From tradicionalism to subversive possibilitie: (im)possible dialogs between Geography and genre
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240867Keywords:
teaching, genre, gographical educationAbstract
Defining school space is difficult. All its spatialities attribute to it a contradictory character, as much as the attributes that characterize the geographic space. In this work, according to the multiple facets that the school presents, we conceive it as an active reflection (product and producer) of society. Indissociable to this reality, the teaching of geography is (re)configured in space-time according to the current social order. In contemporaneity, it is marked by the emergence of debating themes that are surrounded by a not so distant past. Therefore, this work aims to reflect the disappearance of the obstacles that geographic education spatially built over the years, seeking to expand its field of study. In order to understand the (im)possibilities of dialoguing with controversialissuesas they are emerging, the question of gender with the teaching of geography ascutout. The problematic is configured as we reveal that the current teaching is rooted in the bonds of its traditionalism. It is hoped, here, to contribute the (self) criticism necessary to the concrete dimension of geographic education, in order to (de) construct and analyze the feasibility of new itineraries.
References
ALCÁNTARA COSTA, Ana; TEIXEIRA, Alexnaldo; MACEDO, Vanin. Introdução. In: Ensino e gênero: Perspectivas transversais. 2011.
BOTÊLHO, Lucas Antônio Viana. TEMÁTICAS DE DIVERSIDADE NA FORMAÇÃO E PRÁTICA DOS PROFESSORES DE GEOGRAFIA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 17, p.59-73, 2018.
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: Elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. 2. ed. Petrópolis: Ed. Vozes 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2016. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: dez. 2016.
CALLAI, Helena Copetti. A Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino?. Terra Livre, v. 1, n. 16, p. 133-152, 2015.
COLASANTI, Marina et al. A moça tecelã. Doze reis e a moça no labirinto do vento, v. 11, 2000.
COPATTI, Carina. O ENSINO DA GEOGRAFIA NA CONTEMPORANEIDADE E A PRÁTICA DOCENTE PARA O DESPERTAR DA CRIATIVIDADE. Revista Espaço e Geografia, v. 20, n. 1, 2017.
FIRMINO, Flávio Henrique; PORCHAT, Patricia. Feminismo, identidade e gênero em Judith Butler: apontamentos a partir de “problemas de gênero”. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, v. 19, n. 1, p. 51-61, 2017.
Foucault, M. (1996). A ordem do discurso. São Paulo: Loyola.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, história e educação: construção e desconstrução. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, 1995.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pósestruturalista. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.
MISKOLCI, Richard. Um corpo estranho na sala de aula. Afirmando diferenças: montando o quebra-cabeça da diversidade na escola, v. 2, p. 13-26, 2005.
MOREIRA, Ruy. A Geografia serve para desvendar máscaras sociais. Geografia, teoria e crítica: o saber posto em questão. Petrópolis: Vozes, p. 33-63, 1982.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista crítica de ciências sociais, n. 78, p. 3-46, 2007.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, v. 4, p. 136, 1988.
SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: HUCITEC, 1994, 190 p.
SILVA, Joseli Maria. Fazendo geografias: pluriversalidades sobre gênero e sexualidade. Geografias Subversivas: discursos sobre espaço, gênero e sexualidades. Ponta Grossa: Todapalavra, p. 25-54, 2009.
SILVA, Joseli Maria. Geografias feministas, sexualidades e corporalidades: desafios às práticas investigativas da ciência geográfica. Espaço e Curtura, n. 27, p. 39-56, 2010.
SWAIN, Tânia Navarro. Entre a vida e a morte, o sexo. Revista Labrys Estudos Feministas, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tâmara Carla Gonçalves Bezerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.