Digital forums as pedagogical tool on building and (re)signification of knowledges in the scholar enviroiment

Authors

  • Natália Daniela Soares Sá Britto Universidade Estadual Paulista
  • Pedro Cipriani Manfroi Colégio Marista Pio XII

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240720

Keywords:

Ambiente Virtual de Aprendizagem, Fórum digital, Geografia, Aprendizagem colaborativa

Abstract

This article deals with the relevance of the Virtual Learning Environment (AVA) as a potentialtool for pedagogical processes in face-to-face mode, especially regarding the efficiency of using digital forums as a collaborative learning and knowledge management activity. For this, it presents an experience of incorporating new “times and spaces” in the school environment through AVA as a strategy for the development of ethical, aesthetic and political skills and competences related to decision-making, strategy formulation, interaction of knowledge, collaboration, planning and problem management. This experiment was carried out with the students of the 1st year of high school of the Marist College Pio XII, in Novo Hamburgo (RS), in the curriculum component of Geography, whose thematic axis is the resolution of situations-problems related to the eutrophication of the natural environment

Author Biographies

Natália Daniela Soares Sá Britto, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente estuda Pós-doutorado em Geografia junto à Universidade Estadual Paulista. 

Pedro Cipriani Manfroi, Colégio Marista Pio XII

Graduado em História Licenciatura pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008). Pós Graduado em Metodologia do Ensino de História e Geografia (Uninter - 2012) e em Cooperativismo (Unisinos - 2014). Trabalhou como professor de História e Geografia na educação básica em escolas da rede privada e da rede pública de 2009 a 2017. Atualmente trabalha como Coordenador Pedagógico no Colégio Marista Pio XII

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Presença, 1980

ALVES, M. Caminhos e entraves para o sucesso de fóruns digitais pedagógicos. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP: 2008.

BISOL, C. Ciberespaço: terceiro elemento na relação ensinante/aprendente. In: VALENTINI, C; SOARES, E (Orgs.). Aprendizagem em ambientes virtuais: compartilhando idéias e construindo cenários. Caxias do Sul, RS: Educs, 2005

DOWBOR, L. Educação e apropriação da realidade local. Revista Estudos avançados. V. 21, n60, 2007

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987

HARVEY, D. Condição Pós-Moderna : uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural . São Paulo: Loyola, 1996.

IANNI, O. A sociedade global. 3.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Trad. NEVES, Célia; TORÍBIO, Alderico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

OLIVEIRA, C. Questões sobre o tempo no espaço escolar. UFJF, 2009.

TORRES, P. Metodologias para a produção do conhecimento : da concepção à prática. Curitiba: SENAR - PR., 2015

VALENTINI, C; SOARES, E. (Orgs.). Aprendizagem em ambientes virtuais: compartilhando idéias e construindo cenários. Caxias do Sul, RS: Educs, 2005

Published

2019-12-01

How to Cite

Sá Britto, N. D. S., & Manfroi, P. C. (2019). Digital forums as pedagogical tool on building and (re)signification of knowledges in the scholar enviroiment. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(3), 114–126. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240720