Digital Technologies in Geography Teaching: A Critical Analysis of Educational Demands in Times of Crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.267031

Keywords:

geography teaching, digital technologies, education

Abstract

In the last three decades, there has been a massive insertion of digital technological tools into the daily life of society in general. At the same time that there is an appeal and closeness to these technological resources, they are very distant from a significant portion of the population. The discussion about the incorporation of digital technologies in education is not new, as previously mentioned, but with the health crisis caused by the new coronavirus, the need for these discussions became urgent, considering the extremely urgent scenario at that time. Geographic Science has the primary role of analyzing social and natural relations; thus, the teaching of Geography in particular aims to foster the formation of critical individuals who can actively participate in the society where they are inserted. With these initial issues exposed, the present study aims to discuss and reflect on the teaching of Geography and digital technologies, especially information and communication technologies, known as ICTs, from the perspectives of meaningful teaching in the face of market and capital demands.

Author Biography

Antonio William Prudêncio Silva, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Educação e Ensino, pelo programa de Pós-graduação em Educação e Ensino PPGEEN, da Universidade Estadual do Ceará (UECE), e Licenciado em Geografia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

References

AZAMBUJA, C. C de; SILVA, G. F da. Novos desafios para a educação na Era da Inteligência Artificial. Filosofia Unisinos - Unisinos Journal of Philosophy. 25(1): 1-16, 2024. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/27063. Acesso em: 14 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CASTELLAR, S. M. V. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 209-225, maio/ago. 2005.

CASTELL, M. Sociedade em Rede. Tradução: Roneide Venâncio Major; Atualização para 6º edição: Jussara Simões. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

CALLAI, H. C. O conhecimento geográfico e a formação do professor de geografia. Revista Geográfica de América Central Online. 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451744820036. Acesso em: 08 maio 2024.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. – 18ª edição – Campinas, SP: Papirus, 2013.

CNTE. Falta de infraestrutura e de recursos é o maior desafio em sala de aula, aponta pesquisa. CNTE – Confederação Nacional dos Trabalhadores da Educação, 2022. Disponível em: https://cnte.org.br/noticias/falta-de-infraestrutura-e-de-recursos-e-o-maior-desafio-em-sala-de-aula-aponta-pesquisa-e471. Acesso em: 20 set. 2024.

DOS PRAZERES, C. M. S.; BATISTA, I. G. Estado, políticas educacionais e tecnologias frente às demandas do capitalismo contemporâneo. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 32, p. 378-391, 2019.

FÁVERO, A. A.; PASINATO, D. As políticas neoliberais no brasil: sua influência na educação básica e superior. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 15, n. 3, p. 903-928, out. 2020.

FRANCO, M. A. S. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015.

FREITAS, S. C. de; FIGUEIRA, F. L. G. Neoliberalismo, educação e a lei 9.394/1996. HOLOS, [S. l.], v. 7, p. 1–16, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S151797022015000300601&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 07 maio 2024.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. 3° ed. – São Paulo: Cortez, 2009.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6° edição –

Rio de Janeiro: Record, 2001.

SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. in: novas tecnologias, trabalho e educação. Petrópolis-RJ: vozes, 1994.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação. v. 15 n. 45 set./dez. 2010. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 13 maio 2024.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, MCB University Press. Vol. 9 No. 5, outubro, 2001. Disponível em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 11 jul. 2024.

NUNES, J. B. C. et al. Cultura digital: retrato do uso das tecnologias no Estado do Ceará. Fortaleza: EdUECE, 2014.

LEITÃO, F. R.; OLIVEIRA, R. F. V.; NASCIMENTO, R. K. do. O ensino de Geografia como meio de leitura crítica na realidade: um estudo a partir das práticas do estágio supervisionado em Geografia. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 25, p. e09, 2021. DOI: 10.5902/2236499443511. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2236499443511. Acesso em: 21 jul. 2024.

HARVEY, D. O enigma do capital: e as crises do capitalismo. tradução: João Alexandre Peschanski. São Paulo, SP: Boitempo, 2011.

OLIVEIRA, M. M de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ. Vozes, 2007.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª Ed. São Paulo, Atlas, 2002.

SILVA, A. W. P. Uma breve analise acerca dos desafios e possibilidades da utilização das TDICS no ensino de Geografia. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Instituto Federal do Ceará, Licenciatura em Geografia, Campus Quixadá, 2022.

Published

2025-08-07

How to Cite

Silva, A. W. P. (2025). Digital Technologies in Geography Teaching: A Critical Analysis of Educational Demands in Times of Crisis. Revista Ensino De Geografia (Recife), 8(2), 140–155. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.267031