The city as a knowledge object for geographical education

Authors

  • Afonso Vieira Ferreira Secretaria Estadual de Educação do estado do Tocantins
  • Carolina Machado Rocha Busch Pereira Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.245976

Keywords:

BNCC, ensino fundamental, educação básica, Geografia.

Abstract

Teaching about the city has been an important articulator of learning in geographic education, and, considering the importance and relevance of the theme, the present work is dedicated to analyzing the teaching of the city from the National Common Curricular Base (BNCC) . From the different conceptions of the city that underlie the debate in different theoretical matrices, the route was carried out from the skills indicated to the teaching of Geography at BNCC trying to highlight those that are related to the teaching of the city for elementary school (initial years and years finals), locating them, by school year and by thematic unit. The result of the investigation is detailed in this article, which presents the singularities of city teaching in basic education and the radiography of skills that are related to city teaching. The teaching of the city assumes, at the beginning of schooling, a great approximation with the student's place of experience and, therefore, a greater association with the category place and landscape, and over the final years it will assume greater complexity in different geographical scales and in association with different themes and categories

Author Biographies

Afonso Vieira Ferreira, Secretaria Estadual de Educação do estado do Tocantins

Afonso Vieira Ferreira

Professor da Secretaria Estadual de Educação do estado do Tocantins

Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins

E-mail: afonsoppgeo@gmail.com

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-9447-9811  

Carolina Machado Rocha Busch Pereira, Universidade Federal do Tocantins

Carolina Machado Rocha Busch Pereira

Professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Geografia Humana pela USP

E-mail: carolinamachado@uft.edu.br

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-6296-0096

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. MEC. Secretaria de Educação Básica. Brasília: 2018.

CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. et al. Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Medição. 2008. (p. 85-136).

CARLOS, A. F. A. O Espaço urbano: novos escritos sobre a cidade. São Paulo: Contexto, 2007.

_______. A cidade. 9 ed. São Paulo: Contexto, 2011.

CASTELLAR. S. M. V. A cartografia e a construção do conhecimento em contexto escolar. In: ALMEIDA, Rosângela Doin. Novos rumos da cartografia escolar – currículo, linguagem e tecnologia. São Paulo: Contexto, 2011a, p.121-135.

CASTELLAR. S. M. V. A Superação dos limites para uma educação geográfica significativa: um estudo sobre a e na cidade. Revista Geográfica de América Central, Costa Rica, Número Especial EGAL, p. 1-25, 2011b. Disponível em https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2897/2769 Acessado em 20/05/2020.

CASTELLAR. S. M. V. Raciocínio geográfico e a teoria do reconhecimento na formação do professor de geografia. Rev. Signos Geográficos, Goiânia-GO, v.1, 2019. (p. 1-20). Disponível em https://www.revistas.ufg.br/signos Acessado em 20/05/2020.

CASTROGIOVANNI, A. C. Apreensão e compreensão do espaço geográfico. In: _______. et al. Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Medição. 2008. (p. 13-84).

CAVALCANTI, L. S. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. 3 ed. Campinas: Papirus, 2012.

_______. Jovens escolares e a cidade: concepções e práticas espaciais urbanas cotidianas. Caderno Prudentino de Geografia, Presidente Prudente, n.35, 2013, p. 74-86. Disponível em https://revista.fct.unesp.br/index.php/cpg Acessado em 20/05/2020.

_______. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.

CORRÊA, R. L. O espaço Urbano. São Paulo: Ática, 1989.

GOMES, P. C. C. Espaço público: um modo de ser do espaço, um modo de ser no espaço. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. (org.). Olhares geográficos: modos de ver e viver o espaço. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2012. (p. 19-41)

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. Tradução (Rubens Eduardo Frias) 5 ed. São Paulo: Centauro, 2001.

MOREIRA, R. Repensando a geografia. In: SANTOS, M. (Org.). Novos rumos da geografia brasileira. São Paulo: Hucitec, 1982. p. 35-49.

MUMFORD, L. A cidade na história: suas origens, transformações e perspectivas. Tradução (Neil R. da Silva) 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4 ed. 2 reimp. São Paulo: HUCITEC, 2006.

_______. As cidadanias mutiladas. In LERNER, Julio (ed.) O preconceito. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1996/1997. (p. 133-144)

_______. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio Técnico-Científico Informacional. 5 ed. São Paulo: Edusp, 2013.

_______. Espaço e Método. 5 ed. São Paulo: Edusp, 2014.

SOUZA, M. L. Conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 4 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.

SPOSITO. M. E. B. Espacialidade, cotidiano e poder. Rev. GEOSUL, n. 9/14, ano VII, 1992, Florianópolis/SC, p.60-65. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/index Acessado em 20/05/2020.

Published

2020-09-09

How to Cite

Ferreira, A. V., & Pereira, C. M. R. B. (2020). The city as a knowledge object for geographical education. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(2), 200–220. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.245976