Process training program: proposal for implementation in a textile company
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-8040.2018.234667Keywords:
Training, Indicators, ProcessesAbstract
In times of economic crisis, companies must seek to reduce waste in processes and optimize their resources so that they can remain competitive in the market. In this context, a consistently deployed training program can transform the work environment by generating improvements in organization, safety, organizational climate, quality and productivity. This paper aims to present a methodology proposal for the implementation of a training program based on the creation of the pillars, Objective, Scope, Method, Frequency and Results, and concepts of the Lean philosophy as Value Stream Mapping (VSM) and 5S (Use, Organization, Cleanliness, Standardization and Discipline), which was applied in a textile company, aiming to have more evidence of its effectiveness. This methodology not only seeks to provide the scope of program implementation, but also works on the most obvious causes of organizational problems. Therefore, the mapping of activities and the preparation of the environment for change is fundamental for success in the implementation and for the continuity of the training program. One of the most important points of this methodology is the classification of the complexity of the processes, which aims to highlight the most critical points in the structure. Through a set of questions to be answered by managers or professionals in the area of Quality and Processes, it is possible to better understand the impacts that each activity exerts on the results of the organization and to plan more efficiently the structure of training to employees. The application of the methodology in a textile company showed a significant improvement in the delivery of the orders to the customers.References
Campos, V.F. (1999). TQC: Controle da Qualidade Total (no estilo japonês). Editora de Desenvolvimento Gerencial. 8a Edição. p173-174. Belo Horizonte, MG.
Cardoso, F. (2016). O Panorama do Treinamento no Brasil. São Paulo. Disponível em: http://www.integracao.com.br/pesquisa-panorama-do-treinamento-no-brasil-2016.pdf Acesso em: 15 Jun. 2017.
Cruz, L. A. (2016). Uma análise sobre a influência do treinamento na qualidade do atendimento: estudo de caso na empresa torta de amor confeitaria Ltda. NEGÓCIOS EM PROJEÇÃO, 7(1), 11-22.
Da Silva, D. S.; Cruz, L. (2016). Planejamento e desenvolvimento do Treinamento. Disponível em: http://www.rhportal.com.br/artigos-rh/planejamento-e-desenvolvimento-do-treinamento/ Acesso em: 10 Jul. 2017.
França, A. C. L. (2001). Práticas de recursos humanos–PRH: conceitos, ferramentas e procedimentos. São Paulo: Atlas, 2008 8 GIL, Antônio Carlos. Projetos de Pesquisa: como elaborar. São Paulo: Atlas.
Garcia, R. S. (2011). Formulação de Objetivos e Metas. Disponível em: http://www.administradores.com.br/artigos/negocios/formulacao-de-objetivos-e-metas/57039/ Acesso em 10 Jul. 2017.
Hronec, S. M. (1994). Sinais Vitais: usando medidas de desempenho da qualidade, tempo e custo para traçar a rota para o futuro da empresa. São Paulo: Makron Books.
Levandowiki, M. H. (2015). Treinamento e Desenvolvimento de Pessoas. Porto Alegre. Disponível em: http://www.rhportal.com.br/artigos-rh/treinamento-e-desenvolvimento-de-pessoas-2/ Acesso em: 15 Jun. 2017.
Marras, J. P. (2011). Administração de Recursos Humanos. 14. ed. São Paulo: Saraiva.
Medina, J. J. (2010). Brain Rules, 12 Principles for Surviving and Thriving at Work, Home, and School. Pear Press.
Moreira, C. (2009) Modelo de Avaliação de Kirkpatrick – Os Quatro Níveis de Avaliação de Aprendizagem. Disponível em: https://claudiomoreira.wordpress.com/2009/07/28/modelo-de-avaliacao-de-kirkpatrick-%E2%80%93-os-quatro-niveis-de-avaliacao-da-aprendizagem/ Acesso em: 15 Jul. 2017.
Picchi, F. (2017). Produtividade: Trabalhe “melhor” em vez de “fazer mais do mesmo”. São Paulo. Disponível em: https: //www.lean.org.br/colunas_detalhes.aspx?=520. Acesso em: 20 Jul. 2017.
Rebelato, M. G.; Luitz, M. P. (2003). Avaliação do Desempenho Organizacional. In. ENEGEP. XXIII, Ouro Preto. Avaliação do Desempenho Organizacional. Ouro Preto: Abepro, 2003, p. 5 – 8.
Rummler, G. A.; Brache, A. P. (1994). Melhores Desempenhos das Empresas. São Paulo: Makron Books.
Silva, C. E. (2003). Implantação de um Programa 5S. In. Encontro Nac. de Eng. de Produção, XXIII, Ouro Preto. Implantação de um Programa 5S. Ouro Preto: Abepro, 2003, p. 1 – 8.
Tavares, V. B. (2004). Treinamento: Custo ou Investimento em Capital Intelectual. Rio de Janeiro, 59f. Apresentação de Monografia à Universidade Cândido Mendes como condição prévia para a conclusão do curso de Pós-Graduação em Pedagogia Empresarial.
Womack, J. P.; Jones, D. T. (2004). A Máquina que Mudou o Mundo. Gulf Professional Publishing.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Os autores autorizam a publicação do artigo na revista.
- As opiniões e as ideias expressas nos artigos são de inteira responsabilidade dos autores.
- Os autores garantem que o artigo não é fruto de plágio. Caso contrário, poderá sofrer as sanções cabíveis à situação.
- Os editores têm permissão para efetuar ajustes textuais e de formatação para adequar o artigo às normas de publicação da revista.
- Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona seu conteúdo em Full Open Access. Assim os autores conservam todos seus direitos permitindo que a JPM possa publicar seus artigos e disponibilizar pra toda a comunidade.
- Os conteúdos da JPM estão licenciados sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Assim, qualquer usuário tem direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
________________________
Copyright Statement
- The authors authorize the publication of the article in the journal.
- The opinions and ideas expressed in articles are the sole responsibility of the authors.
- The authors guarantee that the article is not the result of plagiarism. Failure to do so may result in penalties for the situation.
- Editors are allowed to make textual and formatting adjustments to fit the article into the publication standards of the journal.
- This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides its content in Full Open Access. Thus, authors retain all their rights, allowing JPM to publish their articles and make them available to the entire community.
- JPM's contents are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license.
Thus, any user has the right to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.