The formative path of the degree course in geography: the formation of the teaching professional identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244852

Keywords:

Teacher training, Teaching identity, Curriculum;, Geography Degree

Abstract

The research presented here is the resultof the conclusion work of theUniversity of the State of Santa Catarina(UDESC)of Geography in bachelor's degree, in which it is inserted by the discussion about the importance and relevance of the Geography in bachelor's degree curricula and the Pedagogical Project of the Course of the University of the State of Santa Catarinaand Center for Humanities and Education(FAED –UDESC). The work comprises a bibliographic and documentary character, revolving around references that address the influence of curricula on the formation of teachers and their teaching identity, with the purpose and objective of understanding how the organization of the Pedagogical Course Project (PPC) and the curricular design of the course contributes to the construction of the teaching identity. This research pointed out that thecurricular designs and the crossing of the formation path are fundamental in the constitution of the teaching professional identity    

Author Biographies

Carolina Araujo Michielin, Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Estado de Santa Catarina

É graduada em Geografia Licenciatura (2019), graduanda em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Lapa (FAEL) e graduanda em Geografia Bacharel pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), sendo vinculada ao Laboratório de Estudos e Pesquisas de Educação em Geografia (LEPEGEO). Atualmente é mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da UDESC na linha de Políticas Educacionais, Ensino e Formação e atua como voluntária no Programa de Residência Pedagógica em Geografia da FAED/UDESC desde 2018

Rosa Elisabete Militiz Wypyczynski Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Geografia; Mestre em Educação; Professora do Departamento de Geografia da Universidade do Estado de Santa Catarina - FAED/UDESC; professora do PPGE FAED/UDESC; Coordenadora do LEPEGEO; Coordenadora do grupo de pesquisa CNPQ – Ensino de Geografia e Diferentes Linguagens.

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Published

2020-09-09

How to Cite

Michielin, C. A., & Martins, R. E. M. W. (2020). The formative path of the degree course in geography: the formation of the teaching professional identity. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(2), 64–80. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244852