Redesigning teaching practice: experience woven in the context of social distance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-7354.2020.247534

Keywords:

remote teaching, teaching practice, reflection on practice

Abstract

This text is a reflection on teaching practice during COVID-19 pandemic, in a context that required the experience of remote education, with synchronous and asynchronous classes. The analysis considered an evaluation carried out by students in the Multidisciplinary Residency in Health class, at UFPE, through an online form. We realized that the organization of remote classes, the teaching performance and the learning outcome in the discipline are structuring devices for planning and experiencing a discipline in this for-mat. Thus, we consider that remote education, in the context of a pandem-ic, goes far beyond planning activities adapted to the online world, since it requires (re)building knowledge, modifying the logic of thinking the ways to mediate the relationship between students and knowledge, and, in particular, maintaining teacher’s self-perception as that of a constant learner.

Author Biography

Orquídea Maria de Souza Guimarães, UFPE/DMTE

Doutora em educação

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FILATRO, Andrea; CAVALCANTI, Carolina Costa. Metodologias inovativas na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí,

(Coleção Fronteiras da Educação).

MASETTO, Marcos Tarciso. Aula: ambiente de aprendizagem e de trabalho profissional do docente. In: MASETTO, Marcos Tarciso.

Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MOREIRA, José Antônio Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia,

São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.phpjournal=dialogia&page=article&op=view&path%5B%5D=17123&path%5B%5D=8228. Acesso em: 30 jun. 2020.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: CAMPOS, Edson Nascimento; PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15-34.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Associação Nacional de Pós-Graduação e de Pesquisa em Educação, n. 13, p. 5-23, jan./abr. 2000.

THERRIEN, J. O saber social da prática docente. Educação e Sociedade, Campinas, n. 46, p. 408-418, abr. 1993.

THERRIEN, J.; LOIOLA, F. A. Experiência e competência no ensino: pistas de reflexões sobre a natureza do saber-ensinar na perspectiva da ergonomia do trabalho docente. Educação e Sociedade, Campinas, n. 74, p. 143-160, abr. 2001.

Published

2020-12-23

How to Cite

Guimarães, O. M. de S. (2020). Redesigning teaching practice: experience woven in the context of social distance. Estudos Universitários, 37(1/2), 154–170. https://doi.org/10.51359/2675-7354.2020.247534