Geographical education, ecoformation and ecocidadania: the search for wisdom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242049

Keywords:

Geografia Escolar, Ecocidadania, Ecoformação

Abstract

In the face of the needs of the present century, in which the teaching of geography requires a necessary break with the permanent contentious split between man and nature, still programmed in its pedagogical scripts, ecoformation and ecocity are presented as articulating tendencies and proposers of trajectories. reformulators, who delve into the contemporary plots that urge for transformative active responses. In this sense, the present theoretical-reflexive text raises the need to (re) think and, therefore, propose other non-normative scripts for geographic education, which promote a geographical wisdom, weaving analytical and critical convergences between social knowledge (the understanding of society) and environmental knowledge (the understanding of nature) through a dialogue between eco-training and eco-citizenship. Our aim is to enable an understanding situated in terms of ecoforming and eco-citizenship for the formulation of other practices in geography training

Author Biography

Lucas Antônio Viana Botêlho, Universidade Federal de Pernambuco

Discente de doutorado no Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Geografia (PPGeo/UFPE). Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco.

References

AIRES, B. F. C.; SUANNO, J. H. A criatividade no âmbito da ecoformação: Uma perspectiva a partir da complexidade e da Transdisciplinaridade. Revista Signos, Lajeado, v. 39, n. 1, 2018.

BECK, U. Risk society. London: Sage Publications, 1992.

BOTÊLHO, L. A. V.; SANTOS, M. F.; SANTOS, F. K. S. S. A educação ambiental e a geografia escolar: dimensões curriculares, possibilidades e desafios contemporâneos. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 17, n. 59, p. 126-143, 2016.

BOTÊLHO, L. A. V.; SANTOS, F. K. S. Ecocidadania, educação ambiental e ensino de Geografia. Geografia Ensino e Pesquisa, Santa Maria, v. 21, n. 1, p. 54-64, 2017.

BOTELHO, L. A. V. A ecocidadania como princípio formativo e propositivo: diálogos necessários para a construção de uma escola cidadã. 2017. 195 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-graduação em Geografia, Universidade Federal de Pernambuco, 2017.

ESTEVES, C. J. de O. Risco e vulnerabilidade socioambiental: aspectos conceituais. Caderno IPARDES, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 62-79, 2011.

FRAGA, L. A. de. Educação Ambiental e valores: recriando espaço para uma razão sensível. In: BONOTTO, D. M. B.; CARVALHO, M. B. S. da S (Orgs.). Educação ambiental e valores na escola. 1. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 139-154.

FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-553, abr-jun, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GUTIÉRREZ, F.; PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. 3. Ed. São Paulo: Cortez Editora, 2013.

JACOBI, P. Meio ambiente, riscos e aprendizagem social. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 10, n. 26, p. 346-364, set/dez 2015.

LEFF, E. Aventuras da epistemologia ambiental: da articulação das ciências ao diálogo de saberes. São Paulo: Cortez Editora, 2012.

LEFF, E. Complexidade, Racionalidade ambiental e Diálogo de saberes. Educação e Realidade, Porto Alegre, vol 34(3), p. 17-24, set./dez. 2009.

LIMA, G. F. da C. Crise ambiental, educação e cidadania: os desafios da sustentabilidade emancipatória. In: In: LOUREIRO, F. B.; LAYARARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço do cidadão. São Paulo: Cortez, 4. ed. 2008. p. 109-141.

LOUREIRO, C. F. B. (Org). Cidadania e meio ambiente. Salvador: Centro de Recursos Ambientais, 2003. 168p.

LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica e planetária. In: LOUREIRO, F. B.; LAYARARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço do cidadão. São Paulo: Cortez, 4. ed. 2008. p. 69-98.

MENDONÇA, F. Geografia socioambiental. Terra Livre, São Paulo, n. 16, p. 139-158, 2001.

MORIN, E.; CIURANA, E.-R.; MOTTA, R. D. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez, 2003.

NARDY, M.; DEGASPERI, T. C. Educação Ambiental e cidadania: desafios para a construção do pensamento glocal. In: BONOTTO, D. M. B.; CARVALHO, M. B. S. da S (Orgs.). Educação ambiental e valores na escola. 1. Ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 119-137.

PADILHA, P. R. Currículo Intertranscultural: Novos itinerários para a educação. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2004.

PADILHA, P. R. et al. Educação para a Cidadania Planetária: currículo interdisciplinar em Osasco. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2011.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, v. 12, 8. ed. 2008.

RIVERA, J. A. S. A Geografia escolar no debate epistemológico e didático do mundo contemporâneo. In: CASTELLAR, S. V.; CAVALCANTI, L. S.; CALLAI, H. C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012, p. 27-44.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

SOFFIATI, A. Fundamentos filosóficos e históricos para o exercício da ecocidadania e da ecoeducação. In: LOUREIRO, F. B.; LAYARARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço do cidadão. São Paulo: Cortez, 4. ed. 2008. p. 23-68.

SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia e Interdisciplinaridade. Espaço Geográfico: interface natureza e sociedade. Geosul, Florianópolis, v. 18, n. 36, p. 43-53, jan/jun de 2003.

VESENTINI, J. W. Geografia, Natureza e sociedade. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1997. (Repensando a Geografia).

UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 1998.

Published

2019-07-24

How to Cite

Botêlho, L. A. V., & dos Santos, F. K. S. (2019). Geographical education, ecoformation and ecocidadania: the search for wisdom. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(2), 131–147. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242049