Information – an unreplaceable product in the marketing strategy: e-commerce company case study
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-8040.2022.252295Keywords:
Information Marketing, Informational Product, Information as a Product, Marketing DecisionAbstract
This article aims to analyze how an e-commerce company, located in Curitiba-PR, collects data and how it transforms them into useful information for building a marketing strategy. The study has a qualitative nature, through a bibliographic review of articles without time cut, the single case study through semi-structured interview, with the purpose of describing a specific contemporary event. As a result of the study, it was found that the main source of internal data is sales histories. On the other hand, as external sources, the company monitors information from the websites of competing companies. After transforming this data into information, the company carries out its planning and defines its marketing strategy, targeting advertisements and promotions, reducing operating costs, and maximizing results.References
Amaral, S. A. (2008). Marketing da informação: entre a promoção e a comunicação integrada de marketing.
Amaral, S. A. (2011). Marketing da informação: abordagem inovadora para a gestão de unidades de informação.
Amaral, S. A. (2013). Estudos de usuários e marketing da informação. Brazilian Journalof Information Science, 7(1), 3-25.
Araújo Freire de, G. H., Freire, I. M., de Araujo, V. M. R. H., & da Costa, C. S. (2015). Marketing da informação em mídias virtuais: experiência com o facebook De olho na CI. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 20(43), 153-172.
Cooper, D. R., & Schindler, P. S. (2016). Métodos de Pesquisa em Administração-12ª edição. McGraw Hill Brasil.
EY Future Consumer Index 2021. Disponível em: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/pt_br/topics/consumer-products/ey-brasil-future-consumer-index-2021.pdf. Acesso em: 12 ago.
Fagundes, V. B., Bentancourt, S. M. P., & Bastos, L. C. (2017, September). Qualidade da Informação na Revisão Sistemática de Literatura. In Anais do Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação–ciki (Vol. 1, No. 1).
Janeiro, A. R. (2013). PORTER, M. Vantagem Competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. OMNES HUMANITATE, 3(11), 66.
Garnov, A., Zvyagin, L., & Sviridova, O. (2019). System data analysis: innovative technologies, methods and techniques.
GONÇALVES, Marcos R.; GOUVEIA, Sônia M.; PETINARI, Valdinéa S. (2008). A informação como produto de alto valor no mundo dos negócios. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 43-54.
Guissoni, L. A., & Farinha, R. L. (2019). E-commerce com resultado. GV EXECUTIVO, 18(1), 40-42.
Laurentino, R. B. (2016). A importância do marketing e suas estratégias na promoção das unidades de informação e do profissional arquivista.
Leal, A., MELO, L., ROJAS, A. L. G., VIANA, L. M., CARVALHO, D., & JÚNIOR, O. R. G. (2017). O uso da mídia no marketing estratégico. Revista Eletrônica de Divulgação Científica da Faculdade Don Domênico 10ª Edição, Guarujá, 1-18.
Limański, A., Popławska, Ż., & Drabik, I. (2018). Marketing information system andriskreduction in managing a company on foreign markets.
Mendonça, H. G. (2016). E-commerce. Revista Inovação, Projetos e Tecnologias, 4(2), 240-251.
McCARTHY, E. J. (1976). Marketing básico: uma visão gerencial.
Moody, D. L., & Walsh, P. (1999, June). Measuring the Value Of Information-AnAsset Valuation Approach. In ECIS (pp. 496-512).
Nimmagadda, S. L., Reiners, T., & Wood, L. C. (2018). On big data-guide dup stream business research and its knowledge management. Journal of Business Research, 89, 143-158.
Razzoline Filho, Edelvino (2021). Gestão da Informação para negócios: como (melhor) administrar negócios. Curitiba: Juruá
Satur, R. V., Pinho Neto, J. A. S. D., & Duarte, E. N. (2018). Redimensionamento do espaço e do tempo: a incerteza e os desafios da sociedade, da informação e do planejamento do marketing. Investigación bibliotecológica, 32(77), 151-173.
Schultz, D. E., Tannenbaum, S. I., &Lauterborn, R. F. (1994). O novo paradigma do marketing: como obter resultados mensuráveis através, do uso do database e das comunicações integradas de Marketing. Makron Books.
Šilerová, E., Heynnyeová, K., &Jarolímek, J. (2011). Architecture of a management information system for farmers. AGRIS on-line Papers in Economics and Informatics, 8(665-2016-45131), 163-169.
Silva, S. S., &leão Mendes, G. (2019). Análise do marketing digital nas diretrizes empresariais. Caderno Profissional de Marketing-UNIMEP, 7(1), 75-90.
Soares, R. D. S. M., & Barbosa, M. A. (2016). A Informação como Produto e a Proteção do Consumidor na Sociedade da Informação: Estudo de Caso. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, 11(3), 870-889.
Valentim, M. L. P., Coneglian, A. L. O., Fadel, B., Santos, C. A. D., Almeida, C. C. D., Moraes, C. R. B. D., ... & Guaraldo, T. D. S. B. (2010). Gestão, mediação e uso da informação. Cultura Acadêmica.
WILDAUER, Egon Walter. (2007). Marketing da Informação. (Texto de apoio – 9 pg.). Matinhos: UFPR-Litoral.
Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. Bookman editora.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Leandro Seguro, Edelvino Razzolini Filho, Everton de Barros Franco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Os autores autorizam a publicação do artigo na revista.
- As opiniões e as ideias expressas nos artigos são de inteira responsabilidade dos autores.
- Os autores garantem que o artigo não é fruto de plágio. Caso contrário, poderá sofrer as sanções cabíveis à situação.
- Os editores têm permissão para efetuar ajustes textuais e de formatação para adequar o artigo às normas de publicação da revista.
- Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona seu conteúdo em Full Open Access. Assim os autores conservam todos seus direitos permitindo que a JPM possa publicar seus artigos e disponibilizar pra toda a comunidade.
- Os conteúdos da JPM estão licenciados sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Assim, qualquer usuário tem direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
________________________
Copyright Statement
- The authors authorize the publication of the article in the journal.
- The opinions and ideas expressed in articles are the sole responsibility of the authors.
- The authors guarantee that the article is not the result of plagiarism. Failure to do so may result in penalties for the situation.
- Editors are allowed to make textual and formatting adjustments to fit the article into the publication standards of the journal.
- This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides its content in Full Open Access. Thus, authors retain all their rights, allowing JPM to publish their articles and make them available to the entire community.
- JPM's contents are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license.
Thus, any user has the right to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.