School geography and curriculum: contribuitons for a construction’s geographical knowledge and academic postules

Authors

  • Gilvan Charles Cerqueira de Araújo Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal https://orcid.org/0000-0003-4238-0139
  • Sidelmar Alves da Silva Kunz Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242168

Keywords:

School Geography, Curriculum, Epistemology of Geography, Geographic Reasoning

Abstract

In this paper we present the construction of geographical knowledge based on the didactic-pedagogical orientations from the Common National Curriculum Base –BNCCfrom Brazil. Through the guiding principles of geographical reasoning it is possible to build paths for a conceptual and categorical basis of geographic thinking in its relationshipwith School Geography, searchingto improve and deepen the epistemological fundamentals references of the Geography for everydayclassroom practice and construction of new curriculum possibilities, strengthened by the rescue of the theoretical and methodological scope of Geography. Therefore, the main objective of the work isto propose a dialogue between the academic productions and reflections, focused and referring to School Geography, with the construction of new curricular pathways for this academic science. Through the constituent elements of the core of the arrival of the epistemological postulates of Geography in school, thefocus of the debate is on the presentation of pathsfor curricular construction for Geography in the school environment.

Author Biographies

Gilvan Charles Cerqueira de Araújo, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Graduação em Geografia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Rio Claro/SP. Mestrado pela Universidade de Brasília. Doutor pela niversidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Rio Claro/SP.

Sidelmar Alves da Silva Kunz, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira

Graduação e Mestrado em Geografia pela Universidade de Brasília. Doutorando em Educação pela Universidade de Brasília - DF, Pesquisador do Inep, Membro do Grupo de
Estudos e Pesquisas sobre as Contribuições de Anísio Teixeira para a Educação Brasileira (GEPAT

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

CALLAI, Helena Copetti. Geografia: um certo espaço, uma certa aprendizagem. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 1995.

CASTELLAR, Sonia. Educação Geográfica: A psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas vol. 25 n.66 pg. 209-225 maio/agosto 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200005&lng=pt&tlng=pt

Acesso em: 03 ago. 2019.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. A Superação dos limites para uma educação geográfica

significativa: um estudo sobre a e na cidade. Revista Geográfica de América Central, Costa

Rica, Número Especial EGAL, p. 1-25, 2011. Disponível em: https://www.revistas.una.ac.cr//index.php/geografica/article/view/2897 Acesso em: 03 ago. 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

LUCKESI, Cipriano. Fazer universidade: uma proposta metodológica. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 1991.

LUCKESI, Cipriano. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 2011.

PONTUSCKHA, NidiaNacib.; PAGANELLI, Tomokolyda; CACETE, NúriaHanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007

Published

2019-12-16

How to Cite

de Araújo, G. C. C., & Kunz, S. A. da S. (2019). School geography and curriculum: contribuitons for a construction’s geographical knowledge and academic postules. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(2), 99–112. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242168