Shared Service Center: measuring performance from the perspective of the customer, supplier and theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-8040.2022.251734

Keywords:

Customer, Shared Service Center, Supplier

Abstract

Shared service centers have become one of the most discussed models and have been widely diffused by companies. It helps to reduce costs and to standardize operational processes, bringing more efficiency. But there is still a dilemma under its performance, the gain in processes centralization and especially when compared to outsourcing services. The intention of this article is to demonstrate the various perceptions of this model, comparing the views of the client, the supplier and the available theory. A bibliographic review and a case study were applied and demonstrated that in shared service center, the specialization workforce is a strong ally. Also, it centralized the processes with scale gain, eliminated distance between the units, improved the information technology processes and improved communication.

Author Biographies

Nathan Peixoto Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção (UFSC), Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas / Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

André Martins de Oliveira, Université de Bordeaux (UBDX)

Mestrado em Administração de Empresa – Université de Bordeaux, França, Instituto de Administração de Empresas / Université de Bordeaux (UBDX).

Rafaela Francisca Moreira Barbosa, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Especialista em Gerenciamento de Projetos – Fundação Getúlio Vargas (FGV - PA), Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas / Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestranda no Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção (UFSC), Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas.

 

Carlos Manuel Taboada Rodriguez, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutorado em Engenharia Económica – Technische Universität Dresden, Alemanha. Professor Titular do Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

 

 

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Published

2022-01-24

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Artigos