Notes on the use of Euclidean and non-Euclidean geometry in teaching architectural design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2595-0797.2024.265257

Keywords:

graphic representation, geometry, teaching, BIM, contemporary architecture

Abstract

The article explores the importance of representation in the fields of architecture and urban planning, highlighting its evolution as an essential tool for designers to communicate and develop ideas. The text emphasizes that, although the design process is flexible and non-linear, it requires specific skills ranging from analog sketches to advanced digital modeling in CAD and BIM. Based on a literature review, the study addresses the challenges faced in architecture education, such as disciplinary fragmentation, resistance to new technologies, and the lack of integration between theory and practice. Geometry emerges as a central element in the creative and representational process, both in its traditional form and in contemporary approaches, such as parametric modeling and non-Euclidean geometries. Finally, it advocates for rethinking the methodology of geometry education, seeking greater integration with the practical demands of the profession and incorporating technologies that promote collaboration and design innovation.

References

BARROS, Amélia; ANDRADE, Patrícia. Uso do raciocínio analógico na concepção projetual em ensino introdutório de projeto arquitetônico. Arquitextos (São Paulo), v. 180.01, p. 01-15, 2015.

ELALI, Gleice; VELOSO, Maisa. A criatividade no processo de ensino/aprendizagem do projeto de arquitetura no Brasil: Um panorama geral. In: IV ENANPARQ, 2016, Porto Alegre. Anais do IV ENANPARQ. Porto Alegre: ANPARQ/UFRGS/UNIRITTER,

v. 1. p. 1-16.

FLORIO, Wilson. Ensino de Modelagem Paramétrica no Processo de Projeto: experiências didáticas. In: III Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pósgraduação em Arquitetura e Urbanismo (ENANPARQ). São Paulo, ANPARQ, 2014. Disponível em: https://www.anparq.org.br/dvd-enanparq-3/htm/Artigos/ST/STNPNT-008-05-FLORIO.pdf. Acesso em 05 jan. 2024.

FONSECA, J.; COLCHETE FILHO, A.; BRAIDA, F. O lugar da geometria descritiva no ensino de estudo da forma para arquitetura e urbanismo. In: Geometrias & Graphica 2015 Proceedings, 2015.

FRASCARI, Marco. O detalhe narrativo. In: NESBITT, Kate (E.). Uma nova agenda para a arquitetura. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

GAUSA, Manuel; SORIANO, Federico; PORRAS-ISLA, Fernando; GUALLART, Vicente. Diccionario metápolis de arquitectura avanzada: ciudad y tecnologia em la sociedad de la información. Barcelona: Ed. Actar, 2004.

KOLAREVIC, Branko. Architecture in the digital age: design and manufacturing. 1. ed. New York: Spon Press, 2003.

KOWALTOWSKI, Doris C. C. K. et al (orgs.). O processo de projeto em arquitetura: da teoria à tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LAWSON, Bryan. Projetar com outros. Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de textos, 2011.

MARCONE, Raphael. A geometria descritiva em ensino de arquitetura e urbanismo e as ferramentas CAD: diálogos possíveis. Rio de Janeiro: UFRJ, 2017.

MARQUES, Sônia; LOUREIRO, Cláudia. Arquitetura x Linguística: paradigmas do ensino de projeto. In: Projetar 2003, 2003, Natal. Os desafios do Ensino e da pesquisa para o novo século, 2003. v. 01. p. 01-123.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunição como extensões do homem. São Paulo: Editora Cultrix, 2002.

OLIVEIRA, Brunna Pereira de; PIRES, Janice de Freitas. Estruturação do saber da biomimética, da geometria complexa e da modelagem paramétrica para o ensino de arquitetura. In: ENSUS 2022 – X Encontro de Sustentabilidade em Projeto. Marabá:

UNIFESSPA, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/245052. Acesso em 05 jan. 2024.

RUSCHEL, Regina Coeli; ANDRADE, Max Lira Veras Xavier de; MORAIS, Marcelo. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos?. Ambiente Construído, v. 13, n. 2, p. 151– 165, abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ac/a/McF3dbcftRW55BN59FTSq6v/abstract/?lang=pt#. Acesso em 05 jan. 2024.

SANT’ANNA, Silvio. Sistemas construtivos leves: e as formas geométricas não euclidianas. São Paulo: Instituto Presbiteriano Mackenzie, 2012.

SEMPER, Gottfried. Los elementos básicos de la arquitectura. In: DE LEON, Juan Miguel Hernán. La casa de un sólo muro, Madrid: Nerea, 1990, p. 117-123.

VIGOTSKY, Lev. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2024-12-23

Issue

Section

ARTIGOS