Environmental education at school during the pandemic: reports of teacher practices
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.252776Keywords:
Ensino remoto emergencial, meio ambiente, prática docenteAbstract
Environmental Education (EE) appears as one of the main tools for awareness and reflection about the problems caused by the disorderly action of humanson the nature. However, with the Covid-19 pandemic, the challenges of working EE at school increased within of the teaching-learning context of the remote teaching. Thus, the present work aims to investigate how teachers are working the EE in basic education in the face of the pandemic context caused by Covid-19. The work was developed in May 2021, through qualitative-quantitative research, using an electronic form developed in Google Forms. In total, 42 teachers from different stages and levels of education were interviewed. The research found that, despite the challenges provided by remote teaching, most interviewed teachers have been working the EE using different methodologies and teaching resources, including new digital technologies. However, the teachers perceive that there is a limitation in studentlearning with remote teaching, and this constitutes the main limiting factor for the work of EE during the pandemic. Didactic planning, teacher training,and acquisition of diversified teaching materials focused onthe reality of remote teaching are necessary and can result in a broader and interdisciplinary work of EE at school, even in times of pandemic.
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas - Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
ANDRADE, M. C. P.; PICCININI, C. L. Educação ambiental na Base Nacional Comum Curricular: retrocessos e contradições e o apagamento do debate socioambiental. In: IX EPEA – Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, Universidade de Juiz de Fora, 16 de agosto de 2017.
ANDRADE, A. P. M. Sustentabilidade e desenvolvimento: obstáculos e caminhos para efetivação do consumo sustentável. Revista Meritum, Belo Horizonte, vol. 16, n. 1, p. 116-137, 2021. DOI: https://doi.org/10.46560/meritum.v16i1.7876.
AZEVEDO, L. A. V.; GENOVESE, C. L. C. R.; GENOVESE, L. G. R. Educação ambiental na escola: uma prática indispensável para a conscientização ecológica. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 4, n. 2, p. 1-11, 2014.
BRASIL. Lei nº 9.975, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1999.
______. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, DF, 2012.
______. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. MEC/CONSED/UNDIME, Brasília, DF, 2017.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP Nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 jun. 2020.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 12ª ed. São Paulo: Cortez, 2017. 208 p.
COSTA, N. B.; LOPES JÚNIOR, J. M.; SILVA, F. B.; MELO, L. C. O Ensino Híbrido no contexto da pandemia: dilemas e perspectivas no ensino e nas aulas de Geografia. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 4, n. 2, p. 276-290, 2021. DOI: https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.250539
FERREIRA NETO, B.; SILVA, J. C.; SANTOS, M. C.; SANTOS, C. E. C.; TEIXEIRA NETO, G.; NOGUEIRA, M. S.; EGITO, R. R. A percepção dos discentes em relação aos processos de ensino e aprendizagem no período remoto em meio a pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 5, p. 52013-52031, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n5-547
GUERRA, A. F. S.; ORSI, R. F. M.; STEUCK, E. R.; SILVA, M. P.; SERPA, P. R.; SANTOS, B. C. L. S.; ROCKET, A. N. Educação Ambiental: a resistência e o esperançar em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Ambiental - Revbea, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 237-258, 2020. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10794
HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educase Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning Acesso em: 04 de dezembro de 2021.
JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003.
JOSLIN, E. B.; ROMA, A. C. A importância da educação ambiental na formação do pedagogo: construção de consciência ambiental e cidadania. Revista Ciência Contemporânea, v.2, n.1, p. 95-110, 2017.
LADWIG, N. I; PANDINI, J. C.; ASSUNÇÃO, V. K. Educação ambiental e sistemas de ensino: estudo de caso em uma escola pública do município de Lauro Müller-SC. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 24, p. e1, 2020. DOI: https://www.doi.org/10.5902/2236499440570
LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, p. 309-335, 2011. DOI: https://www.doi.org/10.5212/OlharProfr.v.14i2.0007
LEME, T. N. Conhecimentos práticos dos professores e sua formação continuada: um caminho para a educação ambiental na escola. In: GUIMARÃES, M. (Org). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas: Papirus, 2006. p.87-112.
MARTINS, J. V.; KLEIN, D. H. O livro didático e sua (sub) utilização: possibilidades em tempos de pandemia. Revista Acadêmica Licencia&acturas, v. 8, n. 2, p. 110-116, 2021.
MEANS, B.; NEISLER, J. Teaching and learning in the time of COVID: the student perspective. Online Learning, v. 25, n. 1, p. 8-27, 2021.
MOREIRA, M. E. S.; CRUZ, I. L. S.; SALES, M. E. N.; MOREIRA, N. I. T.; FREIRE, H. C.; MARTINS, G. A.; AVELINO, G. H. F.; ALMEIDA JÚNIOR, S.; POPOLIM, R. S. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 6281-6290, 2020. DOI: https://www.doi.org/10.34119/bjhrv3n3-180
NOGUEIRA, P. G.; CAVALCANTE, F. S. A.; LIMA, R. A. O uso de plataformas digitais como auxílio no processo ensino e aprendizagem de ciências: um relato de experiência. Revista Ensino de Ciências e Humanidades-Cidadania, Diversidade e Bem Estar-RECH, v. 5, n. 2, jul-dez, p. 211-244, 2021.
OLIVEIRA, L.; NEIMAN, Z. Educação ambiental no âmbito escolar: análise do processo de elaboração e aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 3, p. 36-52, 2020.
OLIVEIRA, N. S. M.; CRUZ, L. I. A.; GUIMARÃES, S. E. Covid-19: desafios, dificuldades e perspectiva na prática docente. Cenas Educacionais, v. 4, p. e10565-e10565, 2021.
PITANGA, Â. F. Educação ambiental e os entendimentos sobre sensibilização e conscientização. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 20, n. 2, p. 267-290, 2021.
SANTOS, G. M.; SILVA, J. A.; DANTAS, B. M.; GARCIA, T. C. M. Inovar no ensino de Geografia: relato de experiência no modelo remoto em uma escola da zona rural de Santana do Matos/RN. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 4, n. 2, p. 36-54. DOI: https://www.doi.org/10.51359/2594-9616.2021.248245
SILVA, R. F.; ALVES, S. L. L. O uso do livro didático em tempos de pandemia no ensino remoto como estratégias de mediação nas aulas de Língua Portuguesa. Iniciação & Formação Docente, v. 8, n. 1, p. 270-293, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Silvana Costa Neri, Juliana Nóbrega de Almeida, Joel Maciel Pereira Cordeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.