Teaching possiblities and teacher planning: a look at teaching practices, procedures and strategies from teaching plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263848

Keywords:

BNCC, teachers, elementary education final years, teaching practices, procedures and strategies, school geography

Abstract

This article's investigative proposal is the need to reflect on pedagogical elements adopted in the classroom and with this aim it aims to investigate the practices, procedures and strategies adopted by Geography teachers in Elementary School Final Years based on the analysis of Geography teaching plans School. To this end, a bibliographic survey on the approach to Geography from BNCC/Brazil and the practices, procedures and strategies of the selected teachers became essential. In the methodology, an exploratory research was used with a qualitative approach that focused on collecting data from the teaching plans used by Final Year Elementary School teachers, considering five different teachers from different institutions in the municipalities of Paraíba. The research results were considered with the support of the official document proposed by the National Common Curricular Base (BNCC) and it was found that teachers demonstrate using the Base's guidelines in their pedagogical practices. However, some weaknesses were also observed based on the practices exposed in the teaching plans. Given this, the present study presents itself as a possibility for teachers, students or society as interested people to consider the possibility of understanding some of the practices, procedures and pedagogical strategies used in teaching Geography within the school context.

Author Biographies

Kelliany Agostinho de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestranda em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Djanni Martinho dos Santos Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação pela UFRN. Professor colaborador do DEDUC/CERES Caicó.

References

ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque. A base nacional comum curricular e a produção de práticas pedagógicas para a geografia escolar: desdobramentos para a formação docente. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 173-197, jan./jun. 2020.

AZAMBUJA, Leonardo Dirceu de. O problema-tema e a situação geográfica propostos na BNCC e o ensino-aprendizagem da Geografia. Revista Signos Geográficos, Goiânia, v. 2, p. 123-145, 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 08 maio. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: MEC, 2018.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jeruse. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

COUTO, Marcos Antônio Campos. Pensar por conceitos geográficos. In: CASTELLAR, Sônia (Org.). Educação Geográfica: teorias e práticas docentes. 2. Ed. São Paulo: Contexto, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LUCKESI, C. C.1994. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez.

MARTINS, R. E. M. W. A trajetória da geografia e o seu ensino no século XXI. In: TONINI, I. M. et al (Org.) O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 61-75.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2005/2006. Disponível em: https://www.professorrenato.com/attachments/article/159/Est%C3%A1gio%20e%20doc%C3%AAncia-diferentes%20concep%C3%A7%C3%B5es.pdf. Acesso em: 1 maio. 2024.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SANTOS, M. A natureza do espaço – Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

VASCONCELOS, C.dos S. Plano de ensino – Aprendizagem. Convívio, nº. 1, fev., 1996.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Antoni Zabala; tradução Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224 p.

Published

2024-10-31

How to Cite

Oliveira, K. A. de, & Sobrinho, D. M. dos S. (2024). Teaching possiblities and teacher planning: a look at teaching practices, procedures and strategies from teaching plans. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(2), 55–77. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263848