. 39, n. 1, 2018.
BECK, U. Risk society. London: Sage Publications, 1992.
BOTÊLHO, L. A. V.; SANTOS, M. F.; SANTOS, F. K. S. S. A educação ambiental e a geografia escolar: dimensões curriculares, possibilidades e desafios contemporâneos. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 17, n. 59, p. 126-143, 2016.
BOTÊLHO, L. A. V.; SANTOS, F. K. S. Ecocidadania, educação ambiental e ensino de Geografia. Geografia Ensino e Pesquisa, Santa Maria, v. 21, n. 1, p. 54-64, 2017.
BOTELHO, L. A. V. A ecocidadania como princípio formativo e propositivo: diálogos necessários para a construção de uma escola cidadã. 2017. 195 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-graduação em Geografia, Universidade Federal de Pernambuco, 2017.
ESTEVES, C. J. de O. Risco e vulnerabilidade socioambiental: aspectos conceituais. Caderno IPARDES, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 62-79, 2011.
FRAGA, L. A. de. Educação Ambiental e valores: recriando espaço para uma razão sensível. In: BONOTTO, D. M. B.; CARVALHO, M. B. S. da S (Orgs.). Educação ambiental e valores na escola. 1. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 139-154.
FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-553, abr-jun, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GUTIÉRREZ, F.; PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. 3. Ed. São Paulo: Cortez Editora, 2013.
JACOBI, P. Meio ambiente, riscos e aprendizagem social. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 10, n. 26, p. 346-364, set/dez 2015.
LEFF, E. Aventuras da epistemologia ambiental: da articulação das ciências ao diálogo de saberes. São Paulo: Cortez Editora, 2012.
LEFF, E. Complexidade, Racionalidade ambiental e Diálogo de saberes. Educação e Realidade, Porto Alegre, vol 34(3), p. 17-24, set./dez. 2009.
LIMA, G. F. da C. Crise ambiental, educação e cidadania: os desafios da sustentabilidade emancipatória. In: In: LOUREIRO, F. B.; LAYARARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço do cidadão. São Paulo: Cortez, 4. ed. 2008. p. 109-141.
LOUREIRO, C. F. B. (Org). Cidadania e meio ambiente. Salvador: Centro de Recursos Ambientais, 2003. 168p.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica e planetária. In: LOUREIRO, F. B.; LAYARARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço do cidadão. São Paulo: Cortez, 4. ed. 2008. p. 69-98.
MENDONÇA, F. Geografia socioambiental. Terra Livre, São Paulo, n. 16, p. 139-158, 2001.
MORIN, E.; CIURANA, E.-R.; MOTTA, R. D. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez, 2003.
NARDY, M.; DEGASPERI, T. C. Educação Ambiental e cidadania: desafios para a construção do pensamento glocal. In: BONOTTO, D. M. B.; CARVALHO, M. B. S. da S (Orgs.). Educação ambiental e valores na escola. 1. Ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 119-137.
PADILHA, P. R. Currículo Intertranscultural: Novos itinerários para a educação. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2004.
PADILHA, P. R. et al. Educação para a Cidadania Planetária: currículo interdisciplinar em Osasco. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2011.
REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, v. 12, 8. ed. 2008.
RIVERA, J. A. S. A Geografia escolar no debate epistemológico e didático do mundo contemporâneo. In: CASTELLAR, S. V.; CAVALCANTI, L. S.; CALLAI, H. C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012, p. 27-44.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.
SOFFIATI, A. Fundamentos filosóficos e históricos para o exercício da ecocidadania e da ecoeducação. In: LOUREIRO, F. B.; LAYARARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço do cidadão. São Paulo: Cortez, 4. ed. 2008. p. 23-68.
SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia e Interdisciplinaridade. Espaço Geográfico: interface natureza e sociedade. Geosul, Florianópolis, v. 18, n. 36, p. 43-53, jan/jun de 2003.
VESENTINI, J. W. Geografia, Natureza e sociedade. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1997. (Repensando a Geografia).
UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lucas Antônio Viana Botêlho, Francisco Kennedy Silva dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
