Image as a didactic resource for the education of geography in basic education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242269Keywords:
Schooling Geography, Supervised Internship, Didactic Resource, ImageAbstract
In front of the need to remove the teachingofGeography from the field of abstraction attributed by most students, the didactic resources emerge inthe teaching-learning process context of this discipline as being great facilitators of the geographic contents approach. Among the image being the maindidactic resources used in the educational space, it's because it provides a range of possibilities that can be explored in order to give greater significance in the geographic knowledge construction. Given the above, this paper aims to present the experience lived during the II Supervised Internship realization from the Geography Majoring Degree at Universidade Estadual da Paraíba, which was made an approach using the image as a didactic resource. To this end, were identified the main desires of the students about the subject and the execution of an intervention plan considering the main difficulties pointed. Understanding the difficulties was of great importance because it allowed rethinking the methodologies aiming to make the classes more dynamic and attractive. Was developed the regency in anII Elementary School class of a public school in the city ofEsperança-PB and during the period was sought to build significant knowledge and close to the students' reality. As a result of the approach of contentthrough images, we can highlight the disciplinegrowing interest, increase participation and greater advances in understanding the proposed content, what has evidenced the constant need to reevaluate the developed practices aiming for less abstract and morepleasurable learning
References
BARREIRO, I. M. F.; GEBRAN, R. A. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BARROS, J. D. S.; SILVA, M. F. P.; VÁSQUEZ, S. F. A prática docente mediada pelo estágio supervisionado. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 6, n. 2, p. 510-520, mai./ago. 2011. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/1661. Acesso em: 20 nov. 2018.
BRITO, J. A. Caminhos e possibilidades para o Ensino de Geografia. Entrelaçando - Revista Eletrônica de Culturas e Educação, v.3, n. 05. jan./abr. 2012. Disponível em: https://www2.ufrb.edu.br/revistaentrelacando/component/phocadownload/category/170?download=173. Acesso em: 10 nov. 2018.
FANTIN, M. E.; TAUSCHECK, N. M.; NEVES, D. L. Metodologia do Ensino de Geografia. 2 ed. Curitiba: IBPEX, 2010.
FARINHA, M. J. U.S.; VIEIRA; A. B. Imagens e desenhos do meu bairro: a Geografia no ensino fundamental. Revista de Geografia (Londrina) v. 24, n. 2. p. 105-124, jul./dez. 2015. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/viewFile/20437/19317. Acesso em: 25 nov. 2018.
FERREIRA, E. K.; PÁTARO, C. S. de O. O cinema como recurso didático e pedagógico na educação dos jovens. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 5., 2010, Campo Mourão. Anais [...]. Campo Mourão: FECILCAM/NUPEM, 2010. n. p. Disponível em: http://www.fecilcam.br/nupem/anais_v_epct/PDF/ciencias_humanas/06_FERREIRA_P%C3%81TARO.pdf. Acesso em 28 nov. 2018.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. 263 p.
MARTINS, R. E. M. W. TONINI, I. M. A importância do estágio supervisionado em Geografia na construção do saber/fazer docente. Geografia, Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 20, n.3, p. 98-106, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/21000. Acesso em 05 dez. 2018.
MORAIS, N. R.; MELO, J. A. B. Discutindo as categorias geográficas no ensino médio a partir de novas metodologias didáticas. Revista de Geografia (UFPE), Recife, v. 32, n. 1, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistageografia/article/view/229138. Acesso em: 10 dez. 2018.
OLIVEIRA, D. S. et al. O ensino de Geografia e a vivência da equipe do projeto PIBID na Escola Polivalente, Campina Grande-PB. In.: ENCONTRO ESTADUAL DE GEOGRAFIA, 20., 2013, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2013. Disponível em: http://docplayer.com.br/76423061-O-ensino-de-geografia-e-a-vivencia-da-equipe-pibid-na-escola-polivalente-campina-grande-pb.html. Acesso em: 10 dez. 2018.
PENA, R. F. A. Concentração e desconcentração industrial no Brasil. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/brasil/concentracao-desconcentracao-industrial-no-brasil.htm. Acesso em: 23 fev. 2019.
PIMENTA, S. G; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. L.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
RIBEIRO. E. N.; LIMA. F. J. Estudo da comunicabilidade das imagens: contribuições para o processo de ensino-aprendizagem na escola inclusiva. Revista Brasileira de Tradução Visual. v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: http://www.associadosdainclusao.com.br/rbtv/index.php/principal/article/view/46/55. Acesso em: 15 dez. 2018.
RODRIGUES, M. A. N. Estágio Supervisionado e formação de professor: uma reflexão sobre integração teoria e prática. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.4, n.2, p. 1-13, 2015. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/1917. Acesso em: 10 jan. 2019.
SILVA, H. P. B.; BRAGA, E.; SOARES, E. A importância da utilização de imagens no processo de ensino/apredizagem da geografia. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, abr./jun. 2017. Disponível em: http://www.eumed.net/rev/cccss/2017/02/imagens-ensino-geografia.html. Acesso em: 16 nov. 2018.
SILVA, J. G.; MELO, J. A. B. Estágio supervisionado em Geografia e atividades lúdicas como proposta para dinamização das aulas. Revista de Geografia (Recife), v. 33. n.. 2, 2016. p. 96-111. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistageografia/article/view/229170. Acesso em: 05 jan. 2019.
TULIO, M. Recursos Didáticos e sua importância para as aulas de geociências no 6º ano do Ensino Fundamental (colégio Estadual Antonio e Marcos Cavanis/Castro-PR). In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2013. Curitiba: SEED/PR., 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_geo_artigo_mariliz_tulio.pdf. Acesso em: 15 jan. 2019.
TV ESCOLA. Origens e influências da Literatura de Cordel. TV ESCOLA, 2015. Disponível em: https://api.tvescola.org.br/tve/post?vlPost=cordel-escola-e-poesia&idPost=9969. Acesso em: 20 nov. 2018.
VITTE, A. C.; SILVEIRA, R. W. D. Considerações sobre os conceitos de natureza, espaço e morfologia em Alexander von Humboldt e a gênese da geografia física moderna. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.17, n.3, p. 607-626, jul./set. 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/74156. Acesso em: 08 jan. 2019.
ZATTA, C. I.; AGUIAR, W. G. O uso de imagens como recurso metodológico para estudar Geografia. Dia a Dia Educação, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2375- .pdf. Acesso em: 17 nov. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jean Oliveira Campos, Nathália Rocha Morais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.