The challenges of teaching the theme of relief in school geography: experiences of teaching in Elementary School II
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.261817Keywords:
geography teaching, internship, relief teaching, elementary school teachingAbstract
The aim of this article is to analyze the teaching of relief in the school context and to propose resources for working on the theme of relief, based on a lesson developed in a state school in the municipality of Coari. The methodology used to carry out the work involved a bibliographical survey, planning the lesson, researching and preparing the content, carrying out the lesson and analyzing the results. The main results include a theoretical discussion on the subject of relief, addressing the meanings and teaching of relief in the school context, an experience report of the lesson and elevation profiles of the city of Coari - Am as teaching material to work with the students' local context.
References
AB'SABER, A. N. Províncias geológicas e domínios morfoclimáticos no Brasil. Geomorfologia, n. 20, p. 1-26, 1970. Disponível em: https://biblio.fflch.usp.br/AbSaber_AN_1348920_ProvinciasGeologicas.pdf. Acesso em: 02 out. 2023.
ALVES, V. A. de R.; AVELAR, G. A. de. Fragmentação do conhecimento e seus reflexos na geografia: a dicotomia Geografia Física e Geografia Humana. Espaço em Revista, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 101-122, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/espaco/article/view/67593. Acesso em: 1 out. 2023.
BERTOLINI, W. Z., VALADÃO, R. C. A abordagem do relevo pela geografia: uma análise a partir dos livros didáticos. Terræ Didatica, 5(1):27-41, 2009.
BRITO, D. G.; MELO, J. A. B.; SILVA, G. C. O ensino de geografia: trabalhando o relevo através das categorias geográficas lugar e paisagem. Anais V ENID & III ENFOPROF / UEPB. Campina Grande: Realize Editora, 2015. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/11738. Acesso em: 5 set. 2023.
CARLOS, A. F. A. A cidade. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2013.
CASSETI, V. O Relevo no Contexto Ideológico da Natureza: Uma Nota. Boletim Goiano de Geografia, 14(1):103-115, jan./dez. 1994.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP: Papirus, 2013.
CAVALCANTI, L. S. O lugar como espacialidade na formação do professor de geografia: breves considerações sobre práticas curriculares. Rev. Bras. Educ. Geog., Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 01-18, jul./dez., 2011.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: A pedagogia critico-social dos conteúdos. 19. ed. São Paulo: Loyola, 1985.
MENEZES, V. S. Geografia escolar: as concepções teóricas e a epistemologia da prática do professor de geografia. 2016. 204 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
MORAIS, E. M. B. de. O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia escolar. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
NETO, A. D. S. Abordagens do ensino de geomorfologia no Ensino Básico. Revista GEONORTE, v. 10, n. 1, p. 44-46, 2014.
NETO, F. O. L; BARBOSA, M. E. S. O ensino de geografia na educação básica: uma análise da relação entre a formação do docente e sua atuação na Geografia escolar. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 1, n. 2, p. 160-179, jul./dez., 2010.
OLIVEIRA, A. O. S. A.; NETO, J. O. R. N. Contextos e significados do relevo para o ensino de geomorfologia. Caderno Prudentino de Geografia, n. 31, v.1, 2009.
PINHEIRO, I.; LOPES, C. S. A Geografia na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): percursos e perspectivas. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 39, 2021.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANLLI, T. L.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
ROSS, J. L. S. O registro cartográfico dos fatos geomorfológicos e a questão da taxonomia do relevo. Revista do Departamento de Geografia, [S. l.], v. 6, p. 17-29, 2011. DOI: 10.7154/RDG.1992.0006.0002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rdg/article/view/47108. Acesso em: 30 nov. 2023.
ROSS, J. L. S. Relevo brasileiro: uma nova proposta de classificação. Revista do Departamento de Geografia, [S. l.], v. 4, p. 25-39, 2011. DOI:10.7154/RDG.1985.0004.0004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rdg/article/view/47094. Acesso em: 30 set. 2023.
ROSS, J. L. S.; CUNICO, C.; LOHMANN, M. Mapas do relevo brasileiro: duas classificações. In: SOBRINHO, J. F.; SOUZA, C. J. O.; ROSS, J. L. S. A natureza e a geografia no ensino das temáticas físico-naturais no território brasileiro. 1. ed. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2023.
SANTOS, L. A.; LUIZ, E. L. Ensino dos conteúdos sobre relevo na Geografia Escolar: análise de uma coleção de livros didáticos dos anos finais do ensino fundamental. Geografia (Londrina), [S.L.], v. 28, n. 2, p. 233, 6 jul. 2019.
SANTOS, M. Metamorfose do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.
SILVA, J. L. B. Estágio curricular supervisionado em geografia: um relato de experiência sobre a observação e prática docente. Anais VI Conedu, 2018.
SILVA, J. R. de O. A Importância do Planejamento e da Coordenação Pedagógica no Contexto Escolar. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 2, ed. 01, v. 01, 2017. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br. Acessado em: 17 abr. 2023.
SILVA, R. F.; MACÊDO, F. E.; PEREIRA, C. E. G.; DANTAS, J. V. E. A geomorfologia na interface com o ensino de geografia: uma proposta de didática para o relevo. Anais do 12º ENPEG, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Davy Braz Rabelo, Rogério Oliveira de Brito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
