The curriculum in motion as a public policy and the teaching of geography focused on citizenship and sustainability
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240743Keywords:
Citizenship, Diversity, Geography, Moving Curriculum, SustainabilityAbstract
The article will discuss the importance of pedagogical actions that work the geographic knowledge in an interdisciplinary way and exploring the transversal themes of citizenship, diversity and sustainability. the discussion will be permeated by the analysis of documents such as the public school's moving curriculum, the carlos mota pedagogical political project, both from the federal department of state of education, the pedagogical political project of a public school, located in taguatinga, administrativeregion. from the federal district, the educational center 04; bibliographic research of authors who deal with various themes related to public policies, pedagogical practices, social issues and geographic knowledge; and, in the presentation of pedagogical action carried out in a public school, to support the arguments developed throughout the article. The discussion aims to understand that autonomy in the construction of geographic knowledge is possible through proactive actions that value the development of learning in an interdisciplinary approach. The result of the research shows that the pedagogical action carried out at school corroborated the analysis of the themes discussed and that full citizen formation goes through the understanding of ethical values, respect for diversity and the promotion of a sustainable society
References
BOTELHO, Denise; NASCIMENTO, Wanderson Flor do. Celebração móvel: políticas públicas, transversalidade e interseccionalidade de gênero e raça. In: SANTOS, Debora Silva; GARCIA-FILICE, Renísia Cristina; RODRIGUES, Ruth Meyre Mota. A transversalidade de gênero e raça nas políticas públicas: limites e possibilidades. Brasília, 2016.
CRUZ, Fernanda Natasha Bravo; DAROIT, Doriana. Dos nexos efêmeros ao fazer estado: ensaio sobre transversalidade em conferências nacionais de políticas públicas. NAU Social, v. 8, n. 15, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.adm.ufba.br/index.php/rs/article/view/681/497. Acesso em 25 out 2018.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação: Currículo em Movimento da Educação Básica – Ensino Médio, Departamento de Pedagogia, 2012.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação: Currículo em Movimento da Educação Básica – Pressupostos teóricos, Departamento de Pedagogia, 2012.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação: Projeto Político Pedagógico do Centro Educacional 04 de Taguatinga, 2016.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação: Projeto Político Pedagógico das Escolas Públicas do DF – Carlos Mota, 2011.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensino de Geografia e demandas contemporâneas: práticas e formação docentes. In: ALVES, Adriana Oliveira e KHAOULE, Ana Maria kavacs (orgs). A Geografia no cenário das políticas públicas educacionais. Goiânia: C&A Alfa & Comunicação, 2017. p. 18-19
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 36ª edição – São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LASCOUMES, Pierre; LE GALÊS, Patrick. Sociologia da Ação Pública: A entrada chave das políticas públicas. EDUFAL, Maceió, 2012
MBEMBE, Achille. A era do humanismo está terminando. Opera Mundi. De, v. 10, 2017 Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/564255-achille-mbembe-a-era-do-humanismo-esta-terminando. Acesso em 18 set 2018.
MELLO, Guiomar Namo de. Currículo da Educação Básica no Brasil: Concepções e políticas, set 2014. Microsolft Word – 20140926@historicoCurricularBrasil_final.doc. Disponível em:
movimentopelabase.org.br/wp-content/imploads/2015/09/guiomar_pesquisa.pdf. Acesso em: 28 ago 2019.
PIAGET, Jean e GRÉCO, Pierre. Aprendizagem e Conhecimento. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1974.
SACHS, I. Desenvolvimento includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, Universitária/SEBRAE. 2004. 151 p.
SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SANTOS, Milton. O país distorcido. In: Por uma Globalização mais Humana. Folha online, São Paulo, 15 ago de 2019. Caderno Publifolha. Disponível em: www1.folha.uol.com.br/folha/publifolha/ult10037u351805.shtml. Acesso em 22 abr 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Solange Melo de Sousa, Marília Luíza Peluso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.