The formative path of the degree course in geography: the formation of the teaching professional identity
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244852Keywords:
Teacher training, Teaching identity, Curriculum;, Geography DegreeAbstract
The research presented here is the resultof the conclusion work of theUniversity of the State of Santa Catarina(UDESC)of Geography in bachelor's degree, in which it is inserted by the discussion about the importance and relevance of the Geography in bachelor's degree curricula and the Pedagogical Project of the Course of the University of the State of Santa Catarinaand Center for Humanities and Education(FAED –UDESC). The work comprises a bibliographic and documentary character, revolving around references that address the influence of curricula on the formation of teachers and their teaching identity, with the purpose and objective of understanding how the organization of the Pedagogical Course Project (PPC) and the curricular design of the course contributes to the construction of the teaching identity. This research pointed out that thecurricular designs and the crossing of the formation path are fundamental in the constitution of the teaching professional identityReferences
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 01 nov. 2017.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: LDB nº 9.394. Brasília, DF: 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/articleid:legislacoes.Acesso em: 23 abr. 2017.
CAMPOS, Margarida de Cássia. A formação do professor de geografia: a difícil construção do saber/fazer docente. Geosaberes, Fortaleza, v.3, n.6, p. 3-15, jul./dez. 2012.
COSTA E SILVA, Géssica Peniche. Identidade profissional docente face às políticas e reformas curriculares para a formação de professores. EDUCERE , PUCPR, Curitiba, 2011.
DOURADO, Luiz Fernando. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Edu. Soc., Campinas, v.36, nº. 131, p. 299-324, abr.-jun., 2002.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. O lugar das práticas pedagógicas na formação dos professores. In: SILVA, Aida Maria, et al. (Orgs).
Políticas educacionais, tecnologias e formação do educador: repercussões sobre a didática e as práticas de ensino. Recife, ENDIPE, 2006, p. 65-81.
MASSON, Gisele. Políticas De Formação De Professores: As Influências Do Neopragmatismo Da Agenda Pósmoderna. 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/93077/274623.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 21 ago. 2019.
OLIVEIRA, Suzana Ribeiro Lima. Formadores de profissionais em geografia e identidade(s) docente(s). Goiânia, GO, Universidade Federal de Goiás. 2016.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes Pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. (p. 15-34).
ROCHA, Cléa Cardoso da. BRAGA, Maria Cleonice Barbosa. SANTOS, Francisco de Assis. Trajetórias de formação docente na licenciatura em geografia: da instrumentalização técnica ao intelectual crítico. Geosaberes, Fortaleza, v.5, n.10, p. 76-86, jul./dez. 2014.
SILVA, Daiana Bastos da. O plano de viver sem limite como estratégia da governabilidade democrática: a constituição do sujeito com deficiência como cidadão. Osório, 2016.
SILVA, Eliane Paganini da. MANO, Amanda de Mattos Pereira. Identidade profissional docente: concepções de futuros professores. Ensino Em Re-Vista. Uberlândia, MG. V.25, n.1, p. 184-208, jan./abr. 2018.
SCHEIBE, Leda; BAZZO, Vera Lúcia. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de licenciatura no brasil: da regulamentação aos projetos institucionais. Educação em perspectiva. Viçosa, v.4, n.1, p. 15-36, jan/jun. 2013.
UDESC/FAED, Universidade do Estado de Santa Catarina/Centro de Ciências Humanas e da Educação. Departamento de Geografia. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Geografia – Licenciatura. Florianópolis, 2013.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Docência: Formação, Identidade Profissional e Inovações Didáticas. In: SILVA, Aida Maria Monteiro [et al.]. (Orgs). Educação Formal e Não Formal, processos formativos e saberes pedagógicos: desafios para a inclusão social. Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, ENDIPE, Recife – PE, 2006. (p. 467-484).
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Educação básica e educação superior: Projeto Político Pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2004.
VOLSI, Maria Eunice França. Políticas para a formação de professores da educação básica em nível superior: em discussão as novas diretrizes nacionais para a formação dos profissionais do magistério. XXIV Seminário Nacional UNIVERSITAS/BR. UEM. Maringá, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carolina Araujo Michielin, Rosa Elisabete Militiz Wypyczynski Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.