Practice and production of teaching materials for teaching geography: a methodological proposal for school teaching from the experience in academic teaching

Authors

  • Daiane Alencar Silva Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.
  • Carlos Eduardo Dourado Ramires Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Gabriela Ferreira de Souza Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Vitor José Ribeiro Amaral Neto Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Valdemir Pomerening de Mello Júnior Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.242481

Keywords:

Didactic materials, teaching, Geography

Abstract

Brazilian school geography is still based on a traditional teaching model, contemplating teaching practices where the student has to decorate the content, not contributing satisfactorily to the development of critical thinking to yourself, the construction of the individual and collective being and the Society inserted. In order to break this barrier in teaching, diferente didactic and methodological proposals for the promotion of more committed classes in arouse in students the critical thinking about their daily lives. Among them, the didactic materials are important tools that help the teacher in the classroom, assisting the dynamics to the content addressed, contributing significantly for learning process to occur in a way that breaks with the model traditional yet used.Thus, this article is a proposal to contribute to the overcoming of the traditional model, aiming to present methodologies for the creation of didactic materials for the teaching of geography, from the experience academic. As methodological procedures, wehad two stages, the first one theoretical review on the topic and the second presents the elaboration of the materials developed by undergraduate academics in Geography Degree contextualizing them with the content covered

Author Biographies

Daiane Alencar Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

Doutora em Geografia. Docente contratada da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

Carlos Eduardo Dourado Ramires, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Acadêmico do curso de Geografia Licenciatura da UEMS

Gabriela Ferreira de Souza, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Acadêmica do curso de Geografia Licenciatura da UEMS

Vitor José Ribeiro Amaral Neto, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Acadêmico do curso de Geografia Licenciatura da UEMS

Valdemir Pomerening de Mello Júnior, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Acadêmico do curso de Geografia Licenciatura da UEMS

References

BRASIL, LEI Nº 13.146, de 6 de Julho de 2015. Dispõe sobre a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 12/01/2019.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos inicias do ensino fundamental. N. 66, Campinas: Caderno Cedes, 2005, p. 227-247.

CARLOS, A. F. A. (Org.). A geografia na sala de aula. 9. ed., 4ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.

COPATTI, C. Livro didático de geografia: da produção ao uso em sala de aula. Élisée, Rev. Geo. UEG – Porangatu, v.6, n.2, 2017, p.74-93.

COSTA, M. S.; DAMASCENO, M. F. B.; MUNIZ, A. O uso da música e das imagens como fonte de aprendizado no ensino de Geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia-MG, v. 9, n. 16, 2018, p.92-105.

FIORI, V. Reflexões sobre procedimentos e práticas de ensino em geografia. Práticas de ensino em Geografia nos anos finais do Ensino Fundamental. Cruzeiro do Sul Virtual, 2019.

MOREIRA JÚNIOR, O. As cidades pequenas como componente curricular para a geografia escolar. Formação, v. 02, n.23, 2016, p.20-37.

Published

2020-04-08

How to Cite

Silva, D. A., Ramires, C. E. D., Souza, G. F. de, Amaral Neto, V. J. R., & Mello Júnior, V. P. de. (2020). Practice and production of teaching materials for teaching geography: a methodological proposal for school teaching from the experience in academic teaching. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(1), 241–258. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.242481