Reflections on accessibility in the built environment
an experience report at the eneac 2022 workshops
DOI:
https://doi.org/10.51359/2595-0797.2024.265287Keywords:
universal design, accessibility, teaching strategiesAbstract
This article presents an experience report from the workshop on accessibility in clothing stores given at ENEAC 2022. The aim was to contextualize the importance of the topic and analyze commercial spaces and their limitations, contributing to reflection and the construction of alternatives in favor of accessibility. The resources applied were group dynamics and didactic games, resulting in project proposals that enabled the flow and performance of activities designed for a larger portion of society. At the end of the practices, awareness was notable regarding the proposition, along with the conception of ways to mitigate the damage caused by exclusive environments.
References
ABNT. Norma Brasileira - NBR 9050: Acessibilidade e edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Emenda 1. Rio de Janeiro. Associação Brasileira de Normas Técnicas, 2020.
BERNARDI, Núbia. A Aplicação do Conceito do Desenho Universal no Ensino de Arquitetura: o uso de mapa tátil como leitura de projeto. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
BRASIL. Decreto nº 5296, de 02 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis nº 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 200, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília, 2004. Disponível em:https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm. Acesso em: 29 mar. 2024.
BINS ELY, V. H. M.; DISCHINGER, M.; MATTOS, M. L. Sistemas de informação ambiental – Elementos Indispensáveis para a Acessibilidade Espacial. Anais do ABERGO, 2002 – VI Congresso Latino-Americano de Ergonomia e XII Congresso Brasileiro de Ergonomia. Recife, 2002.
CAMBIAGHI, S. Desenho Universal: métodos e técnicas para arquitetos e urbanistas. 4ª ed. rev. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2017.
CARLETTO, Ana Claudia; CAMBIAGHI, Silvana. Desenho Universal: Um conceito para todos. Instituto Mara Gabrilli. São Paulo, 2007.
COSTA, A. D. L.; DANTAS, A. G. Reflexões sobre o ensino do design universal na arquitetura, sob a ótica docente. In: Anais do IX Encontro Nacional sobre Ergonomia do Ambiente Construído X Seminário Brasileiro de Acessibilidade Integral, 2022. São Paulo: Blucher, 2022. Disponível em: https://pdf.blucher.com.br/designproceedings/eneac2022/021.pdf. Acesso em: 02 abr. 2024.
DE CARLI, T. D. de.; POUSADA, B.; BRONDANI, S. A. Análise de loja de vestuário sobre a ótica do Desenho Universal.. In: Anais do IX Encontro Nacional sobre Ergonomia do Ambiente Construído X Seminário Brasileiro de Acessibilidade Integral, 2022. São Paulo: Blucher, 2022. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/anlise-de-loja-de-vesturio-sob-a-tica-do-desenho-universal-37868. Acesso em: 20 mar. 2024.
DORNELES, Vanessa Goulart; BINS ELY, Vera Helena Moro. Experiências didáticas em Arquitetura e Urbanismo: o ensino de Desenho Universal. Revista Projetar. v. 3, n. 2, p. 08–22, 2018. DOI: 10.21680/2448-296X.2018v3n2ID16546. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revprojetar/article/view/16546. Acesso em: 15 mar. 2024.
DORNELES, V. G. Estratégias de Ensino de Desenho Universal para cursos de Graduação em Arquitetura e Urbanismo. 2014. 351 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
HEYLIGHEN, Ann; BIANCHIN, Matteo. Can crap design be inclusive?. In: Proceedings of the 5th Cambridge Workshop on Universal Access and Assistive Technology. University of Cambridge; Cambridge (UK), 2010. p. 55-65.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
MACE, R. Universal Design, Barrier Free Environments for Everyone. Los Angeles: Designers West, 1985.
PINTO, C.F. M. Acessibilidade Espacial em Centros de saúde em Florianópolis/SC: um estudo de caso. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, 2017.