A sharing of knowledge in ecological sanitation with traditional communities of Ilha Grande Bay/RJ: towards a pedagogy aiming to face up to environmental conflicts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.262413

Keywords:

environmental education project, environmental conflicts, critical environmental education, social technologies

Abstract

Through action research and an experience report as an environmental educator in an environmental context, the aim is to contribute to the field of knowledge of geography and rural education by understanding environmental education as an object to be appropriated by Peoples and Communities Traditional as an instrument of territorial management. The article begins by understanding the methodologies of action research, participant research or even investigative action. It also adds to the understanding of what Alternation Pedagogy is, an important methodological tool used by rural education. Afterwards, we made an effort to search for a theoretical framework to understand critical environmental education, or conflict pedagogy, or even Paulo Freire's popular education based on considerations by the authors Carlos Walter Porto Gonçalves, Milton Santos, Catherine Walsh, Carlos Loureiro and Mauro Guimarães. Finally, we report the experience in a Sharing/Exchange in Ecological Sanitation demanded by traditional and fishing communities in Angra dos Reis in the midst of an environmental conflict experienced with the City of Angra dos Reis regarding the management of basic sanitation in the municipality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Franco Paixão, Universidade Federal Fluminense -UFF

Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual do Rio de Janeiro e graduada em Geografia pelo Instituto de Educação de Angra dos Reis da Universidade Federal Fluminense. Atualmente, é pós-graduanda (lato senso) em Gestão de Territórios e Saberes (TERESA/UFF). É educadora ambiental no Projeto Redes: tecendo saberes, construindo autonomia, uma política pública conquistada por populações impactadas pela exploração do pré-sal na Bacia de Santos, o que possibilita atuação junto a organizações comunitárias da Ilha Grande/ RJ. Tem interesse nos temas: Cartografia Social, Ensino da Geografia, Gestão Territorial e Conflitos Ambientais e Territoriais. 

References

ACSELRAD, H. As práticas sociais e o campo dos conflitos ambientais. In. (Org.). Conflitos ambientais no Brasil. Rio de Janeiro: Relumé-Dumará; Fund. Heinrich Boll, 2004, p. 13-35.

ANGRA DOS REIS. Câmara Municipal. Lei Ordinária nº 1204/02. Cria o serviço autônomo de captação de água e tratamento de esgoto, e dá outras providências. Sistemas Municipais: Capítulo 01, Angra dos Reis, RJ, art. 01, 2002.

BALDISSERA, Adelina. Pesquisa-Ação: Uma Metodologia do “Conhecer” e do “Agir” Coletivo. Sociedade em Debate, Pelotas, 7(2):5-25, Agosto, 2001.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BORGES, Maristela. A Pesquisa-Participante: Um Momento da Educação Popular. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 6, p.51-62. jan./dez. 2007.

BRASIL. Decreto n. 6.040, de 07 de fevereiro de 2007. Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Diário Oficial da União, Brasília, 08 fev. 2007.

BRASIL. Lei n. 11.445, de 05 de janeiro de 2005. Estabelece as Diretrizes Nacionais do Saneamento Básico. Diário Oficial da União, Brasília, 05 de janeiro de 2005.

BRASIL. Lei n. 5.051, de 19 de abril de 2004. Promulga a Convenção n.169 da Organização Internacional do Trabalho – OIT, sobre Povos Indígenas e Tribais. Diário Oficial da União, Brasília, 20 abr. 2004.

BRASIL. MEC. CNE/CEB. Proposta de Regulamentação da Pedagogia da Alternância, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GUIMARAES, Mauro et al. A Pesquisa na formação do Educador Ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Ensino, Saúde e Ambiente, v. 3, n. 3, p. 15-26, 2010.

HAESBAERT, Rogério. Território e multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia- Ano IX - No 17 –2007.

HOLT-GIMÉNEZ, E. Campesino a campesino: voces de Latino América, movimento campesino a campesino para la agricultura sustentable. Managua, 2008.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Complexidade e dialética: Contribuições à práxis política e emancipatória em Educação Ambiental. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 131-152, 2006.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. A Globalização da Natureza e a Natureza da Globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

PORTO-GONÇALVES, Carlos. A reinvenção dos Territórios na América Latina/Abya Ayla. Conceptos y fenómenos fundamentales de nuetro tempo. Universidad Nacional Autónoma do México, Maio de 2012.

PROJETO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL DA COSTA VERDE. “Plano de retomada de atividades presenciais - fase II”, s.l., 2021.

SANTOS, Milton. O retorno do Território. In: OSAL: Observatório Social da América Latina. Ao 6, n. 16. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.

Published

2024-08-28

How to Cite

Franco Paixão, C. (2024). A sharing of knowledge in ecological sanitation with traditional communities of Ilha Grande Bay/RJ: towards a pedagogy aiming to face up to environmental conflicts. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 5(2), 77–101. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.262413

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.