Mathematical Investigation in Mathematics Education: points and counterpoints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.253388

Keywords:

mathematical Investigation, mathematics teaching, theoretical essay

Abstract

With an essayistic character, this text aims to bring into vogue some points related to Mathematical Investigation in Mathematics Education, which are often approached under the same theoretical discourse, and to suggest counterpoints to them. In particular, the points at issue are: i) the understanding of Mathematical Investigation based on the verb to investigate; ii) the characteristic of opening the Mathematical Investigation tasks; iii) the divergence of the activity of Mathematical Investigation as a distinguishable characteristic of Problem Solving; iv) the approximation of Mathematical Investigation with the activity of the scientist mathematician and v) the possible contexts for the realization of Mathematical Investigation. The presented counterpoints emerge from a thinking that, articulated and expressed, can give rise to the confrontation of ideas and be an invitation to reflect on the peremptory character of these discourses.

Author Biography

Paulo Wichnoski, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Licenciado em matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2013). Mestre em Ensino pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu (2016). Doutor em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2021). Professor colaborador da Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 5. ed. (Trad.) Alfredo Bossi e Ivone Castilho Benedetti. Martins Fontes, 2007.

ABREU, M. G. S. Uma Investigação sobre a prática pedagógica: refletindo sobre a investigação nas aulas de matemática. 2008. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

BICUDO, M. A. V. Possibilidades Pedagógicas. In: Bicudo, M. A. V. (Org.). Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Editora UNESP, 2010, p. 213-223.

BRAUMANN, C. Divagações sobre Investigação Matemática e o seu papel na aprendizagem de Matemática. In: Ponte, J. P. et al. Atividades de investigação na aprendizagem da Matemática e na formação de professores. Lisboa: SEM-SPCE, 2002, p. 5-24.

BROCARDO, J. As Investigações na aula de Matemática: um projecto curricular no 8º ano. 2001. 641 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Lisboa, 2001.

CRISTÓVÃO, E. M. Investigações Matemáticas na recuperação de ciclo II e o desafio da inclusão escolar. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, 2007.

ERNEST, P. Investigações, Resolução de Problemas e Pedagogia. In: Abrantes, P.; Cunha L.; Ponte, J. P. (Orgs.). Investigar para aprender Matemática: textos seleccionados. Lisboa: projecto matemática para todos e associação de professores de matemática, 1996, p. 25-47.

FERREIRA, A. B. O. Mini Aurélio: o dicionário da Língua Portuguesa. 8. ed. Positivo, 2010.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados, 2006.

GRAVINA, M. A. Os ambientes de geometria dinâmica e o pensamento hipotético-dedutivo. 277 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. 10. ed. (Trad.) Marcia Sá Cavalcante Schuback. Vozes, 2015.

HUSSERL, E. A ingenuidade da ciência. Scientiæ zudia, v. 7, n. 4, p. 659-667, 2009.

KLÜBER, T. E. Uma metacompreensão da Modelagem Matemática na Educação Matemática. 2012. 396 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2012.

LAKATOS, I. A lógica do descobrimento matemático: provas e refutações. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

LAMONATO, M.; PASSOS, C. L. B. Discutindo resolução de problemas e exploração-investigação matemática: reflexões para o ensino de matemática. Zetetiké, v. 19, n. 36, p. 51-74, 2011.

OLIVEIRA, H. M. Actividades de investigação na aula de Matemática: aspectos da prática do professor. 1998. 271 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 1998.

ONUCHIC. L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: Bicudo, M. A. V. (Org). Pesquisa em Educação Matemática: concepções & perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999, p. 199-220.

ONUCHIC. L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.

POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. 7. ed. (Trad.) Heitor Lisboa de Araújo. Interciência, 1995.

PONTE, J. P. Investigações sobre investigações matemáticas em Portugal. Investigar em Educação, v. 2, p. 93-169, 2003.

PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In: Ponte, J. P. (Org.). Investigações matemáticas e investigações na prática profissional. São Paulo: Livraria da Física, 2017a, p. 103-142.

PONTE, J. P. Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: Ponte, J. P. (Org.). Investigações matemáticas e investigações na prática profissional. São Paulo: Livraria da Física, 2017b, p. 193-212.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. M. Investigações Matemáticas em sala de aula. 3. ed. Autêntica, 2013.

PONTE, J. P.; OLIVEIRA, H.; BRUNHEIRA, L.; VARANDAS, J. M.; FERREIRA, C. O trabalho do professor numa aula de investigação matemática. Quadrante, v. 7, n. 2, p. 41-70, 1998.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M.; BRANCO, N. Tarefas de exploração e investigação na aula de Matemática. In: Ponte, J. P. (Org.). Investigações matemáticas e investigações na prática profissional. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 213-252.

PORFÍRIO, J.; OLIVEIRA, H. Uma reflexão em torno das tarefas de investigação. In: Abrantes, P.; Ponte, J. P.; Fonseca, H.; Brunheira, L. (Eds.). Investigações matemáticas na aula e no currículo. MPT, 1999, p. 111-118.

STEIN, S. M. S.; ANJOS, R. V.; ARAÚJO, R. M. Educação Matemática: investigação e modelagem matemática com foco no poder das mídias na moda. In: Encontro Nacional de Educação Matemática. 11, 2013, Curitiba. Anais... Paraná: PUC, 2013, p. 1-14, 2013.

WICHNOSKI, P. Fenomenologia da Investigação Matemática na Educação Matemática. 2021. 215 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2021.

Published

2023-06-12

How to Cite

Wichnoski, P. (2023). Mathematical Investigation in Mathematics Education: points and counterpoints. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 14(2), 41–57. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.253388

Issue

Section

ARTIGOS