Teaching geography for the beginning years of elementary school: what do the prescriptive authors and the National Common Curriculum Base (BNCC) suggest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.255886

Keywords:

Teaching Geography, Contents, BNCC

Abstract

We present in this article part of the initial analyzes of the literature review belonging to a doctoral research in progress. The research aims to identify the teaching knowledge in the light of the Pedagogical Content Knowledge (CPC) of the teachers who teach Geography in the Pedagogy course. In this article we present what some authors, which we call prescriptive at work, and the National Common Curricular Base suggest as indispensable for the teaching of Geography in the Initial Years of Elementary School. From the analysis of the prescription made by the authors and the BNCC document, we were able to make an approximation between what the analyzed authors and the BNCC identify as indispensable for the teaching of Geography.

Author Biographies

Helania Martins de Souza, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Professora na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) no curso de Pedagogia.

Valéria de Oliveira Roque Ascenção, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professora Associada I no curso de Geografia do IGC/UFMG. Professora e pesquisadora colaboradora junto ao Núcleo de Ensino e Pesquisas em Educação Geográfica - NEPEG (IESA/UFG).

References

ASCENÇÃO, V. de O. R.; VALADÃO, R. C.; SILVA, P. A. da. Do uso pedagógico dos mapas ao exercício do Raciocínio Geográfico. Boletim Paulista de Geografia, [S. l.], v. 99, p. 34–51, 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/1465. Acesso em: 21 jun. 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL, Ministério da Educação, (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF. 2017.

BERNSTEIN, Basil. Class, codes and control. London: Routledge: K. Paul, 1971-1975. 3 v.

CALLAI, H.C. A geografia é ensinada nos anos iniciais? Aprende-se geografia nos anos iniciais? In: Castrogiovanni, Antonio Carlos ... [et al.]; organizadores Ivaine Tonini ... [et al.]. – O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014.

CALLAI, H.C. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005.

CALLAI, H.C. O ensino de geografia: recortes espaciais para análise. In: CASTROGIOVANNI, A.C. et ali (org) Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB, Seção Porto Alegre, 1998.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana / Lana de Souza Cavalcanti. – Campinas. SP: Papirus, 2008. – (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico)

CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola / Lana de Souza Cavalcanti – Campinas, SP: Papirus, 2012. – (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social / Lana de Souza. – Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019. 232p.

CASTROGIOVANNI, A.C. et ali (org) Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB, Seção Porto Alegre, 1998.

COSTA, H. H. C. “SERÍAMOS A POLÍTICA QUE CRITICAMOS?”:: a interlocução do povo da Geografia na produção da BNCC. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 125–152, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.913. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/913. Acesso em: 01 jul. 2022.

COSTA, H. H. C.; RODRIGUES, P. F.; STRIBEL, G. P. TEORIA CURRICULAR E GEOGRAFIA: convites à reflexão sobre a BNCC. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 86–108, 2019. DOI: 10.46789/edugeo.v9i17.578. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/578. Acesso em: 20 jul. 2022.

COUTO, M. A. C. BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR - BNCC COMPONENTE CURRICULAR: GEOGRAFIA. Revista da ANPEGE, [S. l.], v. 12, n. 19, p. 183–203, 2017. DOI: 10.5418/RA2016.1219.0008. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6379. Acesso em: 20 jul. 2022.

DE MORAES, Jerusa Vilhena. AS PESQUISAS EM ENSINO DE GEOGRAFIA NO BRASIL: PARA ONDE DEVEMOS IR?. Revista Signos Geográficos, v. 1, p. 16-16, 2019.

FONSECA, R. L. O Estado da Arte das Pesquisas em Ensino de Geografia Publicadas em Periódicos Nacionais: perspectivas e tendências. Caderno de Geografia, v. 29, n. 59, p. 1201-1232, 2019. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2318 - 2962.2019v29 n59p1201

GIROTTO, Eduardo Donizeti. DOS PCNS A BNCC: O ENSINO DE GEOGRAFIA SOB O DOMÍNIO NEOLIBERAL / FROM PCNS TO BNCC: THE GEOGRAPHY TEACHING UNDER THE NEOLIBERAL DOMAIN. Geo UERJ, [S.l.], n. 30, p. 419-439, out. 2016. ISSN 1981-9021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/article/view/23781. Acesso em: 15 mai. 2022. doi:https://doi.org/10.12957/geouerj.2017.23781.

GUIMARÃES, Iara Vieira. Ensinar e aprender geografia na base nacional comum curricular (BNCC). Ensino em Re-vista, v. 25, n. 4, p. 1036-1055, 2018. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf Censo do Ensino Superior 2019 https://revistas.ufg.br/signos/article/view/58902/33249

LESANN, Janine, 1950 – Geografia no ensino fundamental I / Janine Lesann. – Belo Horizonte, MG : Fino Traço, 2011.

MORAES, Antonio Carlos Robert. Geografia. Pequena história crítica. São Paulo: Hucitec. Acesso em: 16 jul. 2022. , 1994.

PONTUSCHKA, NídiaNacib. Para ensinar e aprender geografia / NídiaNacibPontuschka, TomokoIydaPaganelli, NúriaHanglei Cacete. – 3ªed. – São Paulo: Cortez, 2009. – (Coleção docência em formação. Série Ensino Fundamental)

PONTUSCHKA, NídiaNacib. ; OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino. Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa / organizadores NídiaNacibPontuschka, Ariovaldo Umbelino de Oliveira. 4. Ed., 1ª reimpressão. – São Paulo: Contexto,2013.

ROQUE ASCENÇÃO, V. de O. A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR E A PRODUÇÃO DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS PARA A GEOGRAFIA ESCOLAR:: desdobramentos na formação docente. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 173–197, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.915. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/915. Acesso em: 02 set. 2022.

STRAFORINI, Rafael. Ensinar geografia: o desafio da totalidade-mundo nas séries iniciais / Rafael Straforini – 2ª edição. São Paulo: Annablume, 2008. 190p ; 11,5 x 20cm

VANZELLA CASTELLAR, S. M. .; DE PAULA, I. R. O PAPEL DO PENSAMENTO ESPACIAL NA CONSTRUÇÃO DO RACIOCÍNIO GEOGRÁFICO. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 294–322, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.922. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/922. Acesso em: 21 jul. 2022.

Published

2023-10-11

How to Cite

Souza, H. M. de, & Ascenção, V. de O. R. (2023). Teaching geography for the beginning years of elementary school: what do the prescriptive authors and the National Common Curriculum Base (BNCC) suggest. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(2), 17–35. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.255886