Of geometry and geometrizing: pathways to creativity

Authors

  • Neusa Cavalcante Universidade de Brasília
  • Maria Cláudia Candeia Universidade de Brasília
  • Eliel Américo Santana da Silva Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.51359/2595-0797.2019.241307

Keywords:

Geometry, Constructive Geometry, Art Education, Creativity

Abstract

The essay gives an overview of teaching experiences and describes principles and methods adopted in the Constructive Geometry, course of the Faculty of Architecture and Urbanism of the Universidade de Brasília (UnB). Through the study of models and geometric patterns, the course was created with the goal of practicing spatial reasoning and developing capacity of abstraction, proposing scenarios applicable to art and architecture. Considering the difficulties in plastic composition education in architecture courses of the country, this essay aims to present a method that can support representation and studio design courses contributing to curriculum improvement debate. It is presented the essential steps of elaboration process, results, experiences and the responses to the teaching strategies. The method unfolds in a series of conceptual and practical exercises in combination with expository lessons that serve as motivation and support for each theme.

Author Biographies

Neusa Cavalcante, Universidade de Brasília

Doutora em Arquitetura e Urbanismo. Professora Adjunta I, Departamento de Projeto, Expressão e Representação, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília.

Maria Cláudia Candeia, Universidade de Brasília

PhD em Arquitetura e Urbanismo. Professora Adjunta I, Departamento de Projeto, Expressão e Representação, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília.

Eliel Américo Santana da Silva, Universidade de Brasília

Doutor em Urbanismo. Professor Adjunto I, Departamento de Projeto, Expressão e Representação, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília.

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Published

2019-06-03

Issue

Section

ARTIGOS